Extra filter ter compensatie van waterwissel

Stijn S

Well-known member
Lid geworden
31 juli 2022
Berichten
502
Leeftijd
48
Door omstandigheden krijgen mijn aquaria niet de aandacht die ze denk ik nodig hebben. In plaats van elke week een waterwissel is het nu meestal maar eens in de twee, drie weken. Een bak is niet beplant, want de Etroplus eet ze op. In deze bak komt er vrij snel bruine alg op de ruiten en vandaag zag ik witte stipjes op al mijn Etroplus canarensis. Ze zullen dat al langer gehad hebben, het zou mij verbazen als dat in een paar dagen zo snel kan uitbreiden. Sinds vorige week heb ik 8 nieuwe Pethia setnai erbij gedaan, nu al twee dood. Op een van de setnai’s zag ik vandaag een rode plek op het lijf en een kieuw. Op de setnai’s zie ik geen witte stippen. Het is al de tweede keer dat ik stippen op de vissen heb, maar alleen in deze bak.
Ik denk dat een beplante bak stabieler is dan een onbeplante. Of het waar is weet ik niet.
Het filter dat er nu op draait zou normaal gesproken moeten voldoen. Maar zou de bak stabieler worden als ik een tweede filter laat meedraaien (of een filter met grotere capaciteit)?
 

Bijlagen

  • IMG_1737.MOV
    20.4 MB
Jazeker, een 2e filter kan meer troep en ziektekiemen wegvangen.Vooral als het een goede biologische functie heeft en niet alleen mechanisch.
Maar het kan natuurlijk ook zijn dat je nieuwe visjes iets mee gebracht hebben, en dan is alleen filtering waarschijnlijk niet voldoende.
 
Ik heb vandaag een waterwissel gedaan, zo’n 50%. Daarna Sera Costapur toegevoegd, lamp uit gedaan en de pompcapaciteit op maximaal gezet. Ik kan nog een luchtpomp met steentje aansluiten, maar er zit standaard een stromingspomp in, dus lijkt mij circulatie genoeg.
Misschien toch eens kijken naar een extra filter. Ik heb een Sera-filter staan, daar zou alleen een nieuwe kop op moeten, en die is op €10,- na even duur als een nieuw Sera-filter😵‍💫.
En wat dan als filtermedia gebruiken? Ik heb nu een filtermat, watten en siporax.
 
Op zich is het niet erg om eens in de zoveel weken water te wisselen. Het aantal bacteriën in het water is in principe stabiel. Als het zo is dat je nu onvoldoende filtering hebt, kan het wel zo zijn dat het basisniveau van die bacteriën wat hoger ligt en dan heeft extra filtering waarschijnlijk wel zin.

Ik denk dat een beplante bak stabieler is dan een onbeplante. Of het waar is weet ik niet.
Ik denk niet dat dat veel uitmaakt. :) Ik heb al lang geen planten meer en het heeft geen verschil gemaakt voor de benodigde hoeveelheid onderhoud. Je ververst iets meer water (want nitraat hoopt op) maar aan de andere kant ben je geen tijd meer kwijt aan planten trimmen en blaadjes opruimen.

En wat dan als filtermedia gebruiken? Ik heb nu een filtermat, watten en siporax.
Je zou dat kunnen verbeteren door de siporax (evt in fases) te vervangen door filtersponzen. Middelgrof tot grof. Die werken beter dan siporax en andere keramische media. De filterwatten doe je neem ik aan voor de mechanische filtering; helemaal prima op zich. Al moet ik zeggen dat ik zelf in plaats daarvan extra biologische media gebruik. Daar blijft uiteindelijk ook het nodige aan kleine deeltjes in plakken. Wat er overblijft aan zwevende dingen vind ik zelf meevallen. Actief mechanisch filteren rekent net iets beter af met de kleine deeltjes, maar vraagt ook meer onderhoud... het is een afweging.
 
Ik denk dat morgen alje vissen dood zijn, vandaag 2 dode Etroplus en 11 Pethia uit de bak gehaald. Ik zie geen Pethia’s meer en de overige Etroplus liggen op de bodem naar adem te happen. NH4 tussen de 0-0,5. Niks mis mee. Een Etroplus had ook duidelijke rode uitslag. Geen idee hoe het komt dat het zo snel achteruit gaat. Gisteren met voeren nog allemaal actief en aten goed, nu was de animo 0,0. Ik heb een luchtpomp met steentje aangesloten voor extra zuurstof, naast het extern filter dat op volle toeren draait plus een stromingspomp. Lijkt mij genoeg circulatie.
Uit nood het beetje toxivec dat ik nog had staan erbij gegooid. Costapur mag niet samen met andere diergeneesmiddelen gebruikt worden, maar toxivec is geen geneesmiddel (denk ik), dus dat erbij gevoegd. Er ontstond wel een schuimlaag 😵‍💫
 

Bijlagen

  • 1BC8C2A3-BE4E-4BF7-8C7E-D986EAA96212.jpeg
    1BC8C2A3-BE4E-4BF7-8C7E-D986EAA96212.jpeg
    1 MB · Weergaven: 8
  • 634A4189-E2BB-499D-92D1-02D564211CD4.jpeg
    634A4189-E2BB-499D-92D1-02D564211CD4.jpeg
    1.5 MB · Weergaven: 9
  • IMG_1739.MOV
    38.4 MB
Ach jeetje,wat vervelend. Ik wou dat ik wist wat wat er aan de hand is en hoe ik je kan helpen, maar ik kan je alleen sterkte wensen.
 
Ervan uitgaande dat de vissen het niet overleven (wonderbaarlijk genoeg zie ik nog niks afwijkends aan de bodemvissen, twee Schistura en drie Amblyceps) rijst alvast de vraag: hoe kan ik het hout en stenen ontsmetten? Filtermateriaal en bodem gooi ik maar weg, lijkt mij de meest simpele oplossing en niet de duurste. Hout en stenen weggooien vind ik wel zonde.
 
Ik lees dat je donderdag een ww heb gedaan van 50%. Ik zou direct een waterwissel van 90% doen. Er is een gerede kans dat er toch iets met je water aan de hand is. Testen zien echt niet alles.
Kan zijn dat je vissen dan toch opknappen.
 
Een hele vervelende situatie. Ik zou in ieder geval afscheid nemen van de teststrips.
 
Je zou dat kunnen verbeteren door de siporax (evt in fases) te vervangen door filtersponzen. Middelgrof tot grof. Die werken beter dan siporax en andere keramische media. De filterwatten doe je neem ik aan voor de mechanische filtering; helemaal prima op zich. Al moet ik zeggen dat ik zelf in plaats daarvan extra biologische media gebruik. Daar blijft uiteindelijk ook het nodige aan kleine deeltjes in plakken. Wat er overblijft aan zwevende dingen vind ik zelf meevallen. Actief mechanisch filteren rekent net iets beter af met de kleine deeltjes, maar vraagt ook meer onderhoud... het is een afweging.
Ja en nee. Filtersponzen hebben technisch gezien meer bruikbare oppervlakte, dat klopt.
Maar het gemiddelde filter heeft al meerdere keren meer bacteriën dan nodig zijn om een bak stabiel te houden. Meer huisvesten gaan helemaal geen effect hebben.

Hetzelfde geldt dus voor een tweede filter. Buiten mkgelijke verbeteringen in circulatie gaat het niks doen met je biologisch evenwicht. Je waarden gaan niet lager dan 0 worden.
 
Wat rot Stijn! :-( Erg zonde. Het lijkt er een beetje op alsof er toch een bacteriële uitbraak bezig is, gezien hoe massaal je vissen sterven en hoe snel. Ik zie ook allemaal stipjes op de vissen, dat zou epistylis kunnen zijn. Lijkt erg op witte stip maar is een ander beest. Je ziet dat er vaak bijkomen als er bacteriën bezig zijn. Die twee versterken elkaar helaas en dan kan het hard gaan.

Voor wat betreft het ontsmetten van je aquariumspullen.... Ik weet niet of ik het zou doen eerlijk gezegd. De ziekteverwekkers die je nu hebt zijn eigenlijk altijd wel aanwezig in een aquarium. Dan kun je wel dingen gaan ontsmetten of zelfs weggooien, maar dat heeft maar beperkt nut als de oorzaak van de uitbraak (voor zover te vinden) niet weggenomen wordt.

Ja en nee. Filtersponzen hebben technisch gezien meer bruikbare oppervlakte, dat klopt.
Maar het gemiddelde filter heeft al meerdere keren meer bacteriën dan nodig zijn om een bak stabiel te houden. Meer huisvesten gaan helemaal geen effect hebben.

Hetzelfde geldt dus voor een tweede filter. Buiten mkgelijke verbeteringen in circulatie gaat het niks doen met je biologisch evenwicht. Je waarden gaan niet lager dan 0 worden.
Er is voor de stikstofcyclus, de meest bekende functie van een biologisch filter, inderdaad maar weinig filteroppervlak nodig. Ik ben het met je eens dat daar al gauw geen winst meer op te behalen is door nog meer water rond te gaan lopen pompen. Nul is inderdaad nul.

Maar die stikstofcyclus is één aspect van de biofilm. Minstens zo belangrijk is de filterfunctie van alle heterotrofe organismen. Om dat goed te faciliteren heb je een veelvoud aan biologisch actieve oppervlakte nodig t.o.v. wat je nodig hebt voor enkel de stikstoffen.

Hier een link met uitleg: https://aquariumscience.org/index.php/6-2-biofiltration/

Wat je meestal ziet in de hobbysituatie is dat de belasting per liter water vrij hoog ligt, vergeleken met de situatie in de natuur. Er belandt veel voeding in het water. Heterotrofe bacteriën kunnen zich snel delen en hebben daarvoor (in tegenstellling tot autrotrofe bacteriën) geen vast oppervlak nodig. Zonder goede filtering kan dat een probleem worden voor het afweersysteem van je vissen. Het fijne is dat die heterotrofen op zich ook wel in een filter willen zitten. Ze doen het daar zelfs het best, door de efficiëntie van het voedselaanbod (snelle waterstroming per oppervlak X). Dus je kunt ze daar inzetten om de vrijzwemmende bacteriën het voedsel te ontnemen. Zaak is dan echter wel dat er voldoende plaats is in zo'n filter. Daar schort het hem nog wel eens aan.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor alle reacties tot zover.
Ik heb denk ik een vrij grote bezetting qua vissen, ze poepen in ieder geval veel, vind ik. De nieuwe Pethia setnai hebben misschien wat onder de leden gehad, maar ik kan er geen witte stipjes op ontdekken. Of ze bij de importeur in een soort van quarantaine zijn geweest weet ik niet, ik heb ze bij de LFS opgehaald zodra hij belde dat ze binnen waren. Ze zijn daar nooit de zak uit geweest, rechtstreeks bij mij het aquarium in. Van deze lichting vorige week wel al twee dode visjes, maar daar stond ik in eerste instantie niet bij stil. Is bij mij wel vaker gebeurd dat een of enkele nieuwe vissen het niet redden.
 
Hoi @Stijn S - @Stijn.

Erg vervelend dit om mee te maken! Ik had hetzelfde probleem. Ook te veel uitval ondanks een beplant aquarium met vijverplanten wat geen succes was dus. De Oase Biomaster staat erg goed te filteren. Groot gebruiksgemak.

De belangrijkste tip die ik je kan geven is om te denken bij een (ander) filter en filtermateriaal is om veel ruimer de tijd te nemen van indraaien. Ik geef dat nu erg veel tijd....

En medicijnen zou ik erg terughoudend mee zijn.
Als oud agrariër had ik te maken met een zeer beperkte positieve lijst en alleen wanneer echt nodig was een attest nodig van een geborgde dierenarts.
 
Laatst bewerkt:
Nog twee Etroplus over en de bodemvissen. Raar dat ik daar niks aan zie. Vandaag weer waterwissel gedaan, nu 90% (gok ik) en weer Costapur. Ook even wat opgezocht over Epistylis. Zou goed kunnen dat dat het is, aangezien er ook stipjes op de ogen zitten (dit in tegenstelling tot witte stip). Oorzaak heeft vaak te maken met slecht onderhoud, dus dat kan op mij van toepassing zijn 😖.
 
Terug
Bovenaan