Filter behouden?


Pietkonijn

Well-known member
Lid geworden
28 september 2018
Berichten
193
Dag allemaal,

ik heb een vraagje over de filtercapaciteit van mijn toekomstige nieuwe bak.
Er gaat zo'n 196 l in de bak, hierbij wordt standaard de Biobox 2 geleverd. Voor zover ik gelezen heb, zou dit echt niet voldoende zijn voor dit volume.
De verkoper raadde me aan om > 100 l voor een buitenfilter te gaan en stelde zelf al voor om de Biobox dan gewoon over te nemen.
Ergens zou ik me comfortabeler voelen moest ik het bij een binnenfilter kunnen houden. Ik ben bang voor als een buitenfilter eventueel zou gaan lekken...
Heeft de Biobox 3 wel voldoende capaciteit (in combinatie met een zwaardere pomp bv Easyflux 900) of ga ik er echt niet geraken met een binnenfilter? Dan weet ik het liever nu al dan dat ik aanpassingen moet gaan doen als de bak al vol zit...

Alvast bedankt!
 
Vaak adviseert men een capaciteit van 4x bruto waarvan je dan zo n 2x netto overhoudt. Ik vindt ze in de bak ook niet echt mooi moet ik zeggen.
Of en filter voldoende is hangt ook af van je bezetting.
 
Tja dat hangt helemaal af van de bezetting van je bak of je voldoende filtering hebt
 
Klinkt eng wellicht zo'n potfilter... maar er is echt geen kunst aan.
Lekken doen ze ook niet zomaar :)

Ik kan het binnenfilter niet, vind ze wel afschuwelijk om te zien als ik het zo bekijk.
 
Ik ben in elk geval niet van plan om het vol goudvissen te duwen ofzo. Ik dacht vooral aan guppies of platties,... Hierin ben ik nog aan het zoeken tussen al die wetenschappelijke namen. Een garnalenpopulatie mag ook zeker niet ontbreken (die vind ik zo leuk om te zien) waardoor de andere bewoners sowieso al vrij beperkt worden?
Qua beplanting mag het best vol staan.
 
Nou hou er rekening mee dat je met levendbarenden zo een golf aan nakweek krijgt die je weer moet huisvesten en kwijtraken. Als je al garnalen neemt dan moet je zoals je al aangeeft veel planten/beschutting hebben willen de kleine garnaaltjes het overleven.

De binnenfilter is vast niet garnalenproof:br::br:.
 
Was ook altijd bang bij een buitenfilter dat hij gaat lekken. Heb een kleine glazen aquarium gekocht om me filter in te zetten , nou kan ik rustig slapen
En werkt 10 keer beter dan een interne filter
 
Ik heb hier een biobox 2 staan. Zeker niet garnalenproof en voor de rest ook nog eens ondingen; Je kunt het filtermateriaal dat in de cassettes zit onvoldoende schoonknijpen (je kunt er helemaal niet in knijpen) en zult dientengevolge met regelmaat cassettes moeten vervangen. Dat is niet alleen funest voor het evenwicht van je bak, maar ook nog eens heel duur. Bovendien zijn die cassettes maar heel beperkt te koop.
 
Kwestie van cassettes open breken ,he.

Ja, we zijn gek, beetje die gasten spekken.
Heb er ook nog 1 staan. hihi.
 
Kwestie van cassettes open breken ,he.

Ja, we zijn gek, beetje die gasten spekken.
Heb er ook nog 1 staan. hihi.
Ik ook, had al voor TS gekeken of ik een Biobox 3 had staan. Niet dus, de 2.

De 2 is al enorm groot, ik wil niet weten hoe groot de 3 is. Lelijke ondingen wat mij betreft.

Geef mij toch maar een extern filter. In al die jaren nog geen lekkage gehad.
 
Ik heb hier een biobox 2 staan. Zeker niet garnalenproof en voor de rest ook nog eens ondingen; Je kunt het filtermateriaal dat in de cassettes zit onvoldoende schoonknijpen (je kunt er helemaal niet in knijpen) en zult dientengevolge met regelmaat cassettes moeten vervangen. Dat is niet alleen funest voor het evenwicht van je bak, maar ook nog eens heel duur. Bovendien zijn die cassettes maar heel beperkt te koop.

Daar had ik nog niet aan gedacht maar wel belangrijk...


Of je zet je externe pomp in een curverbak daar hoef je echt niet persee een glazen bak voor te gebruiken.

Dat geeft inderdaad wat gemoedsrust ja, als ik dit zo hoor zal ik toch een externe moeten overwegen.

Welke filter en pomp kunnen jullie me dan aanraden? Ik heb de types van Eheim wat zitten uitpluizen, die zijn ook in de buurt te verkrijgen...
 
Ik heb hier een biobox 2 staan. Zeker niet garnalenproof en voor de rest ook nog eens ondingen; Je kunt het filtermateriaal dat in de cassettes zit onvoldoende schoonknijpen (je kunt er helemaal niet in knijpen) en zult dientengevolge met regelmaat cassettes moeten vervangen. Dat is niet alleen funest voor het evenwicht van je bak, maar ook nog eens heel duur. Bovendien zijn die cassettes maar heel beperkt te koop.

Daar had ik nog niet aan gedacht maar wel belangrijk...


Of je zet je externe pomp in een curverbak daar hoef je echt niet persee een glazen bak voor te gebruiken.

Dat geeft inderdaad wat gemoedsrust ja, als ik dit zo hoor zal ik toch een externe moeten overwegen.

Welke filter en pomp kunnen jullie me dan aanraden? Ik heb de types van Eheim wat zitten uitpluizen, die zijn ook in de buurt te verkrijgen...
 
Ik heb hier een biobox 2 staan. Zeker niet garnalenproof en voor de rest ook nog eens ondingen; Je kunt het filtermateriaal dat in de cassettes zit onvoldoende schoonknijpen (je kunt er helemaal niet in knijpen) en zult dientengevolge met regelmaat cassettes moeten vervangen. Dat is niet alleen funest voor het evenwicht van je bak, maar ook nog eens heel duur. Bovendien zijn die cassettes maar heel beperkt te koop.

Daar had ik nog niet aan gedacht maar wel belangrijk...


Of je zet je externe pomp in een curverbak daar hoef je echt niet persee een glazen bak voor te gebruiken.

Dat geeft inderdaad wat gemoedsrust ja, als ik dit zo hoor zal ik toch een externe moeten overwegen.

Welke filter en pomp kunnen jullie me dan aanraden? Ik heb de types van Eheim wat zitten uitpluizen, die zijn ook in de buurt te verkrijgen...
 
Meesten hier gebruiken Eheim of JBL. Pomp capaciteit bruto minimaal 800l. Deze halveert meestal door filtermateriaal en opvoerhoogte. Dus dan hou je 2x de bakinhoud over....

Ik heb een vergelijkbare bak met een Eheim Pro 3 - 350. Pomp doet bruto 1150. Wat extra kan geen kwaad....

Maar ik weet niet hoe het met garnalen gaat...
 
Wij gebruiken deze over de inzuig van de eheimpomp en nooit meer last van diertjes in de pomp (heb er eventueel ook te koop)

gaaskorfjes.jpg
 
Zou die toch niet nemen want er staat net 300 liter op als max en die 2213 die ik heb vermeld 440 liter. Ik zou dus toch kijken voor een die minimaal rond de 450 liter zit.
 
Als het filter naast de bak staat, maakt het weinig uit..
Hoeft hij niet omhoog te persen.

Bij mij staan ze ook naast de bakken.
 
Bedankt voor de reacties tot nu toe al!
Mijn filter zou in de kast eronder moeten staan, zou dan ongeveer 1 m moeten oppompen.
Zou het dan zoiets moeten zijn? https://www.aquastorexl.be/eheim-professionel-4-600.html (qua karakteristieken toch) Het is dan misschien wat aan de grote kant maar dit maakt de bacteriecultuur alleen maar stabieler toch? Er is dan ook wel wat ruimte over moest ik toch ooit op wat "vuilere" bewoners willen overstappen.
Ik zie ook dat er filters zijn met geïntegreerde verwarming, is dit iets waar jullie een voorkeur aan geven? Het prijsverschil is echter wel behoorlijk en als je verwarmingselement stuk raakt zit je gewoon met een dure filter... Esthetisch natuurlijk wel mooi als je ook geen verwarming en extra kabel in je bak hebt zitten...
Die filterkapjes zien er wel degelijk uit, ik houd het in mijn achterhoofd als ik ze niet goedkoop ergens kan vinden!
 
Lijkt mij prima :) heb zelf een Eheim filter met verwarming (pro 4+ 350 thermo) en voldoet prima.
die verwarming units gaan niet zo snel kapot hoor :) is eigenlijk gewoon een waterkoker spiraal naar ik begrijp.

Oase verkoopt ook goede filters (naar ik heb gehoord) met thermostaat erin, deze zijn makkelijker te vervangen mocht het nodig zijn,
 
Misschien nog een domme vraag, maar zuigt de pomp van de filter zelf voldoende aan of moet hier dan ook nog een pomp voorzien worden in de bak?

Edit: ik was even in de war door een filmpje waarbij er een voorfilter op de aanzuigbuis zat (dacht even dat dit een extra pompje was) :)
 
Laatst bewerkt:
Opzich geen suffe vraag, sommige China Made filters hebben de pomp extern zitten.
Dus heb je een pomp in je bak en niet in het filter
 
Opzich geen suffe vraag, sommige China Made filters hebben de pomp extern zitten.
Dus heb je een pomp in je bak en niet in het filter
????. Wanneer je pomp extern zit betekend dit toch dat je pomp buiten je bak zit. Zoals op de meeste filters? Ik kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat iemand de pomp van een extern filter in de bak heeft. Of begrijp ik je nu niet goed?
 
????. Wanneer je pomp extern zit betekend dit toch dat je pomp buiten je bak zit. Zoals op de meeste filters? Ik kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat iemand de pomp van een extern filter in de bak heeft. Of begrijp ik je nu niet goed?
Nee extern van het filter gezien.
Dus pomp in het aquarium en filter buiten het aquarium.
Dacht dat het de oudere sunsun filters waren die dat hadden
 

Terug
Bovenaan