Filter én slangen reinigen


benvo

Well-known member
Lid geworden
28 mei 2014
Berichten
13,346
Locatie
Hellendoorn
Website
aquaforum.nl
Omdat mijn filter merkbaar vermindering qua capaciteit vertoonde heb ik de sponsjes even weer uitgespoeld. Maar ook heb ik het biologische deel gereinigd. Dit doe ik eigenlijk nooit, blijkt ook niet nodig. Laatste keer was vorig jaar en toen eigenlijk ook nog omdat ik per ongeluk m'n filter om schopte en alles er uit liep. Maar nu dus wel. De slangen heb ik verder niets aan gedaan maar misschien moet ik dit ook maar eens doen. Brengt me wel op de vraag; hoe vaak reinigen jullie? De sponsjes lijken mij wel duidelijk, dat zal wat vaker zijn, maar ik ben benieuwd naar het biologische deel en ook, voor zover aanwezig, naar de reiniging van de slangen.

IMG_20180713_102741.jpg
IMG_20180713_102800.jpg
 
De slangen doe ik denk ik 2x per jaar en de sponzen ook. Tenzij ik bemerk dat de uitstroom minder wordt. De pijpjes spoel ik dan even in een emmer met water om. Even op en neer met dat spul en het is weer klaar.
 
De slangen doe ik denk ik 2x per jaar en de sponzen ook. Tenzij ik bemerk dat de uitstroom minder wordt. De pijpjes spoel ik dan even in een emmer met water om. Even op en neer met dat spul en het is weer klaar.
Een emmer water uit het aquarium, daar haalde ik de biologische spullen een keer op en neer door. Verder vulde ik mijn filter met aquariumwater. De dikke drab die in het filter zat heb ik verwijderd, e.e.a. loopt nu weer lekker. Kennelijk heeft het feit dat ik niets aan de slangen deed niet zo veel invloed. Dank voor je reactie, John.
 
Mijn externe filters deed ik om de week de watten wisselen en de sponsen uitspoelen onder KRAANWATER.
Biologisch materiaal spoelde ik altijd ff vluchtig onder de kraan voor de ergste drek en de pot spoelde ik schoon.

Alles weer in mekaar en leeg onder het aquarium en dan vullen vanuit het aquarium, het “missende” water vulde ik dan weer aan.

Nu in mijn bioloog doe ik enkel eens per maand de watten vervangen en sponzen onder de kraan.
Pijpjes en biologisch materiaal laat ik al bijna een jaar met rust, eens per half jaar ongeveer een Btje de drek eruit afhevelen wat onderin het bioloog ligt
 
Wij doen de slangen iedere 3 maanden (zonlicht staat erop) en de filtersponzen nooit enkel vervangen we de filterwatten iedere 3 maanden
 
Eens per 2-3 maanden gaan de potten open.

Dan vervang ik de watten en spoel de sponzen grondig uit onder de kraan / met de tuinslang.

Keramische pijpjes en de gesinterd glas buisjes dompel ik 2 keer hard onder in een emmer aquarium water.

Slangen eens per half jaar.
 

Terug
Bovenaan