Extra verlichting in Juwel Primo 70?


SmitVoorburg

Well-known member
Lid geworden
11 maart 2021
Berichten
45
Leeftijd
35
Hallo allemaal,

Ik heb een Juwel Primo 70 bak. Daar zit standaard een Novolux 60 ledlamp in. Ik voeg Co2 via een diffuser toe maar desondanks zie ik dat mijn planten niet goed gaan. Ik doseer ook voeding en er zit voeding in de bodem. Is alleen die Novolux 60 te weinig licht? Er is nog plek voor een extra lichtbalk. Ik zit te denken aan de Juwel Nature of Juwel Daylite, maar ik weet niet wat wijsheid is. Kan iemand adviseren?
 
Wat voor plantenvoeding? Heb je foto’s vd bak? En heb je ook een dropchecker in de bak hangen? Standaardvragen, maar je moet ergens beginnen.
 
Hierbij een foto van de bak. De indicator is blauw, duurt meestal een paar uur tot het groen wordt. Co2 gaat aan samen met de verlichting, van 14.00 tot 22.00. Ik doseer elke week na een waterwissel voeding van Easy-Life, Profito.
 

Bijlagen

  • 20230317_162754.jpg
    20230317_162754.jpg
    257.1 KB · Weergaven: 73
Test je het water ook wel eens op nitraat en fosfaat etc? Die zijn wel noodzakelijk voor goede plantengroei. Ik weet zo niet wat de samenstelling is van de Profito eigenlijk.
 
Test je het water ook wel eens op nitraat en fosfaat etc? Die zijn wel noodzakelijk voor goede plantengroei. Ik weet zo niet wat de samenstelling is van de Profito eigenlijk.
Ik test alleen met strips en af en toe met druppels, om te kijken of de waarden normaal zijn. Er zit altijd wel wat in, maar niet teveel.
 
Als je voor een extra lamp gaat zou ik voor de 4500K color of 6500k nature gaan.
Co2 laten de meeste ongeveer een uur voor het licht aan gaat aan gaan, zodat er een buffertje kan opbouwen. Dan ook uur eerder uit laten gaan (de co2).

Wat betreft voeding, nitraat fosfaat in verhouding. 20/2 werkt voor veel mensen goed.
 
Je dropchecker is blauw, dus te weinig CO2 en CO2 zet je in de regel 2 uur eerder aan dan je belichting.
Maar dit ter zijde, zou eerst je plantenvoeding gaan aanpassen want Profito is geen complete voeding.
Gebruik een standaard bemesting zoals de Complete van aquariumbemesting.nl
 
Je dropchecker is blauw, dus te weinig CO2 en CO2 zet je in de regel 2 uur eerder aan dan je belichting.
Maar dit ter zijde, zou eerst je plantenvoeding gaan aanpassen want Profito is geen complete voeding.
Gebruik een standaard bemesting zoals de Complete van aquariumbemesting.nl
Ik heb net de Complete gekocht en zal dat gaan gebruiken. Ik zal dan ook de Co2 op zijn eigen timer installeren, zodat deze vroegtijdig aan kan gaan. Denk je dat ik extra verlichting nodig heb?
 
Denk je dat ik extra verlichting nodig heb
Nee, ik denk van niet. Want meer licht is meer vraag naar voeding en dat heb je m.i. nu al een tekort van.
Zou over een maandje verder kijken om de balans op te maken.

edit: je skimmer zo min mogelijk gebruiken. Soms een kwartiertje op een timer. Daarmee raak je veel CO2 kwijt
 
Nee, ik denk van niet. Want meer licht is meer vraag naar voeding en dat heb je m.i. nu al een tekort van.
Zou over een maandje verder kijken om de balans op te maken.

edit: je skimmer zo min mogelijk gebruiken. Soms een kwartiertje op een timer. Daarmee raak je veel CO2 kwijt
Ga ik doen, hartelijk dank!
 
Nee, ik denk van niet. Want meer licht is meer vraag naar voeding en dat heb je m.i. nu al een tekort van.
Zou over een maandje verder kijken om de balans op te maken.

edit: je skimmer zo min mogelijk gebruiken. Soms een kwartiertje op een timer. Daarmee raak je veel CO2 kwijt
Nou gisteren de skimmer uit gezet. Kom ik vandaag bij de bak, indicator bijna geel! Snel weer aangezet dus en Co2 even uit vandaag. Als de timers komen zet ik het allebei anders zoals jij zei en zonder de skimmer kan er ook minder Co2 in denk ik.
 
Een skimmer en CO2 verlies word altijd erg onderschat i.m.o.
Maar goed, probeer nu een afstelling te maken tussen de CO2 toevoeging en het gebruik van de skimmer. Als er geen CO2 toevoeging is kan de skimmer ieder geval aan.
 
Nou gisteren de skimmer uit gezet. Kom ik vandaag bij de bak, indicator bijna geel! Snel weer aangezet dus en Co2 even uit vandaag. Als de timers komen zet ik het allebei anders zoals jij zei en zonder de skimmer kan er ook minder Co2 in denk ik.
Probeer in ieder geval ook regelmaat te behouden in je CO2 toevoer. Ook wisselingen in je CO2 gehalte kunnen leiden tot alg problemen.
 
Probeer in ieder geval ook regelmaat te behouden in je CO2 toevoer. Ook wisselingen in je CO2 gehalte kunnen leiden tot alg problemen.
Wisselingen kan ik niet voorkomen. Ik heb de Co2 namelijk aan van 13.00 tot 20.30 en de verlichting van 14.00 tot 22.00. Dus in de nacht en ochtend is er praktisch geen Co2. Het is niet gebruikelijk de Co2 de hele nacht te laten lopen. Hoe gaat dit bij anderen vraag ik mij af.
 
Zoals je het beschrijft heb je toch regelmaat :) het gaat er meer om dat je niet vandaag 10mg hebt, morgen 5, overmorgen 20 en de dag erna 0
 
Zoals je het beschrijft heb je toch regelmaat :) het gaat er meer om dat je niet vandaag 10mg hebt, morgen 5, overmorgen 20 en de dag erna 0
Ah, zo! Ok. Dan denk ik dat het wel goed komt. Ik heb overigens de Complete voeding aangeschaft van Aquariumbemesting.nl en een nieuwe lamp, de Superfish Retro Combi. Dat, samen met Co2 moet toch gaan zorgen dat de planten niet zo verlept zijn.
 

Terug
Bovenaan