Filter en nieuwe bodem/inrichting


T

TLL

Guest
Hoe gaan jullie om met het filter bij een nieuwe inrichting en plaatsen van nieuwe bodem? Ik probeer het stilleggen van de pomp zo kort mogelijk te houden, echter ontkom ik er niet aan om het filter een aantal uurtjes plat te leggen, nu ben ik benieuwd, hoe lossen anderen dit op om de bacteriecultuur niet af te laten sterven?
 
Als je filter goed vuil is en dus al een tijd niet is schoongemaakt zal dat geen probleem geven, dat heb ik in september ook gedaan met de verhuizing en zonder problemen, wel even in de gaten houden dat er in de bodem dan niets meer zit en je "een vinger aan de pols" moet houden en mogelijk meer gaan verversen de 1e weken.
 
Ligt er een beetje aan wat voor filter het is. Ideaal gezien laat je het filter gewoon door draaien, al stop je de in en uitstroom tijdelijk in een emmer met aquarium water. Als je die mogelijkheid niet hebt dan kun je er voor kiezen om je biologische media in een emmer met aquarium water te leggen met een bruissteentje voor wat stroming.
 
Als je filter goed vuil is en dus al een tijd niet is schoongemaakt zal dat geen probleem geven, dat heb ik in september ook gedaan met de verhuizing en zonder problemen, wel even in de gaten houden dat er in de bodem dan niets meer zit en je "een vinger aan de pols" moet houden en mogelijk meer gaan verversen de 1e weken.
Dus alles wat naar de bodem is gezakt eruit halen, de ‘dode’ bacteriën waarschijnlijk?

Als je die mogelijkheid niet hebt dan kun je er voor kiezen om je biologische media in een emmer met aquarium water te leggen met een bruissteentje voor wat stroming.
Bedankt, goeie tip!
 
Ik heb een 2e aquarium waar ik een nieuwe inrichting in heb. Die heeft eerst een week of 3 volgens dry start method gedraaid. Filter draait nu nog in m'n oude bak, overzetten van 't filter ga ik zo mee aan de slag. Co2 heb ik al overgehangen met een los pompje voor circulatie. Zodra alle waterwaarden stabiel zijn, joep ik het verwarmingselement over en daarna de livestock.
 

Terug
Bovenaan