Wat is er nieuw

Filter heeft uitgestaan

Lid geworden
11 oktober 2025
Leeftijd
37
Toen ik gisteravond laat thuis kwam van vakantie, zag ik tot mijn schrik dat de stop in de meterkast eruit lag en dat dus het filter, verlichting en de automatische voederautomaat minimaal 1 week het niet hebben gedaan van mijn lido 200. Ik denk dat de veroorzaker het ventilatortje boven het aquarium is, die ik vanwege de hitte erop had gezet.
Na de stop weer omzetten, kwam er een soort rioollucht uit het aquarium en durfde ik in eerste instantie niet te kijken. Toen het licht aanging zag ik gelukkig geen dode vissen en leek alles nog gewoon rond te zwemmen. Ik zag zelfs een baby corydora panda! Ik heb direct 1/3 van het water ververst en natuurlijk het filter weer aangezet.
Vanochtend getest middels druppeltest. NH4 <0,05, NO2 was knalrood, zo hoog heb ik nog nooit gezien.
Een aantal vragen:
1. Leven de bacteriën in het filter nog wel? (JBL cristalprofi e1502). Ik vrees namelijk het ergste en heb voor de zekerheid Colombo fresh bacto vanochtend gekocht en erin gedaan...
2. Ik heb vandaag 50% waterwissel gedaan. Hoe lang moet ik dit nog doen? Of gewoon elke ochtend NO2 meten?
3. Andere tips?

Bedankt alvast!

Er zullen ongetwijfeld nog bacterieen leven, komende dagen nitriet even meten totdat die weer 0 is en de waterwissels 50% uitvoeren zolang dit niet het geval is. Mocht je de optie hebben voor een extra beluchtingssteen, dan die ook toevoegen voor extra gas uitwisseling.

Zou persoonlijk wanneer dit weer gebeurt eerst je filter schoonmaken (uitspoelen) en dan pas aanzetten zodat alles niet de bak ingeblazen wordt.

Er zullen ongetwijfeld nog bacterieen leven, komende dagen nitriet even meten totdat die weer 0 is en de waterwissels 50% uitvoeren zolang dit niet het geval is. Mocht je de optie hebben voor een extra beluchtingssteen, dan die ook toevoegen voor extra gas uitwisseling.

Zou persoonlijk wanneer dit weer gebeurt eerst je filter schoonmaken (uitspoelen) en dan pas aanzetten zodat alles niet de bak ingeblaast wordt.
Bedankt voor je reactie!
Ik heb geen extra beluchtingssteen, maar ik kan wel de spraybar iets naar boven richten?
Heeft het nog zin om meerdere keren per dag 50% waterwissels te doen, of is 1 keer per dag voldoende?
Laten we hopen dat het niet nog eens gaat gebeuren, maar inderdaad had ik dat achteraf beter kunnen doen. Maar na een autorit van 14 uur wilde ik vooral verlichting aan zodat ik mijn woonkamer weer kon zien haha!

Spraybar naar.boven zal deels hetzelfde effect hebben. Grotere waterwissels kan ook maar dan dien je wel vooral nu de temperatuur in de gaten te houden anders raken de vissen in shock

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan