Extreem veel bruinalg


Synedra is een alg die in de natuur veelal wordt gevonden bij stilstaand water. Als er bij Ts sprake is van Synedra kan ze ook eens kijken naar haar stroming. Het hoeft niet hard te gaan maar een goede waterdistributie is aan te bevelen. Ik lees namelijk dat de waterdistributie van de zijkant komt. Dus het moet een lange afstand overbruggen. Met daardoor veel debiet verlies. Zeker bij een bak van het formaat als die zij heeft. Zelf ben ik daar nooit een voorstander van, ik werk liever met een spraybuis over de gehele lengte van de achterkant vlak onder het wateroppervlak met de gaatjes op zo'n 30 graden naar beneden gericht. Je krijgt daardoor een een spiraalvormige bewegen van het water in je bak die telkens weer "gepushed" wordt richting de aanzuiging. Het water wordt namelijk gekaatst tegen de voorruit en naar onder geduwd richting de bodem wat normaal ook al een moeilijk gebied is te bereiken. Telkens als het water over de bodem naar achter gaat en weer boven komt krijgt weer een duw. Het hoeft telkens maar een korte afstand te overbruggen namelijk. Wanneer er sprake is van bruinalg, en daar lijkt het toch op, dan kan er sprake zijn van vervuiling door rottende planten bijvoorbeeld maar ook licht speelt een rol. Daarom raad ik Ts. aan om een goed te kijken naar haar plantenbestand. Elke planten heeft zo een eigen lichtsterkte vraag. Dat is belangrijk want je moet je lichtduur welke je gedurende zo'n 8 uur geeft, exclusief dimtijden, afstemmen op de lichtsterkte vraag van je plantenbestand. Algen ontstaan en ontwikkelen zich graag door (voedings-)tekorten ten opzichte van je lichtinstellingen. Je hebt planten die veel licht vragen, zo 45+ lumen per liter en je wilt er ook, Anubias bijvoorbeeld, die een lage lichtsterkte vragen, ronde 20 á 25 lumen per liter. Je kan daar iets aan doen door de Anubias op een sterk beschaduwde plek te zetten. Maar hoe dan ook, kijk eens of je verlichtingssterkte juist is ingesteld op de vraag van je planten. Om dat verband te zien tussen licht en voeding bekijk eens de "gouden driehoek". Merk dan ook dat het licht bovenaan staat! Dat is namelijk de eerste instelling die juist moet zijn!
gouden_driehoek-600x600.jpg
 
Laatst bewerkt:
Oorzaken zijn vaak een combinatie van factoren. Zoals veel organisch afval (misschien een vuil filter) en te hoge waarden in voedingstoffen in het water.

Elke keer zoveel mogelijk verwijderen. Bijvoorbeeld met een vacumcleaner alles opzuigen. Veel en vaak waterwissels, belichtingsperiode verkorten. Als je met leidingwater ververst tijdelijk (gedeeltelijk) osmose water gebruiken
Otocinclus lusten het denk ook wel. Amano garnalen blijven er vanaf.
 
Het water wordt namelijk gekaatst tegen de voorruit en naar onder geduwd richting de bodem wat normaal ook al een moeilijk gebied is te bereiken
Je heb hier zeker meer last van bij een grotere hoeveelheid planten / obstakels? Ik gebruik geen spraybar maar de stroming komt overal door de bak. Wel wat minder sterk aan het einde van de waterflow cirkel maar de stroming is ook daar aanwezig want ik zie het plantje wat daar staat bewegen en de co2 belletjes stromen ook door heel de bak. Ik zie ook geen rotzooi op het grind liggen.

Ik heb gewoon een standaard juwel binnenfilter en de uitgang van de pomp staat met een bochtje tegen de achterwand. Ik moet wel zeggen dat ik niet zoveel planten / obstakels heb die de flow kunnen blokkeren. De grootste plant staat namelijk in de hoek tegenover het filter (de hoek van de lange zijde). En ik hou redelijk wat afstand tussen me planten (minimaal enkele cm's). Ook heb ik de planten niet strak tegen de glaswanden geplaatst.

Hebben spraybars een universele aansluiting btw? Of moet je iets kopen van het merk van de filter wat er speciaal op past? Ik wil hier opzich wel een keer naar kijken.
 
en te hoge waarden in voedingstoffen in het water
Denk je dat dit zo is want leden die de EI gebruiken en alles flink overdoseren hebben ook geen bruinalg. Volgens zit het hem meer in de organische belasting.
Ik heb jaren rond de 40/4 gezeten met een dubbele dosis sporen maar dar veroorzaakte geen bruinalg.
Wat kan is dat bij veel teveel voeding het toxisch wordt en de planten minder goed groeien waardoor dit weer resulteert in meer belasting.
 
Denk je dat dit zo is want leden die de EI gebruiken en alles flink overdoseren hebben ook geen bruinalg. Volgens zit het hem meer in de organische belasting.
Ik heb jaren rond de 40/4 gezeten met een dubbele dosis sporen maar dar veroorzaakte geen bruinalg.
Wat kan is dat bij veel teveel voeding het toxisch wordt en de planten minder goed groeien waardoor dit weer resulteert in meer belasting.

Je geeft eigelijk het antwoord zelf al:
TS maakt gebruikt van een aquasoil icm een AIO (de normale versie). Dus er is gewoon teveel voeding in het water. Zoveel dat het zelfs toxisch kan worden voor planten. (en dan doel ik vrml op de micro's)
Teveel voeding in het water is opzich niet erg maar in de praktijk blijkt dat het toch voor erg veel problemen zorgt als de bak nog niet 100% gematured is. Een bemestingsmethode die eigenlijk bedoeld is voor een inherente bodem, en niet voor aquasoil.
En als je dan eenmaal alg krijgt is het een enorme klus om dat weer recht te trekken.
 
Je geeft eigelijk het antwoord zelf al:
TS maakt gebruikt van een aquasoil icm een AIO (de normale versie). Dus er is gewoon teveel voeding in het water. Zoveel dat het zelfs toxisch kan worden voor planten. (en dan doel ik vrml op de micro's)
Teveel voeding in het water is opzich niet erg maar in de praktijk blijkt dat het toch voor erg veel problemen zorgt als de bak nog niet 100% gematured is. Een bemestingsmethode die eigenlijk bedoeld is voor een inherente bodem, en niet voor aquasoil.
En als je dan eenmaal alg krijgt is het een enorme klus om dat weer recht te trekken.
Wat ben ik blij dat ik niet voor een voedingsbodem gekozen heb 🤔

Ik snap dat het ook goed kan gaan maar als je die bodem moet vervangen lijkt mij dat toch een hele klus.. en blijkbaar kunnen er dus meer problemen mee ontstaan..
 
3 uur later, de bak is weer redelijk schoon. Ik heb een 80% waterwissel gedaan en zal vanaf nu een tijdje twee wekelijks 50% verversen.

Ik heb een Biomaster 600, die geeft gelukkig aardig wat stroming in mijn 175 liter bakje. Ik zit wel te denken aan een spraybar aan de achterzijde of eventueel een lilypipe, maar vind het lastig te bepalen wat ik nodig heb. Misschien moet ik de spraybar voor nu iets omhoog draaien zodat er toch wat rimpeling bij het wateroppervlakte is. De skimmer doet naar mijn idee niks.

Ik schroef mijn licht op naar 8u exclusief dimtijden. Is het verstandig een UV te halen? Hoelang laat ik deze aan?

Alles is nieuw, hier en daar een verloren of vergaan plantje wat niet lekker aklimatiseerde kan zeker. Ik probeer met snoeien alles weg te halen maar of ik alles eruit haal durf ik te betwijfelen. Ik zal de bodem beter gaan stofzuigen maar over het algemeen ligt er niks zichbaars. Echter als ik even door de planten heen wapper zie ik veel troep in het water verschijnen.

Ik heb de helft van de gebruikelijke hoeveelheid all-in one gebruikt, de fles is bijna leeg en daarna stap ik over op de lean. De planten groeien als kool.
 

Bijlagen

  • 20221224_130946.jpg
    20221224_130946.jpg
    393.7 KB · Weergaven: 78
Je heb hier zeker meer last van bij een grotere hoeveelheid planten / obstakels? Ik gebruik geen spraybar maar de stroming komt overal door de bak. Wel wat minder sterk aan het einde van de waterflow cirkel maar de stroming is ook daar aanwezig want ik zie het plantje wat daar staat bewegen en de co2 belletjes stromen ook door heel de bak. Ik zie ook geen rotzooi op het grind liggen.

Ik heb gewoon een standaard juwel binnenfilter en de uitgang van de pomp staat met een bochtje tegen de achterwand. Ik moet wel zeggen dat ik niet zoveel planten / obstakels heb die de flow kunnen blokkeren. De grootste plant staat namelijk in de hoek tegenover het filter (de hoek van de lange zijde). En ik hou redelijk wat afstand tussen me planten (minimaal enkele cm's). Ook heb ik de planten niet strak tegen de glaswanden geplaatst.

Hebben spraybars een universele aansluiting btw? Of moet je iets kopen van het merk van de filter wat er speciaal op past? Ik wil hier opzich wel een keer naar kijken.
Zelf een buis kopen en maken. Je kan zoiets aankoppelen met een stukje slang, bijvoorbeeld. In het handige tips topic, zie mijn handtekening, lees je hoe je zoiets maakt.
 
Ik gebruik inderdaad aquasoil van Dennerle. Er is mij nooit gezegd dat ik hier in het begin extra door moet verversen, de 1e 4 weken was er ook niks aan de band 🤔
 
Volg Cornelius hierin.
Als je zand of grind bodem hebt kun je rijker gaan bemesten met bv de EI-methode of hiervan afgeleide plantenvoeding (AIO)gebruiken.
Heb je echter een soil of iets dergelijks is het beter om voeding in de waterkolom te beperken/net meetbaar.
Uit veel van die verse soil lekken er enorm veel voedingsstoffen ( reden om int begin veel te verversen) die allerhande problemen kunnen veroorzaken.
 
Zelf een buis kopen en maken. Je kan zoiets aankoppelen met een stukje slang, bijvoorbeeld. In het handige tips topic, zie mijn handtekening, lees je hoe je zoiets maakt.
Kan je ze niet gewoon kopen? Ik heb daar namelijk geen gereedschap voor en omdat dan allemaal aan te schaffen gaat me te ver. Ik heb hier nog helemaal niet naar gekeken hoor naar spraybars ect. Misschien maar is een keer in verdiepen gewoon voor de fun. Denk eigelijk ook niet dat ik er persee 1 nodig heb maar het is leuk om er over te leren..
 
Wat ben ik blij dat ik niet voor een voedingsbodem gekozen heb 🤔

Ik snap dat het ook goed kan gaan maar als je die bodem moet vervangen lijkt mij dat toch een hele klus.. en blijkbaar kunnen er dus meer problemen mee ontstaan..
Zo een bodem geeft een grote meerwaarde bij juist gebruik , enkel de veel tehoge prijs is een struikelblok
 
Ik gebruik inderdaad aquasoil van Dennerle. Er is mij nooit gezegd dat ik hier in het begin extra door moet verversen, de 1e 4 weken was er ook niks aan de band 🤔
Ben zelf niet bekend met dit soort bodems maar weet dat je bij sommige veel moet verversen in het begin, vandaar mijn vraag. Is bij deze dus blijkbaar niet het geval.
 
Kan je ze niet gewoon kopen? Ik heb daar namelijk geen gereedschap voor en omdat dan allemaal aan te schaffen gaat me te ver. Ik heb hier nog helemaal niet naar gekeken hoor naar spraybars ect. Misschien maar is een keer in verdiepen gewoon voor de fun. Denk eigelijk ook niet dat ik er persee 1 nodig heb maar het is leuk om er over te leren..
Het is eigenlijk iets zeer simpels om te maken. Misschien is er iemand in je buurt die dit voor je zou willen doen? Die dingen die je koopt of die je soms bij filters krijgt hebben veel te grote gaten en verliezen daardoor nodeloos debiet.
 
Zo een bodem geeft een grote meerwaarde bij juist gebruik , enkel de veel tehoge prijs is een struikelblok
Ja ik ben ook nog niet zo heel lang met deze hobby bezig dus ik wil niet gelijk teveel hooi op me vork nemen. Ik moet zeggen dat een bodem capsule en vloeibare voeding voor mij gewoon werken tot nu toe.

Alles gelijk kopen en toepassen vind ik een beetje als een ferrari kopen terwijl je net je rijbewijs heb.

Ik ben gewoon simpel gestart met een superfish 50 en misschien komt het er ooit nog wel een keer van. En ik snap dat het ook zeker voordelen kan hebben een voedingsbodem.

Al doende leert men 😁
 
Is bij deze dus blijkbaar niet het geval.
Zeker wel. Ook met Scapers soil moet je verversen tijdens de opstart. Maar omdat deze soil minder ammonia lekt word het volgende schama aangehouden:
De eerste maand, 2x per week een waterwissel van 25% tot 50%. Daarna is 30% waterwissel voldoende.
 
Het is eigenlijk iets zeer simpels om te maken. Misschien is er iemand in je buurt die dit voor je zou willen doen? Die dingen die je koopt of die je soms bij filters krijgt hebben veel te grote gaten en verliezen daardoor nodeloos debiet.
Nou bedankt voor de info. Ik ga hier wel is wat meer over lezen. Toch wel enigzins interessant aangezien ik nu wat meer de diepte in kan gaan met informatie vergaren.
 
Zeker wel. Ook met Scapers soil moet je verversen tijdens de opstart. Maar omdat deze soil minder ammonia lekt word het volgende schama aangehouden:
De eerste maand, 2x per week een waterwissel van 25% tot 50%. Daarna is 30% waterwissel voldoende.
Dus toch ook hier extra verversen maar minder dan bij sommige andere soils. Dank voor uitleg.
 
Hi, ten eerste compliment. De bak voor dat de alg begon ziet er mooi uit. Fraaie kleuren en indeling. Top.

Je foto’s bestuderend gok ik erop dat het vervuiling is, zeker de “grasmat” is berucht voor vasthouden van vuil. Je geeft aan dat als je wappert er veel vuil opkomt. Deze vervuiling (met name in de grasmat, veel planten vanaf start wat een flinke bioload geeft, plus een nog niet ingedraaid filter (kan maanden duren) veroorzaakt denk ik deze buitensporige bruine alg.

Bovenstaande opmerkingen, stroming licht etc allemaal waar. Ik zou, op mijn gevoel afgaande, beginnen met de “grasmat aan te pakken”. En uiteraard atroming en licht op orde brengen. Mogelijk dat de aquascapers advies kunnen geven. Het is mooi zo een grasmat, maar een notoire “vuilnisbelt”.
 
Ik zie de foto's en schrik er zelf weer van.:cry: Ongelofelijk hoe een aquarium binnen 1 week tijd zo kan veranderen, alsof je er maanden geen liefde en aandacht aan hebt gegeven.
Ik vind het wel mooi! Zo nu en dan alg hoort er bij maar wel knap om het zo in een week voor elkaar te krijgen natuurlijk! Maar ik ben blij om te horen dat de bak er weer wat beter uit ziet! Hoort allemaal bij het balanseren uiteindelijk. Niet jou fout in iedergeval! Hopen dat de planten het weer goed zullen oppakken. Bij mij hielp vaker waterwisselen ook tegen algen 😄
 
Hierbij een update, het vele waterwisselen lijkt gewerkt te hebben! De Syndrae heeft inmiddels plaats gemaakt voor groene draadalg haha. Dit is denk ik gemakkelijker te behandelen, ik heb mijn licht wat naar beneden geschroeft en wilde mijn CO2 ophogen, echter brak ik mijn drop checker dus ik wacht even met ophogen tot de nieuwe binnen is. Ik namelijk sinds een paar dagen de eerste bewoners erin zitten, 20 rasboras Briggitae 😊
 
Ja dat breken dat herken ik wel.
 

Terug
Bovenaan