Extra rode of blauwe verlichting


M

Mientjekreeft

Guest
Zijn er mensen die extra rode of blauwe verlichting gebruiken en waneer wordt deze aan gezet alleen als nacht verlichting of dag
 
Hoe bedoel je precies extra?
Maar nachtverlichting is nergens voor nodig
 
In sommige balken zitten naast witte ook blauwe, rode, en soms zelfs groene leds. Groene leds zijn m.i. overbodig. Het licht daarvan, groene leds, wordt door planten teruggekaatst. In mijn JMB balken zitten rode en blauwe leds naast witte leds. Zodoende kom je aan een gewenste Kelvinwaarde qua kleur. Voor zoetwater (planten-)bakken is een waarde van zo rond de 4900 het beste. (Kelvin geeft een lichtkleur aan) Nachtverlichting zou ik niet doen.

2avwizrf3biwvneb.jpg
 
Ik heb nu 1 led lamp novolux 60 in mijn aqarium van 70 liter hangen de site geeft 6500 kelvin aan vroeg me af of het voor de plante n beter zou zijn als er ook nog een extra rode lamp bij zou hangen
 
6500K kan op zich wel goed gaan, maar vaak wordt wel een iets warmere kleur aangeraden voor plantenbakken, je zou er een 3000K Led bij kunnen plaatsen.

De twee lampen moeten dan wel dimbaar zijn anders heb je waarschijnlijk teveel licht in de bak.
 
Laatst bewerkt:
IMG_0335.JPG

Dit is het absorptiespectrum van bladgroen(chlorofyl) in de planten. Chlorofyl doet de fotosynthese in de plant.
Zoals je ziet absorbeert bladgroen bijna geen groen, het reflecteert al het groen in licht, hierdoor zijn planten groen.
Bij roodmen blauw is er een grote piek, daarom worden vaak rode en blauwe ledjes toegevoegt aan de verlichting.

Als ne echt goede verlichting voor de planfen wilt hebben, wordt je bak paarsig(gebruiken ze in kassen), maar dat is voor ons om te kijken niet echt mooi. Dat heb ik, als probeersel, witte LED en speciale planfen LED die ze ook in kassen gebruiken. ;)

6500K is wat meer blauw, dan zou rood erbij(zoals Patrix al zegt) wel handig zijn.

Maar als je planten nu goed groeien, waarom zou je dat dan doen?
 

Terug
Bovenaan