Extra filter juwel rio 240


vissen

Well-known member
Lid geworden
20 januari 2010
Berichten
247
Hallo allemaal,

Ik heb het gevoel dat mijn originele interne filter van mijn rio 240 te weinig capaciteit heeft. Dit merk ik vooral aan mijn Echinodorussen. De gene die in het midden van mijn bak staan. Daar bewegen de bladeren nauwlijks.
Ook heb aan de linkerkant van de bak last van baardalg.

Ook lees ik vaak dat je filter minimaal 5x je bak moet filteren. Dat haal je met een filter van 600 liter/h nooit. Zeker niet aangezien je die 600 liter/h vaak niet gehaald word.

Nu zat ik te kijken naar een extra externe filter. Zit zelf te kijken naar een JBL e402 of 702.
Twijfel of die e402 niet te weinig capaciteit heeft.

Heb als visbestand een groep Nanostomus Eques, Pristella maxillaris, en een harem apistogramma's.
 
Bij een 240 liter aquarium zou ik eerder kiezen voor bijvoorbeeld een jbl cristalprofi E1502. Omdat je dan netto uitkomt op een 800 - 900 l/h. Maar wat nog belangrijker kan zijn is het grote filtervolume dat extra mogelijkheden biedt qua filtermedia keuzes.

De 1902 biedt een netto van 1100 - 1200 l/h.

 
Laatst bewerkt:
Bij een 240 liter aquarium zou ik eerder kiezen voor bijvoorbeeld een jbl cristalprofi E1502. Omdat je dan netto uitkomt op een 900 l/h. Maat wat nog belangrijker kan zijn is het grote filtervolume dat extra mogelijkheden biedt qua filtermedia keuzes.
Ik sluit mij hierbij aan.
Ik heb zelf ook een Río 240 en heb een Aquael Ultramax 2000 toegevoegd. Ben daar heel tevreden over.
Ik heb het interne filter laten zitten zodat je ook altijd nog backup hebt als een filter een keer problemen geeft.
Vind het interne filter erg goed maar deze heeft wel snel te weinig capaciteit voor een dergelijk aquarium (wel afhankelijk van je visbestand uiteraard).
 
Klopt ik heb ook een jbl 1502 op mijn bak 240l dit bevalt veel beter dan de inwendige juwel filter deze was origineel 1000l .betere stroming en het water blijft schoner en je hoeft niet zovaak filter schoon te maken
 
Dus hoe groter hoe beter? Het enige nadeel is dat hij niet breder dan 18 cm mag zijn.
Dus dan word kan het niet groter dan de e902.

Hij komt naast mijn bak op een bureau te staan. Heb dus niet de mogelijkheid om hem op de grond te zetten.



 
Ik heb de e902 samen met de bioflow M binnenunit van Juwel draaien op een rio 180 (dat is hetzelfde ding als wat in de 240 zit). Ben ik zeer tevreden over. Daarvan passen de buizen van de in- en uitstroom ook nog mooi in de inkeping van het deksel. De buizen van de 1502 zijn een slagje groter, mogelijk kun je dan de klep niet meer geheel sluiten.
 
Je kan de 902 nemen en de pomp van interne filter vervangen naar de 1000lpu. Had juwel niet de 1500 ook?
 
Dus hoe groter hoe beter? Het enige nadeel is dat hij niet breder dan 18 cm mag zijn.
Om je een beeld te geven. Groter betekent dat je dan een filter hebt met meer filtermandjes. Zo had ik eerst maar 1 mandje met Siporax en de rest vooral spons. Nu heb ik op de Rio 180 al wat langer dit filter, JBL Cristalprofi e1502, boven het onderste mandje met spons 2 mandjes met Siporax. I.m.o. Is het dus goed om behalve naar l/h ook goed te kijken naar wat je in het filter hebt zitten. De grove spons als voorfilter vindt ik nog net wat te weinig daarom heb ik het onderste mandje om nog wat extra af te kunnen vangen met spons voor de Siporax.
 
Het is wel een voordeel dat je in een grotere filter meer Siporax kwijt kan. Heb bij mijn binnenfilter de helft met sponsen. De andere helft bestaat uit Siporax.
 
Je kan de 902 nemen en de pomp van interne filter vervangen naar de 1000lpu. Had juwel niet de 1500 ook?
Je kan inderdaad eenvoudig de bestaande Juwel Eccoflow 600 vervangen voor de
Eccoflow 1000. Deze kost ongeveer € 38 en past in je filter.
Aangevuld met een JBL 902 of 1502 verhoog je de filter capaciteit aanzienlijk.
Ik heb het ook zo gedaan, maar ik zit er steeds vaker aan te denken om het inwendige filter eruit te halen, en 1 groter externe filter terug te plaatsen.
 
Maakt het nog uit als je er langere slangen aan vast maakt? De pomp komt aan de rechterkant van het aquarium te staan en de uitstroom zit aan de linkerkant. Hij moet dus 1,3 m overbruggen. De pomp staat op de zelfde hoogte als het aquarium.
 
Ik heb ook in het verleden de in of uitstroom aan de andere kant gehad en gebruikte dan een wat langere slang. Op zich zal dat moeten kunnen en zal het verschil niet zo heel groot zijn denk ik.
Hoe korter de slang hoe beter zegt men maar ja ik denk dat veel mensen de in of uitlaatslang zo gebruiken.
 
Om je een beeld te geven. Groter betekent dat je dan een filter hebt met meer filtermandjes. Zo had ik eerst maar 1 mandje met Siporax en de rest vooral spons. Nu heb ik op de Rio 180 al wat langer dit filter, JBL Cristalprofi e1502, boven het onderste mandje met spons 2 mandjes met Siporax. I.m.o. Is het dus goed om behalve naar l/h ook goed te kijken naar wat je in het filter hebt zitten. De grove spons als voorfilter vindt ik nog net wat te weinig daarom heb ik het onderste mandje om nog wat extra af te kunnen vangen met spons voor de Siporax.
Wanneer je vind dat het voorfilter nog te weinig doet gebruik je filterdoek om extra grof vuil af te vangen. Een spons in het onderste mandje heeft als groot nadeel dat je telkens je hele filter uit elkaar moet halen om te reinigen. Mijn 1502 werd maar eens per jaar totaal gereinigd omdat de grove filtering altijd daar gebeurde waar het ook hoor, bovenin! Als extra zou je ook in het laatste filter, het mandje dat onder het voorfilter is geklemd, filterdoek kunnen leggen. Kraakhelder water!
 
Ik heb ook de 1502 maar dat voorfilter heeft hier toch een vrij fijne spons en de andere sponzen zijn veel grover. Ik ben wel tevreden over de werking van de spons die als voorfilter dient maar goed dat kan per bak of individu verschillen.
 
Ik heb ook de 1502 maar dat voorfilter heeft hier toch een vrij fijne spons en de andere sponzen zijn veel grover. Ik ben wel tevreden over de werking van de spons die als voorfilter dient maar goed dat kan per bak of individu verschillen.
Het is mij nooit erg bevallen om meerdere sponzen te gebruiken in mijn filter anders als in het voorfilter én eindfilter. Deze zitten beide in een JBL filter bovenin en blijven zo eenvoudig te reinigen. In de overige mandjes heb ik altijd syporax o.i.d. gebruikt. En met de fijnheid van die sponzen bovendien kan je natuurlijk ook variëren.
 
Ja ook dat zal prima werken denk ik Ben en vroeger werkte men overwegend met sponzen dus het is ook maar net wat je wil en wat bevalt.
De keuze is reuze;)
 
Maakt het nog uit als je er langere slangen aan vast maakt? De pomp komt aan de rechterkant van het aquarium te staan en de uitstroom zit aan de linkerkant. Hij moet dus 1,3 m overbruggen. De pomp staat op de zelfde hoogte als het aquarium.
Let wel op dat de bovenkant van de filter, lager moet zijn als het wateroppervlak.
Anders komt er lucht in de filter.
 

Terug
Bovenaan