Wat is er nieuw

extra poep filter

• Onderwerp starter Onderwerp starter pablo81
  • Startdatum Startdatum
P

pablo81

Guest
Hoi mensen,..

Vraagje; ik heb een Rio 300 met interne (originele) filter. Nu hoopt zich tussen het grind veel vuil \ poep op. Als ik mijn verversing doe nevel ik wel een beetje van de bodem maar ik kan natuurlijk lang niet overal bij i.v.m. het decor.
Nu ben ik naar mijn dealer geweest met deze vraag. Daar werft mij geadviseerd om een externe filter te nemen of een 2e interne (kleintje) dit eerste zie ik om verschillende redenen niet zitten en ik vraag me af of een 2e kleinere filter wel zin heeft. Maakt het überhaupt uit dat er wat poep tussen het grind zit? Ik heb wel nog wat bodem bewoners in de bak.

Ik hoor graag wat jullie er van vinden.
Alvast bedankt voor de reacties.

Mvg Paul

Mijn bak

WIN_20170523_211417.JPG

De bodem hoeft ook niet 100% vrij van rommel te zijn hoor maar moet ook niet kunnen gaan rotten en zo de waterwaarden beïnvloeden.
Je bodem is niet helemaal goed te zien zo op de foto maar denk dat het wel meevalt.

Een tweede interne filter heeft haast geen zin als de aanzuig niet op de bodem zit

Ik zou de filter dan helemaal op de bodem plaatsen...

Ik ken de maten van je bak niet en de aantal bewoners, maar als je een stuk tuinslang neemt met een pvc pijp en een bochtje daar in kan je bijna overal bij met afhevelen, een pomp is daar niet voor gedoeld.

20170525_092419.jpg

Seabait, bedankt ook voor je reactie, dat vind ik moeilijk te bepalen (in hoeverre mijn bodem vuil is.) ik zat zelf te denken om een dag voor het verversen de boden stevig om te woekeren. Poep waait dan door de bak en slaat weer neer, dan die dag er na afzuigen. Goed idee? Of zijn er andere opties?

Bodem van dichtbij

WIN_20170525_092515.JPG

T.h , das ook waar. Zou het in gedachten houden

Beter niet te veel in je bodem wroeten, alle bacteriën die voor de schoonmaak zorgen woel je daar mee uit en zuig je daarna weg.

Volgens mij zijn dat algen. Die groeien op het glas onder de bodem.
Bodem beetje wegvegen en dan eraf poetsen.

Ik hoef alleen de bodem een beetje weg te halen. Die siamese algeneters zijn nog sneller bij de algen dan ik.

Zelf zou ik de rest van de bodem alleen 2-3 keer per jaar uitzuigen met een hevelklok. Je moet een bodem niet te vaak schoonmaken. Is slecht voor het evenwicht.
Als zich ergens vuil verzamelt alleen met slang wegzuigen.

Filters zijn bedoeld om water te zuiveren. Niet als stofzuiger. Het vuil is dan (misschien) visueel weg. Maar het zit nog steeds in je aquarium. Alleen dan op een plek waar je het niet ziet. En belast zo nog steeds het water.

Biljoenblik,..dat idee had ik eerst ook. Om niet te veel in de bodem te wroeten, i.v.m. de nuttige bacterie. Dus volgens jou is alleen de oppervlakte stofzuigen voldoende? Ik voer nogal veel maar ververst ook veel 1\3e deel per week. Ik heb er een school red schoulder maanvissen in. Die moeten flink groeien. Verder nog 4 sleutelgat cichliden. Schooltje roodneus zalmen en stuk of 10 coridoras

Biljoenblik,..dat idee had ik eerst ook. Om niet te veel in de bodem te wroeten, i.v.m. de nuttige bacterie. Dus volgens jou is alleen de oppervlakte stofzuigen voldoende? Ik voer nogal veel maar ververst ook veel 1\3e deel per week. Ik heb er een school red schoulder maanvissen in. Die moeten flink groeien. Verder nog 4 sleutelgat cichliden. Schooltje roodneus zalmen en stuk of 10 coridoras

There comes the monky.

Wat noem jij een school maanvissen?? Oke ik zie er al 6.

Afgezien van je bovenstaande. Zou ik met een grote groep maanvissen toch een extra extern filter bijzetten. Puur voor de belasting.
Maar laat deze filter gewoon zonder mondstuk de bak inlopen. Want maanvissen willen niet veel stroming. Maar hierdoor krijg je wel meer biologische filtering.
Gebruik het interne mechanisch, dus veel spons.
De externe helemaal vullen met biologisch materiaal.

Ja er zitten inderdaad 6 grote maanvissen in. Inhoud van de bak is ongeveer 350 liter. De dame in de aquariumzaak had het over een interne filter die je op de bodem zou plaatsen (kleintje) maar ik kan me niet voorstellen waarom dat zou helpen. Met filter materiaal voor een eventuele externe filter bedoel je keramische pijpjes o.i.d?

Misschien dat ik het niet goed zie, maar op de foto lijkt het alsof je bodem een mengsel is van grover grind en fijner zand.

Dit is geen ideale combinatie, maar wellicht zie ik het verkeerd hoor 😉

Kun je niet wat met de uitstroom klooien? ik heb een vrij sterke onderstroom door het filteruitlaat linksboven en naar rechts tegen de zijkant te kaatsen. Hierdoor heb ik op 1 plaats wat vuilophoping voorin de bak zodat ik er goed bij kan.

Sanneke,.. dat klopt. Dit is zo gekocht. Niet zelf gemengd, waarom zou dit niet goed zijn? Rubz bedankt voor de tip. Ik denk alleen dat mijn uitstroom die zo sterk is, maar het proberen waard

Sanneke,.. dat klopt. Dit is zo gekocht. Niet zelf gemengd, waarom zou dit niet goed zijn?
Bij grind, of zand, is de korrelgrootte ongeveer even groot bij gebruik van 1 soort. De korrels zullen altijd kleine luchtzakjes openlaten en er zo voor zorgen dat je bodem niet dicht slibt en zichzelf verstikt. Bij zand is dit al sneller aan de hand en daarom wordt altijd aangeraden de laag niet te dik te maken en luchtig te houden.
Als je zand en grind door elkaar mengt, zal het zand op de plekken van de luchtzakjes gaan zitten tussen het grind en de bodem dus verstikken, waardoor de bacteriën niet kunnen groeien en je bodem uiteindelijk gaat rotten.

Ik denk alleen dat mijn uitstroom die zo sterk is, maar het proberen waard
Zoals aangegeven kun je met een externe filter er voor zorgen dat je bak een beter balans heeft. Je vissen vervuilen meer dan je interne filter aan kan. Daarbij kun je deze uitstroom ook zo richten dat het vuil beter verplaatst wordt en dus makkelijker te verwijderen is.

Ok, dus kort samengevat ben ik eigenlijk min of meer verplicht een externe filter á 200 euro aan te schaffen? 🙁 is er dan serieus geen goedkoper alternatief?

is er dan serieus geen goedkoper alternatief?

Natuurlijk wel!

Gewoon alles bij het oude laten en geen wonderen verwachten!

Dan moet je zelf gewoon wat meer doen. Kost niets.

Ps. Dit advies is ook gratis😀

En stel ik schaf er een goede aan (externe filter) kan ik dan de interne makkelijk verwijderen? En moet de bak dan eerst leeg of snijdt je die er zo uit? Iemand daar ervaring mee? Betreft de bodem,... zou het probleem opgelost zijn met een externe filter? M.b.t het verhaal van killerfish?

Biljoenblik,.. dat zijn de berichten 😉 alles dat gratis is moet je aannemen heb ik geleerd !! Hehe

Met filter materiaal voor een eventuele externe filter bedoel je keramische pijpjes o.i.d?

Keramische pijpjes (gebakken klei) is meer mechanische filtering, buisjes van gesinterd glas is goed voor de biologische filtering, sera siporax bijvoorbeeld. en ja er zit een heel groot prijsverschil tussen die 2 🙂

bak als dit, met een bestand als dit zou ik niet op een intern filter laten draaien, beter filtering houd je bodem ook schoner.
dit is grind wat je nu hebt? wil zelf niks anders meer als zand, vuil blijft erop liggen en word zo naar de filter inlaat geblazen.

grind kan je er ook gewoon inlaten uiteraard, maar dan wel eens in de zoveel tijd een afzuigklok erin zetten.

Ok, bedankt voor de info,. Wat ik heb is zand gemengd met grind. Ik vond het erg mooi. Achteraf had ik liever zand. Ik overweeg toch een externe. Betreft de interne er uit halen: easy of Hell of a job? Iemand ervaring mee?

Ok, bedankt voor de info,. Wat ik heb is zand gemengd met grind. Ik vond het erg mooi. Achteraf had ik liever zand. Ik overweeg toch een externe. Betreft de interne er uit halen: easy of Hell of a job? Iemand ervaring mee?

mocht je ooit overwegen dat ook te vervangen, filterzand is prachtspul 🙂

dat interne eruit halen.. iets er tussenin. het is geen hogere wiskunde maar het vergt even wat geduld.

enige wat je nodig hebt is een heel lang dun/plat mes om de dotten kit los te snijden waar ze mee zijn vastgemaakt, klein beetje wrikken en ze is los. belangrijkste is dat je niet met je met in de kitnaat van je bak gaat snijden 🙂

je kan ze uiteraard ook allebei laten draaien (intern+extern)

Eitje als de bak leeg is, iets moeilijker als hij gevuld is maar zeker niet onmogelijk. Als je op het forum of google zoekt op: intern filter juwel verwijderen krijg je hartstikke veel hits. Ze zijn bewust zo gemaakt dat je ze er makkelijk uit krijgt. (water laten zakken tot een derde en een fileer, pallet of duits plamuur mes en je wipt hem relatief eenvoudig eruit.

En een goed potfilter hoeft geen 200 euro te kosten hoor, een jbl e1501 kost 7-8 tientjes tweedehands. Als je dat doet, koop er wel een van een jaar of 2 oud maximaal waar de bon nog van aanwezig is (namelijk 4 jaar garantie).

Ok, tanks heren \ dames. Is heb hier zeker veel aan gehad.

Je zou ook eens naar een hamburger matten filter kunnen kijken goede en goedkope oplossing. Kost alleen wat ruimte in je aquarium.

Als je de interne filter laat zitten moet je externe filter minder capaciteit hebben, langs de andere kant zou de interne filter een grote plaats kunnen geven aan de vissen.
Een externe filter is zeer gemakkelijk, nooit natte vloeren, water over je ruiten. Met eene xterne filter hoef je enkel de slangen af te koppelen en de filter naar je wasbak te brengen.

enige wat je nodig hebt is een heel lang dun/plat mes om de dotten kit los te snijden waar ze mee zijn vastgemaakt, klein beetje wrikken en ze is los. belangrijkste is dat je niet met je met in de kitnaat van je bak gaat snijden

Toen ik dat ook zo deed hoorde ik iets kraken en ben maar snel gestopt. Nu ben ik ook niet echt handig maar toch. Ik heb de bak verkocht en er een Ferplast voor teruggenomen met een lossen binnenfilter en deze lekker eruit gelaten.
Die filter zit rechts en ik ben ook rechts dus kon er hier niet makkelijk bij vond ik. Maar ja dat zal vast ook mede aan mezelf hebben gelegen met 2 linkerhanden:deal:

deze filters werken ook goed. Heel lichtjes een brom gehad bij de kleinste variant en de inhoud zul je zelf moeten snijden van losse matten, maar als je een goedkopere externe wilt zou dit ook een optie zijn.
Ik heb daarbij zelf over het algemeen tetratec ex filters gehad, super tevreden mee en niet heel hoog aan de prijs (kijk een op een site als deze waar uiteraard ook andere merken te koop zijn. Deze filters van tetra zijn compleet met zowel biologische als mechanische filtering

Ok, dus kort samengevat ben ik eigenlijk min of meer verplicht een externe filter á 200 euro aan te schaffen? 🙁 is er dan serieus geen goedkoper alternatief?

Ja,natuurlijk wel. Kijk op Marktplaats. ..

Ik heb zelf alles uit het interne filter gehaald en enkel de behuizing laten zitten,hangt nu de inlaat van een extern filter en verwarmingselement in.

Ik maak ook gebruik van extern filter op een RIO 180. JUWEL filterbehuizing laten zitten. Hier zit nu de techniek in zoals aanzuig filter, verwarming, PH/temp sensor en de JBL taifun.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan