Wat is er nieuw

Fijne grind en zand

GarField

Well-known member
Lid geworden
1 oktober 2024
Berichten
66
Leeftijd
55
Ik ben dus aan het denken aan de indeling van mijn rio 180.
Ik wil graag corydora's al weet ik nog niet welke. Maar die vind ik erg leuk dus een leuke groep van 10/12 ofzo lijkt me super. Wil het wel bij 1 soort houden denk ik.
Liever 1 grotere groep dan 2 van 6.

Maar goed. Die zitten het liefst op een zandgrond.
Is het voldoende om een 'strand' te maken voor ze aan de voorkant van het aquarium.
De bak is 100 breed dus zeg een strook van 50cm bij 20/25? Dan bouw ik daar een omheining met stenen waar ik dan het zand in stort.
De rest van de bak zou ik dan fijn grind willen doen )1-2mm.
Of is het slimmer om alles met zand te doen? En werkt dat wel goed met een voedingsbodem?
Ik zag ook gekleurd zand dus ik hoef niet saai zandkleur te nemen dus als het werkt met een voedingsbodem kan ik dat gewoon door de hele bak mengen.
En is het dan betere de 0,25/0,4 of de 0,4-0,6mm te nemen?

JBL heeft bv die sansibar in verschillende kleuren. Hebben ze zelfs een mooie grey van. Die is dan weer 0,2 - 0,6 terwijl de zwart
Daar staat dat je het kan gebruiken met JBL voedingsbodem, maar als ik daar dan kijk staat er afdekken met grind.
 
Zelf gebruik ik Aquasand van de Hornbach met 0,4-0,8mm en dat is prima spul. Denk dat 2 soorten toch door elkaar gaan in de loop van de tijd.
 
Zelf gebruik ik Aquasand van de Hornbach met 0,4-0,8mm en dat is prima spul. Denk dat 2 soorten toch door elkaar gaan in de loop van de tijd.
Dus tot 0,6 moet ook goed gaan dan 😀. Heb jer er een voedingsbodem onder?


Op zoek naar een makro foto van het zand (JBL) zie ik wel dat het afgerond zand is.

  • Prevents injuries of the mucous membrane: fine, round-shaped natural sand is gentle on sensitive barbels. Ideal for grubbing fish, such as armoured catfish and loaches.
 
Nee ik werk met kleibolletjes in de bodem voor de planten die dat graag hebben.
 
Omdat het zwaarder is om de voedingsbodem te bedekken en beneden te houden 🙂
 
Ik meen ergens tegen gekomen te zijn dat je de voedingsbodem juist niet moet bedekken, maar daar kun je misschien met een zoekforum opdracht misschien wel achter komen en anders aan Cornelius vragen.
 
Ik meen ergens tegen gekomen te zijn dat je de voedingsbodem juist niet moet bedekken, maar daar kun je misschien met een zoekforum opdracht misschien wel achter komen en anders aan Cornelius vragen.
Op de zak die ik nu gebruik staat:

Dek NutriBase af met een laag grind met een korrel-grootte van minimaal 2 mm.
 
Ik meen ergens tegen gekomen te zijn dat je de voedingsbodem juist niet moet bedekken, maar daar kun je misschien met een zoekforum opdracht misschien wel achter komen en anders aan Cornelius vragen.
Een voedingsbodem moet je in de regel juist wel afdekken, een aquasoil juist niet

En Colombo Nutri Base is een voedingsbodem
 
Je zit nu eenmaal aan je voedingsbodem vast en dat moet je dan maar aan den lijve ondervinden, zo leer je er zelf iets over.
 
Voor je cory's maakt dat verschil tussen 0,5 en 2 mm niet zoveel uit denk ik. 🙂 Substraat hoeft niet door de kieuwen te passen om geschikt te zijn. Het belangrijkste voor hun gezondheid is dat het substraat niet dermate grof is dat er zich troep in verzamelt. Dat is wat ze ziek kan maken.
 
Ik zit nu nog nergens aan vast in het nieuwe aquarium.
Die andere is klaar en draait .....

Maar wil in de nieuwe graag corydora's maar ook een voedingsbodem.
Ik weet echter niet of ik dat kan afdekken met zand. Mag ook een andere voedingsbodem zijn als dat wel kan met zand.


Als dat niet kan heb ik de 2 opties in mijn ogen.

1). Alles zand en dan voedingtabletten in de grond
2). Een strand maken met allen zand en zonder voedingsbodem en dan achterin de bak wel voedingsbodem maar dan afdekken met grind

Of optie 3 en dat is geen corydoras nemen maar dat gaan we niet doen 🙂
 
Voor je cory's maakt dat verschil tussen 0,5 en 2 mm niet zoveel uit denk ik. 🙂 Substraat hoeft niet door de kieuwen te passen om geschikt te zijn. Het belangrijkste voor hun gezondheid is dat het substraat niet dermate grof is dat er zich troep in verzamelt. Dat is wat ze ziek kan maken.
Ik dacht dat je juist fijn zand nodig hebt zodat ze het door de kieuwen kunnen laten gaan en dat het daarom niet scherp mag zijn.
 
Substraat is niet zo gauw scherp genoeg om een probleem te veroorzaken. Misschien als je vermalen glas in je bak zou gooien of zo. 🤔

Maar stel dat grover substraat niet goed zou zijn, wat zou ze ervan weerhouden om het grind elders in de bak op proberen te smikkelen i.p.v. alleen het zandgedeelte. Ze kennen jouw plan immers niet. 😉

Ze redden zich wel.
 
Corydorassoorten willen graag in het zand/ grint wroeten en scharrelen, en dat mag dus niet scherp zijn, het moet schoon zijn en ze moeten het fysiek kunnen (dus geen rotsblokken)
Voor veel grondcichliden (noem ik het maar even) geldt wél dat ze het zand graag door de kieuwen spoelen. En dat verlangt nog een stuk fijnere korrel.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan