Wat is er nieuw

Favoriete achtergrond plant

• Onderwerp starter Onderwerp starter Wowtur
  • Startdatum Startdatum
W

Wowtur

Guest
Hoi,

Ik ben druk bezig om te bedenken hoe ik mijn nieuwe bak van 160x50x60 ga inrichten en hoop in dit forum inspiratie op te doen.

In mijn nieuwe bak komt een voedingsbodem en aquasoil van tropica, met CO2 injectie, bij een temp van 22 graden. Zoals je wel kunt raden, wil ik er een mooie plantenbak van maken.
In mijn zoektocht naar planten hoor ik graag de mening van andere hobbyisten.

Wat is (zijn) je favoriete achtergrondplant(en) en waarom?

Ik ben erg nieuwsgierig!

Ik vind de Braziliaanse klimop wel een mooie achtergrond plant.
Je kunt er heel goed de leidingen van de pomp mee verbergen. Hij groeit erg snel.
Kan ook gedeeltelijk als drijfplant fungeren.

Zie ook mijn foto topic, staat rechts achterin.

link naar Brazilaanse klimop:
https://www.heems.nl/braziliaans-klimop ... cocephala/

Ik vind de Zwaardplant wel mooi moet ik zeggen. Ben je er zeker van dat je een voedingsbodem wilt? Er zijn ook andere alternatieven, maar dit terzijde.

jessicapilon zei:
Ik vind de Zwaardplant wel mooi moet ik zeggen. Ben je er zeker van dat je een voedingsbodem wilt? Er zijn ook andere alternatieven, maar dit terzijde.

Zwaardplant is ook zeer mooi, maar ik zie die toch meer als midden plant.
Dit omdat de grote (hoge) zwaardplanten ook net zo breed worden. Dus je moet ze dan halverwege voor en achter planten.

Vooral als solitair komen ze heel erg mooi uit!

Valisneria Gigantae is ook een mooie achtergrond plant.

Dit gaat misschien heel raar klinken maar als je het enorm maakt en je een grote bak hebt is waterpest een verschrikkelijk mooie plant voor in de background.. Kijk maar eens bij de show-bak van aquariumhuis Romberg..

�Plantenbak� Ja maar WAT voor plantenbak ? Moet het een zogeheten Hollandse plantenbak worden ala NBAT stijl ?

Meer een Amano stijl bak ? Wil je een wat ik maar wilde plantenbak noem ? HEb je een geheel eigenzinniog ID ? Of...

Wil je veel soorten planten hebben of juist heel weinig 2-3 misschien wel nog minder ?

Hoeveel werk wil je eraan hebben wat snoeien aangaat ?

Ga ik iets gek zeggen maar bij de ene kleur lich (en intensiteit) komt het ene plantje mooier uit dan het volgende. Rode plantjes vind ik zef veel mooier met groene erachter maar dta hoeft niet.

Maar goed als ik er 1 of 2 moet aangeven Myriophyllum soorten Ik had ooit een variateit met een rode stegel en �zilvergroen� blad, EN rode cabomba redelijk teer maar met een bak licht en voeding gaat ook die als een raket. Maar ik dacht dta dei iets warmer4 wil (moet je even uitzoeken).

Sterk bericht hierboven van Aquamuis.

Een plantenbak ... Transformed into a Jungle-stijl of onze eigen Crash Cowboy-stijl is h��l iets anders als een Iwagumi of een aangeharkt plantenarrangement Dutch style.

Er is ook nog eens het verschil tussen bijvoorbeeld de solitairen of de planten die in groep worden geplant. De klimop wordt al genoemd en is fantastsch mooi in een volle bos en dat geldt ook voor iets eenvoudigs als waterpest: ��n sprietje telt niet. Maar een solitaire Cryptocoryne usteriana of Crinum natans bijvoorbeeld die achter een andere plant opdruikt is ook een prachtig beeld. Andere typen plant met ander gebruik.

Hoi,

Leuke suggesties!

Qua plantenbak ben ik erg gecharmeerd door de jungle style, de bak van Crash Cowbow ziet er ook geweldig uit.
In die richting wil ik pogen te gaan.
Ik heb ook al aardig wat grote stukken kienhout liggen waarop ik Bolbitis heudelotii, Hygrophila pinnatifida en Microsorium pteropus wil binden. Qua voorgrond zit ik te denken aan een mix van Micranthemum sp. Monte Carlo en Eleocharis acicularis 'Mini'.
Voor de rest van de invulling ben op zoek naar inspiratie, waar deze posts al erg bij helpen!

Hoi,

De link werkt niet, ben wel nieuwsgierig naar je bak.

Wowtur zei:
Hoi,

De link werkt niet, ben wel nieuwsgierig naar je bak.

Nu wel als het goed is. ik hou van groene bakken maar scape niet echt dus. In de 80 centimeter en 1.00 meter volg ik de EI.

Bij de jungle stijl kunnen in mijn ogen de vallisneria planten niet ontbreken! 😀
En deze, HYDROCOTYLE LEUCOCEPHALA, weet niet hoe ik die moet omschrijven maar die kun je zelf helemaal door je aquarium heen slingeren, om hout heen bijvoorbeeld, of langs de ramen.

Ik heb een soort jungle bakje van 60 cm.

Valisneria is inderdaad een erg mooie plant, zat ook te kijken naar een soort gelijke plant de Cyperus helferi, Acorus pusillus en Blyxa japonica. Voor de midden- en voorgrond.

Ook leuk om de bodem mee te bedekken, lijkt op de Helanthium tenellum alleen iets frisser/groener

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan