extra media toevoegen


Erikdebrabander

Well-known member
Lid geworden
3 maart 2018
Berichten
948
Leeftijd
51
Hoi Allen,

Bij een volledig ingedraaide bak wil ik extra media bijvoegen om meer bacteriekolonie op te bouwen.
De stikstof cyclus is dus ok.
Moet je dan alsnog de media in delen toevoegen of kan alles tegelijk? Een nitrietpiek is dan niet te verwachten toch?

Gaat hier over 5kg biohome waar nog eens 5-8kg bij mag ivm sluiers.

mvg, Erik
 
Extra toevoegen (zonder te vervangen) moet altijd kunnen :)
 
Omg 10kilo biohome!? Dat is niet niks. Waar ga je het instoppen?
 
in een diy vijverfilter voor binnen. Mijn fx6 schoot te kort.
Heb nu ook 7 zakken siporax erbij zitten maar merk dat de pijpjes wel veel ruimte in nemen maar weinig eigen volume hebben vandaar de extra upgrade.
 

Bijlagen

  • 20210612_202907.jpg
    20210612_202907.jpg
    389.4 KB · Weergaven: 95
  • 20210730_125304.jpg
    20210730_125304.jpg
    197.5 KB · Weergaven: 94
En ik zie ook nog een jbl en eheim! Op het oog ziet je bak er wel zeer proper uit. Ik denk dat je een hele klus hebt aan het onderhoud..
 
Jbl is een "gravelvac" om mechanisch vuil op te zuigen en tap ik meteen af, 1-2 dagen.
70% waterwissel bij deze 530L bak en bijvullen ca 35 minuten per 4 dagen+ filterwatten vervangen in voor- en nafilter.
6x per dag de eheim twinfeed om darmverstoppingen te voorkomen.
skimmer om schoon oppervlak dus meer zuurstof te krijgen.

dat is het ongeveer wel... werkt tot 8000l/H, draait op 3000.

ze krijgen dus alleen groot onderhoud. valt best mee dus.

foto nog zonder Bean Animal overflow.
 

Bijlagen

  • 20210610_104819.jpg
    20210610_104819.jpg
    216.3 KB · Weergaven: 76
Hoi Allen,

Bij een volledig ingedraaide bak wil ik extra media bijvoegen om meer bacteriekolonie op te bouwen.
De stikstof cyclus is dus ok.
Moet je dan alsnog de media in delen toevoegen of kan alles tegelijk? Een nitrietpiek is dan niet te verwachten toch?

Gaat hier over 5kg biohome waar nog eens 5-8kg bij mag ivm sluiers.

mvg, Erik

Je zegt dat je stikstofcyclus ok is. Waarom voeg je dan meer spul toe voor biologische filtratie?

Je krijgt nooit meer bacteriën dan waarvoor je voeding hebt.
 
omdat de stikstofcyclus weinig media nodig heeft en de biologische filtratie veel meer.
Is dit een test?
 
Nog altijd lekker aan het experimenteren zo te zien. :DD

Misschien wordt het tijd om een wasmachine te proberen? Die zet je onder de bak, vullen met biomedia en gewoon 5x per dag een volledig programma laten draaien. 🤣 Als je bak dan nog niet op orde komt, weet ik het ook niet meer. Je kunt als last resort trouwens ook de vissen zélf nog wassen. Zet dan wel de centrifuge uit a.u.b..

(Ik dol maar even met je, want het leven is te kort om geen wasmachines erbij te halen.)

Veel mensen gaan er inderdaad van uit dat een filter met het hebben van de stikstofcyclus "klaar" is. Dat als er bij bezetting X geen ammonia en nitriet meetbaar zijn, de filtratie op orde is. Maar de stikstofcyclus is slechts een eerste (wel héle voorname) vorm van biologische filtratie. Voor tal van andere stoffen in een bak zijn ook specifieke bacteriekolonies die ze af kunnen breken. En je krijgt na verloop van tijd ook andere organismen in je filters; het wordt een ecosysteempje. Pas na maanden (i.p.v. weken) is een filter echt rijp en begin je optimale resultaten te zien. Dan heb je lage aantallen bacteriën en andere ziekteverwekkers in het water (want die hebben concurrentie op de meest voedselefficiënte plek die je je kunt bedenken: filtermedia met veel waterstroming) wat helder water geeft en gemiddeld gezien hele gezonde vissen.

...Met de kanttekening dat er voldoende biologisch beschikbaar oppervlak moet zijn. Een binnenfiltertje van Superfish --hier op het forum vaak naar de prullenbak verwezen-- zou zomaar wel eens een Rio 180 met een gemiddelde bezetting vrij kunnen houden van ammonia en nitriet. Toch zal zo'n bak biologisch niet verschrikkelijk stabiel zijn en (zonder steeds te verversen) zeker geen glashelder water hebben.
 
omdat de stikstofcyclus weinig media nodig heeft en de biologische filtratie veel meer.
Is dit een test?

Een test? Ik begreep je redenatie niet en dus vroeg ik om uitleg/toelichting. Als dat een test is vind ik het prima.

Ik heb altijd begrepen dat materialen als sera siporax, en laten we aannemen ook biohome, vooral ontworpen is voor de stikstofcyclus. En daar heb je inderdaad als je het goed doet, weinig materiaal voor nodig.

Ik weet niet goed welk onderscheid jij maakt tussen de stikstofcyclus en biologische filtratie. Uiteraard snap ik dat het in het gedeelte van de mechanische filtratie ook vol zit met bacteriën, en dat daar zich ondanks de benaming mechanisch ook volop biologische processen afspelen, net als overigens overal in het filter en het aquarium, maar dat is niet wat standaard wordt aangeduid als biologische filtratie.

Het klinkt dus voor mij nu alsof je je siporax en biohome ook wil gebruiken voor de biologische aspecten van de mechanische filtratie, de mineralisatie. Ik had vraagtekens bij het nut van die materialen voor die specifieke functie.

Vandaar mijn vraag om toelichting.
 
Extra media kan je er altijd zo bij gooien.
Zoals je zelf al hebt opgemerkt is je stikstofcyclus rond gezien je geen ammonia of nitriet meet, een piek zal je dus ook niet krijgen.

Maar waarom biohome en niet een movingbed met K1?
Dan heb je een hoger rendement per liter filtermedia en dus minder nodig om meer filtratie te bereiken
 
geen k1, die discussie heben we al meerdere keren gevoerd.
 
Ik denk dat je met 10 kilo biohome geen zorgen hebt over gebruiksoppervlak.
 
sinds ik aquariumscience.org gelezen heb , geloof ik niet meer in die poreuze media, maar het zal best zijn werk doen.
 
Ik denk dat je met 10 kilo biohome geen zorgen hebt over gebruiksoppervlak.
Dat hoef je inderdaad ook niet, maar als er media zijn die op papier 4-6x meer oppervlak hebben voor bacteriën is het de overweging waard.

Dat gezegd hebbende staat het aquarium niet in mijn huis en zijn het niet mijn vissen.
Ik kan dus enkel mijn visie delen en advies geven
 
Als je meerdere keren je mening hebt gegeven en je kan het niet herinneren is het wellicht een optie om te minderen... 9.349 berichten brengt niet de kwaliteit van het forum ten goede.;)
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat je met 10 kilo biohome geen zorgen hebt over gebruiksoppervlak.
Bijna goed:

quote:

IS THERE A MINIMUM AMOUNT OF BIOHOME REQUIRED TO ACHIEVE FULL CYCLE FILTRATION?​

Yes - Using 500g in a huge filter on a 500 litre tank will not reduce nitrate if all the other media is producing nitrate. When a sensible amount of Biohome is used the results are outstanding.

Through years of Biohome being used in all sorts of aquariums and ponds the recommended amounts of Biohome needed to see a good reduction in nitrate (full cycle filtration) are as follows:

(100 litres is approx. 26 US gallons and 1kg = 2.2 lbs)

Average community tropical aquarium = 1kg (2.2 lbs) per 100 litres (26 US gallons)
Average coldwater aquarium = 1kg (2.2 lbs) - 1.5kg (3.3 lbs) per 100 litres (26 US gallons)
Goldfish aquarium = 1.5kg (3.3 lbs) - 2kg (4.4lbs) per 100 litres (26 US gallons)
Predator aquarium = 1.5kg (3.3 lbs) - 2kg (4.4 lbs) per 100 litres (26 US gallons)
Large cichlid / discus aquarium = 1.5kg (3.3 lbs) - 2kg (4.4 lbs) per 100 litres (26 US gallons)
Malawi / Tanganyikan aquarium = 1.5kg (3.3 lbs) - 2kg (4.4 lbs) per 100 litres (26 US gallons)
Marine aquarium = 1.5kg (3.3 lbs) - 2kg (4.4 lbs) per 100 litres (26 US gallons)
Average mixed fish pond = 1kg (2.2lbs) per 200 litres (52 US gallons)
Average koi pond = 1kg (2.2lbs) per 150 litres (39 US gallons)

Ammonia and nitrite will be reduced at much lower amounts but full cycle filtration is the only 'proper' filtration therefore the figures above are for the filtration job to be done properly resulting in less water changes being required.

REMEMBER - It is always better to over-filter than under-filter as a filter with a larger capacity will react more quickly to any pollution incidents and process waste before levels rise above safe amounts.



10kg is dus het advies voor 500L dus voeg ik er 8kg bij kom ik op 13kg en 7Liter siporax als biomechanisch filter. Siporax weegt geen drol is maar 200gr per liter daarom kies ik voor de hogere dichtheid en betere vulling van mijn filter.
De discussie of het wel of niet goed is is niet interessant. Het gaat hier meer om de verschillen in stromingssnelheden om verschillende bacterie kolonien te huishouden. Met 1 specifiek media zal je daar een deel van dekken dus met meerdere soorten media krijg je een bredere dekkingsgraad. Dat ik voor een statisch media kies en velen met mij is zeker niet verkeerd. WAT je gebruikt is dus niet relevant, echter wel de ruimte in je filter.

Dit filter regime zorgt wel voor een afbraak van de algen en slakken dus de bacteriedruk zakt.
 
Bijna goed:

quote:

IS THERE A MINIMUM AMOUNT OF BIOHOME REQUIRED TO ACHIEVE FULL CYCLE FILTRATION?​

Yes - Using 500g in a huge filter on a 500 litre tank will not reduce nitrate if all the other media is producing nitrate. When a sensible amount of Biohome is used the results are outstanding.

Through years of Biohome being used in all sorts of aquariums and ponds the recommended amounts of Biohome needed to see a good reduction in nitrate (full cycle filtration) are as follows:

(100 litres is approx. 26 US gallons and 1kg = 2.2 lbs)

Average community tropical aquarium = 1kg (2.2 lbs) per 100 litres (26 US gallons)
Average coldwater aquarium = 1kg (2.2 lbs) - 1.5kg (3.3 lbs) per 100 litres (26 US gallons)
Goldfish aquarium = 1.5kg (3.3 lbs) - 2kg (4.4lbs) per 100 litres (26 US gallons)
Predator aquarium = 1.5kg (3.3 lbs) - 2kg (4.4 lbs) per 100 litres (26 US gallons)
Large cichlid / discus aquarium = 1.5kg (3.3 lbs) - 2kg (4.4 lbs) per 100 litres (26 US gallons)
Malawi / Tanganyikan aquarium = 1.5kg (3.3 lbs) - 2kg (4.4 lbs) per 100 litres (26 US gallons)
Marine aquarium = 1.5kg (3.3 lbs) - 2kg (4.4 lbs) per 100 litres (26 US gallons)
Average mixed fish pond = 1kg (2.2lbs) per 200 litres (52 US gallons)
Average koi pond = 1kg (2.2lbs) per 150 litres (39 US gallons)

Ammonia and nitrite will be reduced at much lower amounts but full cycle filtration is the only 'proper' filtration therefore the figures above are for the filtration job to be done properly resulting in less water changes being required.

REMEMBER - It is always better to over-filter than under-filter as a filter with a larger capacity will react more quickly to any pollution incidents and process waste before levels rise above safe amounts.



10kg is dus het advies voor 500L dus voeg ik er 8kg bij kom ik op 13kg en 7Liter siporax als biomechanisch filter. Siporax weegt geen drol is maar 200gr per liter daarom kies ik voor de hogere dichtheid en betere vulling van mijn filter.
De discussie of het wel of niet goed is is niet interessant. Het gaat hier meer om de verschillen in stromingssnelheden om verschillende bacterie kolonien te huishouden. Met 1 specifiek media zal je daar een deel van dekken dus met meerdere soorten media krijg je een bredere dekkingsgraad. Dat ik voor een statisch media kies en velen met mij is zeker niet verkeerd. WAT je gebruikt is dus niet relevant, echter wel de ruimte in je filter.

Dit filter regime zorgt wel voor een afbraak van de algen en slakken dus de bacteriedruk zakt.

Je kan citeren wat je wil.

Siporax is niet bedoelt als bio-mechanisch filtermedium. Het is bedoelt als voor de stikstofcyclus, niet voor mechanische filtratie. Het is zelfs behoorlijk ongeschikt voor mechanische filtratie.

Wat ik bedoel te zeggen is, misschien zie je het fout? Misschien heb je verkeerde conclusies getrokken uit wat je gelezen hebt? Misschien reageer je zo bot wanneer iemand daar iets over probeert te zeggen, dat iemand snel denkt, joh, red je er mee, mijn bak draait goed?

Op zich is 1ltr sera siporax voldoende voor 200ltr aquariumwater, voldoende voor 100liter aquariumwater wanneer je het ook wil gebruiken voor denitrificatie. Waarbij aangetekend wordt dat het lang duurt, tot wel 6 maanden, boir die denitrificatie goed op gang komt.

Wanneer jouw stikstofcyclus goed is, is het niet nodig extra biologisch filtermedium toe te voegen.

Als je je water niet schoon genoeg krijgt heb je meer aan het toevoegen van mechanische filtratie.
Ik lees van mensen met een hoge(re) belasting dat ze soms baat hebben bij, ik dacht dat het seachem purichem heet? Er zijn mensen die baat hebben bij zeoliet, of bij het op regelmatige basis toevoegen van speciale klei.

Een te hoog nitraat kan je ook ondervangen met bijvoorbeeld een plant boven het aquarium waarvan alleen de wortels in het water hangen. Die slurpen erg veel nitraat uit het water.

Dus daarom vroeg ik, als je stikstofcyclus goed is, waarom dan die extra media? Wat is het probleem wat maakt dat je iets aan je huidige opstelling gaat veranderen?

Misschien kom ik bot over, dan excuus, maar ik snap je logica niet. En hee, vrouwelijke nieuwsgierigheid :)
 
Hey drup,
Het gaat hier niet over de stikstof cyclus waar jij je op richt maar ruimte om een grote bacteriekolonie te huisvesten. Het is mij niet de intentie de aerobe of anaerobe bacterien te huisvesten, echter alles wat de kwaliteit van het water ten goede komt. Het is dus niet eens een discusse of anaerobe bacterien daadwerkelijk gaan vormen of wellicht een klein deel (toch weer een verbetering).

De quote is aangehaald om niet alles met eigen woorden te verdedigen maar een luie copy/paste vanuit advies van het produkt waar ik in de praktijk dus achter ben gekomen dat dit ook echt nodig is voor mijn bak. Aangezien ik al 5kg Biohome gebruik is het onzin om compleet iets anders te kiezen terwijl ik het advies van Pondguru niet eens volledig heb opgevolgd. Dus als het mij nu niet bevalt is het ook aan mijzelf te wijten toch?
Mocht je reeds geschreven adviezen geen waarde hebben is dit niet vooor jou bestemd.

mbt aquariumscience.org ben ik zelf van mening dat dit erg K1 gesponsord leesvoer is, echter van elke media kan je goede of slechte dingen vinden als je wilt. Als je een antwoord wilt vinden wat je bevalt gaat dat zeker lukken.

Toch merk ik dat je niet geheel op de hoogte bent van de vereiste filtratie mbt sluiers. Je kan in de quote duidelijk genereren dat de vervuiling enorm is en mischien ook buiten jouw persoonlijke filtratie huishouding valt dat je gewend bent.
Juist dit gedeelte is bij sluiers een zwaar topic mbt ziektepreventie.

Mocht je toch twijfels hebben mbt de filtratie van sluiers nodig ik je uit de draadjes van het goudvissenforum te lezen en daar de algemene verzorgingsproblemen uit te kristaliseren.
 
Ik lees van mensen met een hoge(re) belasting dat ze soms baat hebben bij, ik dacht dat het seachem purichem heet? Er zijn mensen die baat hebben bij zeoliet, of bij het op regelmatige basis toevoegen van speciale klei.
Ik gebruik al waterverbeteraar en moet daarbij blijven. Met 300L/4 dagen waterwissel is extra toevoegingen niet te betalen en ook instabiel IMO.
Zeoliet is een tijdelijke oplossing die je moet regenereren en voor nood toepasbaar.
Klei wordt hier ook gebruikt. Hele speciale.

Goed water en goede voeding is beter dan toevoegingen of preventieve medicatie oid.
 
klinkt als een verkoopverhaal :O zou voor de zekerheid nog meer erindoen om zekere die ntiraten eruit te halen, maar goed de een geloofd erin de ander niet, verder zal ik geen mening meer geven
 
Laatst bewerkt:
Als je meerdere keren je mening hebt gegeven en je kan het niet herinneren is het wellicht een optie om te minderen... 9.349 berichten brengt niet de kwaliteit van het forum ten goede.;)
de zinnigheid van de berichten is slechts een mening.
er ontgaat mij wel eens iets, laatste keer dat ik het met iemand over K1 had was denk ik ook al meer dan een half jaar terug..
 
je kunt je filter onbeperkt uitbreiden dat is opzich geen probleem.
Denitrificatie geloof ik niet zo in, had er de laatste vivarium nog een lang gesprek over met een fabrikant van oa filterbacteriën en die gaf ook aan det het bijna niet te doen is om dat op een schaal plaats te laten vinden dat je geen nitraatopbouw hebt. Denitrificerende bact zitten in elk aquarium, maar niet voldoende om de nitraatproductie bij te benen. in 1 filter een oxiderend en reducerend milieu scheppen is wmb een utopie. een normaal potfilter pompt elke 10 minuten de bakinhoud rond, een speciaal denitrificatie filter doet daar meerdere weken over.
 
Wel apart dat bij bijna elk draadje over media het iedere keer vastloopt op denitrificatie terwijl dit niet eens het topic onderwerp is.

Ik weet genoeg heren. Het draadje mag gesloten worden.

thx
 
Wel apart dat bij bijna elk draadje over media het iedere keer vastloopt op denitrificatie terwijl dit niet eens het topic onderwerp is.

Ik weet genoeg heren. Het draadje mag gesloten worden.

thx
Maar jij bent degene die kiest voor een media waarvan “producent” claimt dat het denitrificeert.
Valt in de verwachting dat men daarover begint ookal is het niet jouw doel
 
Gesprek/discussie afkappen. Heel volwassen heur.

Next!
 
Hoi Allen,

Bij een volledig ingedraaide bak wil ik extra media bijvoegen om meer bacteriekolonie op te bouwen.
De stikstof cyclus is dus ok.
Moet je dan alsnog de media in delen toevoegen of kan alles tegelijk? Een nitrietpiek is dan niet te verwachten toch?

Je antwoord is al lang gegeven toch. Ja dat kan en nee een nitrietpiek is niet te verwachten. Dus hij kan inderdaad op slot.
 
Hey drup,
Het gaat hier niet over de stikstof cyclus waar jij je op richt maar ruimte om een grote bacteriekolonie te huisvesten. Het is mij niet de intentie de aerobe of anaerobe bacterien te huisvesten, echter alles wat de kwaliteit van het water ten goede komt. Het is dus niet eens een discusse of anaerobe bacterien daadwerkelijk gaan vormen of wellicht een klein deel (toch weer een verbetering).

De quote is aangehaald om niet alles met eigen woorden te verdedigen maar een luie copy/paste vanuit advies van het produkt waar ik in de praktijk dus achter ben gekomen dat dit ook echt nodig is voor mijn bak. Aangezien ik al 5kg Biohome gebruik is het onzin om compleet iets anders te kiezen terwijl ik het advies van Pondguru niet eens volledig heb opgevolgd. Dus als het mij nu niet bevalt is het ook aan mijzelf te wijten toch?
Mocht je reeds geschreven adviezen geen waarde hebben is dit niet vooor jou bestemd.

mbt aquariumscience.org ben ik zelf van mening dat dit erg K1 gesponsord leesvoer is, echter van elke media kan je goede of slechte dingen vinden als je wilt. Als je een antwoord wilt vinden wat je bevalt gaat dat zeker lukken.

Toch merk ik dat je niet geheel op de hoogte bent van de vereiste filtratie mbt sluiers. Je kan in de quote duidelijk genereren dat de vervuiling enorm is en mischien ook buiten jouw persoonlijke filtratie huishouding valt dat je gewend bent.
Juist dit gedeelte is bij sluiers een zwaar topic mbt ziektepreventie.

Mocht je toch twijfels hebben mbt de filtratie van sluiers nodig ik je uit de draadjes van het goudvissenforum te lezen en daar de algemene verzorgingsproblemen uit te kristaliseren.

Om hier toch nog op terug te komen...

Je gooit met allerlei termen die bij elkaar opgeteld niet logisch zijn, wat mij het vermoeden geeft dat je het goed bedoelt, maar geen flauw benul hebt waar je mee bezig bent.

Ik begrijp dat sluiers meer afval geven. Los van dat ik zelf zo mijn aquarium niet inricht, omdat ik daar niets mee heb, heb ik wel degelijk ervaring met het inrichten en goed draaiend krijgen van een aquarium met 6 sluiers. Ik realiseer me dat veel afhankelijk is van de leeftijd van de sluiers en andere zaken, maar serveer advies van anderen niet af op je eigen ideeën over die mensen.

Ik wens je succes en plezier toe met je vissen, plus wat meer onderscheidend vermogen voor wat andere mensen (nee, niet ik) je te bieden hebben aan voor jou waardevolle informatie.
 
Hey Drup,
Super dat je weet hoe je ook mijn bak goed draaiend kan houden. En dat mag je mij hier eens heel goed uitleggen, zodat mijn onkunde "minder opvallend" wordt.
Graag zie ik een uitvoerig uitgewerkt plan hoe jij dit kan oplossen tegemoet. Graag ook onderbouwen svp, zonder linkjes of quotes, die lees ik niet.

mvg, Erik
 
Hey Drup,
Super dat je weet hoe je ook mijn bak goed draaiend kan houden. En dat mag je mij hier eens heel goed uitleggen, zodat mijn onkunde "minder opvallend" wordt.
Graag zie ik een uitvoerig uitgewerkt plan hoe jij dit kan oplossen tegemoet. Graag ook onderbouwen svp, zonder linkjes of quotes, die lees ik niet.

mvg, Erik

Dat is een hoop interpretatie die ik bij jou laat :)
 

Terug
Bovenaan