Filter Hydor professional


Ronaldp

Well-known member
Lid geworden
6 december 2019
Berichten
488
Leeftijd
57
Wat is jullie ervaring met dit filter?
Een Hydor professional 600.
https://m.youtube.com/user/pondguru


In het filmpje zie ik dat die ook onderin filtermatjes plaatst.
Lijkt me niet echt makkelijk om deze elke week te vervangen....moet heel filter leeg.
Is dit filter stil?

Zit ook te kijken naar een oase 600 thermo.
Hier kan het voor filter eruit zonder heel filter open te maken.
Is dit filter ook stil?

Zoek dus een groot filter.....maar moet ook heel stil zijn.Zodat het geen geluid overlast geeft in de huiskamer.

Aquarium juwel rio 450

Mvg ronald
 
Waarom zou je elke week de filtermatten willen vervangen? die gaan jaren mee nergens voor nodig die te vervangen
 
Waarom zou je elke week de filtermatten willen vervangen? die gaan jaren mee nergens voor nodig die te vervangen

Die FilterGuru vindt dat de voorfiltering onderin moet zitten. Dat is, denk ik, waar Ts op wijst. En daar heeft hij, Ts dus, ook een belangrijk punt. Wanneer je werkt volgens het systeem van deze Guru dan ben je telkens bezig je filter op d kop te zetten. Vóórfiltering hoort bovenin je filter!
 
Wat is jullie ervaring met dit filter?

Ik heb er twee draaien. Gekocht via Amazon, voor een prijs waar de nederlandse LFS hem niet eens kon inkopen. Ik ben er super tevreden over.
Voordat ik aan deze begon heb ik diverse Eheims (2078) gehad, heb ook de Fluval 406 geprobeerd, maar uiteindelijk op deze uit gekomen.

Stil, praktisch, makkkelijk, efficient, ik ben er heel positief over.

Lijkt me niet echt makkelijk om deze elke week te vervangen....moet heel filter leeg.

Je voorfilter moet niet elke week schoon gemaakt. Ik persoonlijk werk ook via de fliter opbouw van PondGURU, omdat ik het een logische opbouw vind. Echter ik gebruik op mijn aanzuigen nog wel het Eheim voorfilter. Dit reinig ik wekelijks. Maar de pot laat ik soepel 4 tot 6 maanden dicht zitten. Dan spoel ik mijn sponzen uit en vervang de filtervlies door nieuwe (van de rol) en dan gaat de boel weer dicht en blijft hij weer een hele poos draaien.

Is dit filter stil?

Ja, in ieder geval VEEL stiller als een Eheim 2076 en 2078. Ook duidelijk stiller als de Fluval 406.

Vóórfiltering hoort bovenin je filter!

Dat is uiteraard de meest ideale opbouw, maar een filter die dit echt goed voor elkaar heeft met voldoende ruimte voor de mechanische filtering van grof naar fijn zijn er niet echt veel, en ja ik weet jouw JBL ervaring :) Echter gelet op het zeer beperkt open maken en reinigen hiervan, vind ik dat persoonlijk niet echt een issue. En als je de manden met siporax even uit je filter haalt, om de onderste mechanisch te reinigen, dan nog krijgen je bacterieen hier geen problemen mee, dus ik zie het toch anders........... (gelukkig maar)
 
Gekocht via Amazon, voor een prijs waar de nederlandse LFS hem niet eens kon inkopen.......

Zie hem op Amazon....voor bijna de zelfde prijzen als in nederland.

Ga er toch over nadenken.

Mvg ronald
 
Ik heb er in 2018 minder als 115 per stuk voor betaald...... Ze zijn nu inderdaad duurder....
 
Hallo sschot,

Gebruik jij ook biohome in je filter?

Zoja......welke gebruik je?
En hoeveel kilo heb je nodig voor dit filter?

mvg ronald
 
Hallo sschot,

Gebruik jij ook biohome in je filter?

Zoja......welke gebruik je?
En hoeveel kilo heb je nodig voor dit filter?

mvg ronald

In het filmpje van pondguru die je zelf linked geeft hij aan dat er 5 kilo aan biohome in gaat (daarom maakt hij al die videos zodat je precies weet wat je nodig hebt ;) ). Als je biohome wil gebruiken is het advies om 1 kilo per 100 liter water te gebruiken. In jouw geval met een 450 liter bak lijkt me 4 of 5 kilo dan ook prima. Of je biohome moet gebruiken is een andere vraag, en ik denk dat een paar liter aan Sera siporax ook een goede biologische werking geeft. Wel zou ik het filter zo opbouwen op de pondguru manier en dus je mechanische filter onderin doen. Het heeft weinig zin om eerst je biologische media te verstoppen met zweefvuil en dan bovenin nog eens mechanisch te gaan filteren. In filters waar bovenin al een voorfilter zit, ja dat is handig maar dat heeft dit filter niet. Open maken en reinigen zou waarschijnlijk door goede spreiding van grof - medium - fijne mechanische spons slechts eens in de paar maanden hoeven. Die 4 extra mandjes eruit tillen elke paar maanden is de moeite ook weer niet toch?

Ik heb zelf overigens geen praktijkervaring met dit filter maar als ik het zo zie is het een goed gebouwd ding voor een redelijke prijs. De hornbach in Duitsland heeft hem nog voor een zacht prijsje (€114), mocht je dicht bij de grens wonen.
 
Laatst bewerkt:
Wow dat is goedkoop.
Nu nog even op zoek naar een mail adres van ze.Kijken als ze ook naar Nederland versturen.

mvg ronald
 
Nee ze versturen niet en nog maar beschikbaar in 1 filiaal zie ik, in Karlsruhe-Hagsfeld. 500km rijden is wellicht wat overdreven ;)
 
Nee ze versturen niet en nog maar beschikbaar in 1 filiaal zie ik, in Karlsruhe-Hagsfeld. 500km rijden is wellicht wat overdreven ;)

Dan wordt het nog duur;)

mvg ronald
 
Pff ...moeilijk.
Wat ga ik in het filter doen:
-sera siporax professional 15 mm
-biohome ultimate
Hier op het forum kom ik er ook niet echt achter wat beter is.
Me eerste gedachte was biohome.
Maar is het het prijs verschil waard?Ten opzichte van wat het beste is?

Mvg ronald
 
Ik denk dat het filter materiaal even goed is en dat er niet echt van beter gesproken kan worden. Ik zou daarom voor de goedkoopste optie gaan voor jezelf

Zou wel voor de 15 en niet voor de 25 gaan in een potfilter, ook al is dat iets duurder
 
Sschot.

Thanks.

Mvg ronald
 
Mailtje gestuurt als ze ook naar nederland versturen.

Mvg ronald
 
Wow....dan wordt het lekker goedkoop.
Heb je de zelfde besteld?

Mvg ronald
 
Wow....dan wordt het lekker goedkoop.
Heb je de zelfde besteld?

Mvg ronald
ja de 600
Schermafdruk op 2020-05-19 22-27-02.png

met grote dank aan Steven voor de link :) (y)
 
Wat moeten we zonder Steven;)

Mvg ronald
 

Terug
Bovenaan