Extra licht in een Vision 180

N

NickdeRijcke

Guest
Ik ben op zoek naar een mogelijkheid om extra licht te kunnen toevoegen aan mijn Juwel Vision 180. Ik heb nu de 2 T5 lampen van 35 watt met op alle 2 de lampen een reflector. Maar merk dat dit niet overal voldoende is in een Hollandse plantenbak. Met name op de plaatsen waar de bolling van de ruit groot is lijkt het te weinig.

Nu zou ik willen kijken om er 1 of 2 TL lampen aan toe te voegen of juist weer een LED strip. Maar ik twijfel over de beste manier. Zo is er een optie om gewoon een 2e originele lichtbalk te nemen die ik naast de huidige plaats. Ik moet dan enkel de afdekplaat aanpassen. Of ik plaats 1 of 2 extra TL buizen van Arcadia maar hoe ga ik deze dan weer goed bevestigen? Of ik plaats een extra balk moet TL buizen maar dan zit ik ook weer met de bevestiging.

Heeft er iemand een goed idee? Het liefst uiteraard niet al te duur en het liefst naar LED om niet al te veel stroomkosten te hebben.
 
Welke lampen precies heb je dan? vind het zelf wel een zee van licht met reflectors.
 
Een Dennerle Amazon day en een Dennerle Special plant. Maar ik denk toch dat een 0.39 watt/liter niet echt veel is. Zeker gezien het feit dat de Vision in het midden wel redelijk breed is.
 
Seabait zei:
Zou kunnen idd.
Misschien een idee om zo'n kant en klare ledbuis van superfish aan de voorste kap vast te maken,1 van 25 watt bv.

http://www.beest.nl/nl/aquarium/diverse ... g78/p7956/

2 beugelklemmetjes en je bent klaar.

Dit is een conversie van T8 TL buizen naar een T8 buis met LED in die je moet monteren in je T8 lampenkap. Hier kan ik dus niks mee tenzij ik nog een aparte T8 TL starter etc ga monteren. Of zie ik dat verkeerd?
 
Hoe oud zijn je balken? Zou deze gewoon vervangen, geven echt wel genoeg licht af voor een hollandse plantenbak. Wat ik persoonlijk heb gedaan bij mijn bak is de reflectoren eraf gehaald, en de binnenkant van mijn lichtbak helemaal beplakt met traanplaat folie. Dit reflecteert als een malle en straalt alle kanten uit. Heb toch altijd het idee dat een reflector het opgevangen licht alleen maar tot een bepaald gebied terugstuurt. Maar dat kan ook mijn ongegronde gevoel zijn.

Zo iets heb ik:

XS07Khs7UEI9xyr5_Sd9ZdG9MSezHCdj.jpeg
 
Balken zijn niet oud want ik vervang ze geregeld. Toch kom ik licht te kort als ik mijn planten zie. Het is dan met name op het bolle gedeelte van de ruit waar de bak wat breder is (zou dus best kunnen dat het licht te veel gebundeld is.

Ik denk dat enkele ledstrips in het midden wel eens de uitkomst zou kunnen zijn. Toch zie ik op internet veel mensen die 4 TL buizen hebben op een Vision 180.
 
NickdeRijcke zei:
Seabait zei:
Zou kunnen idd.
Misschien een idee om zo'n kant en klare ledbuis van superfish aan de voorste kap vast te maken,1 van 25 watt bv.

http://www.beest.nl/nl/aquarium/diverse ... g78/p7956/

2 beugelklemmetjes en je bent klaar.

Dit is een conversie van T8 TL buizen naar een T8 buis met LED in die je moet monteren in je T8 lampenkap. Hier kan ik dus niks mee tenzij ik nog een aparte T8 TL starter etc ga monteren. Of zie ik dat verkeerd?

Ja dat zie je verkeerd,is eigenlijk idd bedoeld om ze in een T8 fitting te gebruiken maar dat is puur als bevestiging en niet voor de stroomvoorziening.
Aan de buis zit gewoon een stroomkabel met adapter dus als je de buis met 2 buisklemmetjes vastzet en de stekker in het stopcontact steekt heb je licht.
Heb zelf de 7 watt versie in een 60cm en geeft echt veel licht.
 
Mijn excuses, ik zie het nu ook. Kan inderdaad een mooie optie zijn om te proberen, bedankt!
 
Excuses zijn niet nodig hoor! ;) blijft aardig geld maar voor een kant en klare oplossing (op de beugeltjes na) lijkt het me geen slechte investering.
 
Bij aquaria Veldhuis kun je ook ledbuizen kopen. Misschien dat dat wat is?
 
als je kwalitatief goede led balken wilt hebben, die flink licht geven, doordacht zijn, makkelijk te monteren en met wt garantie komen (5 jaar)
zou ik de led bakken van JMB graag aanbrengen als optie.
dingen zijn ip68 waterdicht, hebben 2 beugeltjes er al aan.
bevatten kwalitatief goede epistar led's van 1w per stuk.

ik ben er iig zeer tevrede over, en verkies ze zelfs BOVEN mijn (veel te dure) tmc tegels.
 
@ mini-fred, hoewel dit een niet echt goedkope oplossing is ziet het er wel mooi uit. Zeker in combinatie met deze beugels: http://www.jmbwebshop.nl/a-30352834/aqu ... el-set-t5/ heb ik alles wat ik zou willen voor een 105 euro. De vraag is echter hoeveel meer licht ik krijg met 1 zo een Led bar.
 
Terug
Bovenaan