Wat is er nieuw

Ferplast Dubai 80 T5 of LED versie?

• Onderwerp starter Onderwerp starter SuzanneM
  • Startdatum Startdatum
S

SuzanneM

Guest
Pfffff, liep ik gisteren bij een LFS op zoek naar javamos stond daar een witte Ferplast Dubai.
Een jaar geleden erg staan twijfelen maar uiteindelijk niet gedaan, maar gisteren IRL gezien en toch verliefd....

Nu ging het hier om de LED versie, daarnaast stond de T5 versie welke iets goedkoper was.

De vraag is dan ook, wat is beter?
Aquarium zal merendeel bewoond worden door garnalen, slakken en wat tetra's. Wat plantjes, drakenstenen en mos.
Pomp die erbij zit, thermometer, geen CO2

Ze vroegen voor een plukje javamos trouwens 2 euro dus ik zoek nog even verder.

Ik heb de uitvoering met T5 en dat bevalt prima. 2 euro voor mos is niet zo heel duur hoor. De lfs hier vraagt er eerder 3 euro voor namelijk.

Hangt van de leds af.
Je hebt goeie en slechte leds.
Heb je meer info over die leds?

Medium-sized glass fish tank for fresh water
Modern, clean design
Glass thickness: 6 mm
Tank capacity: approximately 125 L
Weight when full: approximately 150 kg
Built-in Bluwave 05 filter, complete with Blupower pump 500l/h, filtering material, and Bluclima warmer 150 W
LED lighting system that ensures high colour yield and low power consumption
Complete with two 10-W LEDs, working in low safety voltage (12 V)
Waterproof sliding ceiling light IP67
Lighting timer
Sliding upper panels to access the tank
Special tiles for the application of input and output tubes of an external filter
Two sliding doors for automatic feeder and skimmer
Available in two colours, black and white
Suggested optional: Stand Dubai 80 matching support stand

Maar over het algemeen, is (ouderwets) TL beter dan LED voor de vissen, planten en het water?

Je vraag is begrijpelijk, maar eigenlijk niet te beantwoorden. Dat komt door het woordje 'algemeen'. Er zit gewoon t� veel verschil tussen diverse typen LEDs om daar iets zinnigs over te kunnen zeggen.

Wat je wel kan zeggen: met een TL armatuur kun je altijd licht plaatsen dat goed is voor plantengroei, met LED ben je daar minder zeker van (misschien is dat wat je bedoelde met algemeen).

Ik weet ook niet wat beter is.

Maar ik vind het met TL wel een voordeel dat als je de bestaande kleur niet mooi vind, je deze simpel kan aanpassen. (uiteraard door een andere kleur lamp te kopen)

Ik weet niet of je in dit aquarium de kleur van de leds kan veranderen? Of je ze kan aansluiten op zo een controller?

idd. TL geeft zo'n 90-95 lumen per watt naargelang de maat.

Je hebt leds die 100 lumen per watt geven. Soms wel meer.Maar bv easylight van aquatlantis geeft maar 85 lumen per watt en dus minder dan TL.

volgens de site zijn dit de leds:
FC000452_0002_4_11.jpg

Op het eerste zicht lijken me dit 5630 led sof zo.
Die geven doorgaans 100 lumen per watt.
aan 20 watt zou je dus zo'n 2000 lumen moeten hebben.
Op zich niet verkeerd.

Nu is de vraag wel WELK licht. Liefst heb je ze onder de 5000 kelvin.
Maar tegenwoordig steken ze graag 7000 kelvin en hoger omdat dit mode is. Maar planten doen het daar niet zo goed onder.

Ik zou me dus eens informeren welke kleur ze hebben. Als ze warm/neutraal wit zijn zou ik de sprong wel durven wagen.

Daar tegenover heb je met TL geen compromissen. Het verbruik is hoger, maar je hebt meer licht. het is wat je nodig hebt kwa lichtintensiteit. Ook kan je kleuren combineren zoals je zelf wil met TL.

Is er een prijsverschil?

Hier de normale Dubai staan, met t5, en ben er super tevreden over. Vooral de losse panelen in de lichtkap zijn erg fijn

edit: tegelijk een reactie. De kap lijkt wel sprekend op diegene die ik hier op de bak heb liggen, alleen dan met led ipv t5

Als ik het zo lees dan kan ik beter de T5 versie nemen, welke goedkoper is en waarvan ik de lampen zelf kan verwisselen. Bij mijn weten is er verder geen verschil.

Thanks all!! 🙂

Het mooie is dat je de goedkope buizen uit de bouwmarkt erin kan doen. Zelf heb ik de Philips kleur 840 en 830 maar dat is persoonlijk.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan