Extra filtermateriaal in HMF


Niwla

Well-known member
Lid geworden
29 december 2015
Berichten
1,699
Locatie
Groningen
Hallo,

In mijn HMHF's heb ik nog voldoende ruimte over. Ik zit er aan te denken hier onderin in een filterzak wat extra siporax te plaatsen.
Zou dit wat toevoegen of is de stroming in het filter te laag waardoor dit eigenlijk niks toevoegt?

Alvast bedankt.

Alwin
 
Laat ik het zo zeggen, het kan zeker geen kwaad.

In de stelling heb ik ook een HMF (hetzij verstopt achter een zwarte glazen plaat met roosters), maar buiten een mat van 5cm en een bodem van 3-4cm heb ik geen filtermateriaal in de bak zitten, en de waterwaardes zijn perfect (geen NH3/4 en/of NO2).

bij mijn LFS werken ze met hetzelfde systeem, als er net een vracht binnen is zitten er daar zo 30-40 Malawi's in een 250L bak... en ook daar nogsteeds geen problemen met NH3/4 en/of NO2.

dus het kan geen kwaad, maar het heeft m.i. ook weinig toegevoegde waarde.
 
De vraag is inderdaad of het nodig is. Een HMF biedt al zoveel oppervlakte voor bacteriën het lijkt mij dan ook alleen nodig indien je meer bacteriën nodig hebt dan waar je nu oppervlakte voor kunt bieden en die kans lijkt mij klein. Heb je nog siporax liggen? Gooi het er in.. Het is altijd handig om een zakje met 'live' siporax achter de hand te hebben. Moet je het kopen? Zou ik het niet doen.
 

Terug
Bovenaan