Extra Filter: Fuval FX6 of Fluval 406 of Eheim 4+ 600


G

Generation

Guest
Hoo Hoi,

Ik zit al een paar weken hier mee te lezen maar ik kom er nu niet echt uit.

Ik heb een Vision 450 met daarin
10x discus
4 L nummers (rond de 10cm, geen extreem grote )
10 corydoras
10 Kardinaal tetra.

Techniek

Co² via magneetventieel (Dennerle setje)
LED van Juwel (de standaard verlichting, bak is 2 maanden oud)
Eheim 2424 / eXperience 250(700l/h) (hier filter ik met turf)
Eheim 2078 / 3e 700 (1850 l/h)


De bak zit dus goed vol, ondanks dat door frequent water wisselen zijn de waardes goed.
Nu wil ik de 2424 vervangen door wat beters in termen van stroming en filtering. vooral het 1e, wat hopelijk veel zweefvuil zou oplossen icm meer l/h. Dan kan ik de 2424 weer gebruiken op mij L201 kweekbak.

In mijn zoektocht overwogen:
Eheim Prof 3 series vanaf 1200/h tot en met de 1200XLT
Eheim Prof 4+ 600 (Nieuw voor 160 te krijgen incl media)

Maar nu zag ik de Fluval FX6 (3.500 l/h) voor 210 staan.
En daarna weer de 406 met 1450/lh voor 130 die dus tegenover de 4e 600 staat.

De ervaringen, voor zover die er zijn, lees ik alleen maar goede dingen, ook op dit forum.


Wat is een goede keuze?

Een Eheim 4e 600 met 1250l/h voor 160 (incl media)
Een Fluval 406 met 1450/h voor 130 (incl media)
Een Fuval FX6 met (3500/h) voor 210

Nu begrijp ik dat ik verschillende soorten tegenover elkaar zet dus suggesties zijn welkom. 200 a 250 is wel het prijslimiet.

Stroomverbruik is niet zo'n issue. de 41 watt van de FX6 tegenover de 16 van de Eheim is te rechtvaardigen in mijn optiek.

Het gaat vooral om een goed, sterk filter en overkill is wel gewenst. De stroming valt op te lossen door de uitstroombuizen goed te plaatsen dus daar maak ik mij geen zorgen over.

Ik ben vooral door al die filters de weg even kwijt en zoek hier wat ondersteuning / begeleiding in....
 
Met je huidige 2 filters zou je toch geen zweefvuil mogen hebben.
Dus voordat je andere filters ect gaat aanschaffen is het wellicht handig om de volgende zaken even door te nemen:

Gebruik je filter watten?

Hoe zitten de in- en uitstromen in de bak bevestigd?
 
Hoi Richard, bedankt voor je snelle antwoord.

Een ander filter wil ik sowieso graag hebben, al is het maar een stukje beter, ik wil er graag zo min mogelijk aan hoeven te doen, al is dat met discussen toch al snel 2x per week 200Liter ververssen het minimum.

Die discussen zijn grote vervuilers, samen met wat stukken hout is de stroming van de Eheim 3e 700 niet voldoende om dit een beetje op te zuigen, althans dat is mijn vermoeden. De 2424 is een sproeibuis en is in de onderwaterstroming dus niet noemswaardig.

In beide filters zitten watten, bij de 3e 700 zit dat in het voorfilter en bij de 2424 als eerste laag. Naarna is beide biologisch met Eheim mech en substraat pro afwisselend. De witte mat/watten vervang ik om de 2 weken, elke week is dus 1 filter aan de beurt. De blauwe schuim mat spoel ik dan uit onder aquarium water.

De in zit aan beide kanten achter, op ongeveer 10 a 15 cm vanaf het zand.

De out is bij de 2424 een sproebuis, links boven, boven het wateropervlakte.

De out bij de 700 is een... tja.. geen idee hoe dat heet maar gewoon een draaibare kop met 1 straal, die laat ik langs de achterkant lopen ivm de cabomba waar anders vuil in blijft hangen. Deze heb ik eerder al geprobeerd door het midden te richten maar dat hielp helaas niet.
 
zelf ben ik geen fan van spraybars, en werk zelf met 2 bochtjes zo de bak in.
de stroming moet elkaar ook in de hand werken en niet tegen, heb jij dat ook?

beetje zoals in onderstaande tekening zegmaar.

Stroming tekening.png


deze setup heeft al meermaals zweefvuil problemen opgelost bij mensen die deze vraag hadden.

ik denk persoonlijk dat een fx4 of fx6 erbij wel erg veel van het goede word voor vissen die normaal gezien is bijna stilstaand water voorkomen.
 
@RichD1011 Ik heb even onderstaand tekening gemaakt.

Vision%20450.png



Blauw is de 2424 Sproeibuis,

Rood is huidige situatie 700e ,roze is wat ik zei dat die gerichte straal op midden is.

Bruin is hout, solide = tot aan bovenkant wateroppervlakte, niet solive zijn de armen van de stam over de bodem heen.

Groen zijn de aanzuigpunten, links de 700e , rechts de 2424.


Dat wat je zegt van de FX4 en FX6 met stroming dacht ik zelf ook aan maar omdat die geadverteerde 3500 toch niet wordt gehaald, en deze 2 spuitmonden heeft dacht ik dat het wel meeviel. Kan er altijd nog 1 richten op een stuk hout om het wat te breken.
 
Ik heb vandaag mijn eerst Eheim 2078 buiten spel gezet. Dit omdat ik niet voldoende tevreden ben over/met de pomp in de afgelopen tijd dat ik hem heb draaien. Ik heb vandaag een Fluval 406 binnen gehad en deze staat nu onder de bak. Is niet te vergelijken qua formaat, maar deze is alleen bedoeld om mijn CO2 via de AM1000 en mijn UV-C unit te "bedienen", omdat hier gewoon met 16/22 slang gewerkt kan worden.

Over het geluid kan ik nog niet heel veel zeggen, alhoewel ik met mij telefoon nu geen verschil meet met de Eheim die nu op 4 streepjes draait. De Fluval draait zoals die draait.
Maar ik merk wel dat nog niet alle lucht eruit is.

Ik zit persoonlijk ook nog heel hard te twijfelen, maar kijk even naar deze ervaring met Fluval, om de andere Eheim 2178 ook te gaan vervangen. Ik zit ook te denken aan de FX4, omdat ik de 6 echt overkill vind. Nu hoeft hier geen hardware meer achter, dus ik kan gebruik maken van de 1" buis die hierbij wordt toegepast.

Echter ik kom er nog niet echt achter hoe het qua geluid is met de FX4. Ik lees geen slechte dingen, maar ook nog geen hele goede dingen, ook niet op engelse sites.

Ik heb het trouwens op een Akva 160 met 10 discusvissen.

Maar ik persoonlijk ga je niet heel snel adviseren om een Eheim te nemen, ik heb hier helaas teveel gedoe mee zolang als ik ze heb. Ik moet zeggen dat ik ook wel onwijs content ben met het super eenvoudige maar doeltreffende ontluchtingsmechanisme op de Fluval, ik heb hier alleen nog geen duurtest ervaring mee. Met Eheim heb ik al 4 x lekkage bij de aanzuig knop gehad en hier al 3 x een reparatie aan laten doen. En nu is de kunststof kap van dit mechanisme weer afgebroken, maar ik ga het niet meer laten maken. Lekken doet tie gelukkig niet.......
 
@RichD1011 Ik heb even onderstaand tekening gemaakt.

Vision%20450.png



Blauw is de 2424 Sproeibuis,

Rood is huidige situatie 700e ,roze is wat ik zei dat die gerichte straal op midden is.

Bruin is hout, solide = tot aan bovenkant wateroppervlakte, niet solive zijn de armen van de stam over de bodem heen.

Groen zijn de aanzuigpunten, links de 700e , rechts de 2424.


Dat wat je zegt van de FX4 en FX6 met stroming dacht ik zelf ook aan maar omdat die geadverteerde 3500 toch niet wordt gehaald, en deze 2 spuitmonden heeft dacht ik dat het wel meeviel. Kan er altijd nog 1 richten op een stuk hout om het wat te breken.

zo te zien werkt je stroming elkaar dus wel tegen.

mijn advies zou zijn om ipv (of samen met) een nieuwe pomp ook even een andere uitlaat opstelling te gebruiken.

over het geluidsniveau van de fluval fx filters kan ik je helaas niks melden.
Volgens sommige mensen zijn ze fluisterstil... maar ik heb toch het gevoel dat die mensen dan al een beetje doof worden :juggle: kan me gewoon niet voorstellen dat een pomp met zo'n vermogen "stil" is.
 
Vergeten erbij te zeggen, voor mij is het natuurlijk heel logisch, de bak staat hier maar over het internet kan je dat natuurlijk niet zien.. :stom:

De rode straal staat gericht naar de grond/bodem. De blauwe stromen direct over de bovenkant van het oppervlakte. Er is dus als het ware (in theorie) een beweging met de klok mee als je door de voorkant erin kijkt en tegen de klok in vanaf bovenaf gezien.

Eigenlijk zou ik de 2424 dus ook een buis moeten maken en deze links bovenin naar rechts onder moeten doen.


Tevens heb ik even een video bekeken van een FX6 en aangezien ik ook nog wil slapen gaat deze er niet komen. De 406 of de 4e 600 blijven dan zo'n beetje over waarbij de 406 prijstechnisch interesant is.

@sschot

Ik kan mij niet vinden in jou ervaringen, ben altijd erg tevreden geweest over alle eheims die ik heb gehad, de 2011, 2013, 2015 2424 2426, door de jaren heen en tot nu toe is de 2078 de beste die ik heb gehad. Echter 300 a 350 euro voor nog 1 uitgeven vind ik net te ver gaan.

Daarom ben ik aan het shoppen voor een krachtige pomp voor minder €, helaas was de FX6 dus een gevalletje, als het te goed is om waar te zijn... en de FX4 kan ik niet voor een leuke prijs vinden zoals de FX6
 
@Altispinosa ik kon helaas niks vinden over het geluid van de fx4. En de fx6 is echt te luid voor mij.
 
Heb zelf momenteel een FX6 draaien op een vergelijkbare maat bak. Ik vind het geluid opzicht wel meevallen, je hoort wel een brom maar niet extreem. Daarbij is me kast momenteel nog open en zal dus nog een stuk minder worden.

Vind eigenlijk niet extreem veel erger dan het geluid wat mijn pro 4 600 produceert.
 
Ik heb na jullie input en die van @Tinus1arm de FX6 bestelt bij Hornbach ( yiipie yay?) voor 220.

De medewerker aan de telefoon zei zolang ik het voorzichtig gebruik en weer netjes kan herpakken (en de filter media niet gebruik!) dat ik het wel kon proefdraaien.

Plan is dus gewoon deze op een 30 liter emmer te zetten met kraanwater en dan het motorgeluid te horen, mocht de stroming te sterk zijn dan kan ik altijd nog van 25mm PVC een spraybar maken OF dmw van 25mm pvc meerdere outputs door de bak heen.

Ik zal nog ion dit topic laten weten wat mijn mening is, zoat in het vervolg mensen dit kunnen raadplegen als ze de Fuval FX6 zoeken
 
Toch overstag gegaan voor de hele zware , proficiat , ik ben benieuwd naar je bevindingen.
 
Ik heb na jullie input en die van @Tinus1arm de FX6 bestelt bij Hornbach ( yiipie yay?) voor 220.

De medewerker aan de telefoon zei zolang ik het voorzichtig gebruik en weer netjes kan herpakken (en de filter media niet gebruik!) dat ik het wel kon proefdraaien.

Plan is dus gewoon deze op een 30 liter emmer te zetten met kraanwater en dan het motorgeluid te horen, mocht de stroming te sterk zijn dan kan ik altijd nog van 25mm PVC een spraybar maken OF dmw van 25mm pvc meerdere outputs door de bak heen.

Ik zal nog ion dit topic laten weten wat mijn mening is, zoat in het vervolg mensen dit kunnen raadplegen als ze de Fuval FX6 zoeken

Tip : Vul de filter goed af zodat er amper lucht bij kan, zelfs al ontlucht hij zelf viel me op dat hij minder geluid maakt zodra ik hem tot de nok toe vul.
 
Heb het filter woensdag ontvangen, hij maakt wel iets meer leven dan de eheim 2178 met zn 1850l/h maar niet gek veel.
Ik slaap ongeveer een halve meter van het filter, maar omdat het een constant geluid is en het geluid van de uitstroom van het water luider is merk ik er niks van .

De uitlaat van de FX6 staat tegen de voorkant van de ruit om vervolgens af te buigen langs de voorkant. Het wordt dus zodanig geremd dat mijn discussen er geen hinder van ondervinden en wel gewoon door de hele bak zwemmen. Verder heb ik mijn Panaque L191 nu veel vaker gezien dan voorheen.
 

Terug
Bovenaan