Wat is er nieuw

Ferro versus vallisneria

• Onderwerp starter Onderwerp starter Erwin1992
  • Startdatum Startdatum
E

Erwin1992

Guest
Hoi allemaal,

Een aantal weken terug ben ik begonnen met een klein beetje ferro toe te voegen in het aquarium na een waterwissel.
Ik wilde kijken of mijn rode planten roder worden bij het toevoegen van extra ijzer, en hoewel ik niet veel geef ( 5ml ) lijkt het wel een beetje te werken.

Wat me ook opvalt is dat m'n vallisneria ongeveer sinds de toevoeging, z'n bladeren los laad...
Zou de vallisneria niet zo blij zijn met de toevoeging van ijzer?

Naar mijn mening wordt Valisneria bijna nergens blij van. Ook Easy carbo wordt niet op prijs gesteld. Ik heb Valisneria aquatica in mijn bak staan. Ik wilde een variant die iets kleiner bleef dan de 'normale' soort Valisneria. Echter groeit deze bij mij ook helemaal niet.
Staat er al maanden in en ik heb nog altijd maar een paar sprietjes...

Heel lastig plantje, maar als die eenmaal aanslaat, dan gaat ie als een tierelier..

Had je de Vallisneria al lang Edwin?

~ Ivo

Hi Edwin, \\

Ik heb precies het zelfde er mee... ik heb nog niet zo lang mijn bak staan 2 maanden nu, en in het begin ging de plant als een dollen en nu sterven ze een voor een af..
krijgen wekelijks voeding..
dus daar zou het niet aan moeten liggen.

Echter ik vraag me af. Als je een bak opstart en na een paar dagen zet je wat plantjes erin of gelijk, klopt het dan. (Ze moeten natuurlijk wortelen etc) dat ze na een paar dagen het wat slechter gaan doen, i.e. blaadjes worden slap, of geel.

gr

Engie zei:
Echter ik vraag me af. Als je een bak opstart en na een paar dagen zet je wat plantjes erin of gelijk, klopt het dan. (Ze moeten natuurlijk wortelen etc) dat ze na een paar dagen het wat slechter gaan doen, i.e. blaadjes worden slap, of geel.
Dat is inderdaad zo. Bij Vallisneria kan dit laaaang duren.

Vandaar ook dat ik vroeg hoe lang Edwin de Vallisneria al heeft.

~ Ivo

Vallisneria heeft graag hard water en stroming.
Kan idd h��l lang niets doen, maar vanaf je er stroming op zet is het meestal niet meer te stoppen.

Engie zei:

Als de omstandigheden, en voornamelijk de gasuitwisseling, niet goed zijn doen ze dit idd.
Daarom dat veel mensen geen Hemianthus callitrichoides (en vele anderen) kunnen houden. Zet dat in een aquarium met genoeg CO2 en het smelt niet weg.

als je voorbije weken enkel de toediening van ferro verandert is zou je denken dat deze de oorzaak is.

maar mogelijk is er ergens anders en plantenvoedingstekort ontstaan doordat de extra ferro de planten net iets beter laten groeien of de hoge temperaturen van voorbije weken

Vallisneria dient voldoende npk te krijgen en eventueel krijtje bij hun voetjes als je water te zacht is.

Voor toevoeging van ferro groeide de plant als een gek. Moest hem regelmatig uitdunnen, maar inderdaad was al bekend dat carbo ook niet zo wordt gewaardeerd.

Ook ik heb de versie die wat kleiner blijft, circa 30 cm. Plant staat behoorlijk in de stroming, en heeft zoals gezegd altijd goed gedaan. Hij staat sinds een halfjaar in de bak denk ik.

We gaan zien of hij net als bij carbo dadelijk weer wat op krabbelt

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan