filter indraaien


michelle1

Well-known member
Lid geworden
31 december 2015
Berichten
5,444
Ik wil wat nieuw vissen kopen en die gaan eerst in quarantaine. Nu heb ik wat kleine filtertjes die daar in moeten komen. Mijn vraag is of ik die filtertjes in mijn grote aquarium kan hangen zonder ze aan te zetten. Zouden ze dan ook indraaien. ik bedacht dan me spraybar op die filters te laten blazen zodat er evengoed stroming is. De vraag waarom niet gewoon aan. Omdat ik al 2 filters heb draaien en me sluiers anders uit het aquarium blazen.

Deze manier als dit kan scheelt mij wat bakken in de huiskamer die ik anders een maand moet plaatsen.

Plan is dus de filters 3/4 weken in aquarium. Bakken klaar maken, filters overzetten en vissen halen en erin.
 
Zou ze wel laten draaien om voldoende flow langs de filtermaterialen zodat er bacteriën kunnen groeien
 
Zou de spraybar van een JBL 1501 erop laten uitstromen niet voldoende zijn. Dacht aan filters op zijraam en dan spraybar ervoor zodat die tegen de filters uitstroomt en wellicht nog door raam terug komt.
 
Bacteriën kan je ook enten.
Dat scheelt 2 tot 3 weken indraaien
 
Bacteriën kan je ook enten.
Maak me een wat wijzer :book:, wat is de meest efficiënte manier om dat te doen? Rechtstreeks in het filter?
 
Een spons uit een bestaand filter uitknijpen in een klein laagje water( halve emmer). Zodat de bacterieen in dat water zitten.
Dan je binnen filter in die emmer hangen en 2 a 3 uur laten draaien.
Dan zitten de bacteriën in die spons.
Dan hang je hem in je bak en is direct klaar voor gebruik.
Maar voor de zekerheid kun je hen nog een weekje laten draaien voor je er vissen indoet zodat de bacteriën beter hechten.
 
Een spons uit een bestaand filter uitknijpen in een klein laagje water( halve emmer). Zodat de bacterieen in dat water zitten.
Dan je binnen filter in die emmer hangen en 2 a 3 uur laten draaien.
Dan zitten de bacteriën in die spons.
Dan hang je hem in je bak en is direct klaar voor gebruik.
Maar voor de zekerheid kun je hen nog een weekje laten draaien voor je er vissen indoet zodat de bacteriën beter hechten.
Ah bedankt, nooit aan gedacht om het in een emmer te laten draaien, ik deed het altijd rechtstreeks in het aquarium.
 
Ah bedankt, nooit aan gedacht om het in een emmer te laten draaien, ik deed het altijd rechtstreeks in het aquarium.
Dat kan ook zeker. Alleen ik vind het voordeel van een emmer dat je bak niet gelijk troebel is :D
 
Dat kan ook zeker. Alleen ik vind het voordeel van een emmer dat je bak niet gelijk troebel is :D
Daarom dacht ik al rechtstreeks in het filter maar ik ging van een extern filter uit.
 
  • Leuk
Waarderingen: JDS
Misschien dan nog een strakker idee. Als ik nu de sponsjes van het kleine filter in de grote JBL 1501 stop? Ik heb 2 jbl 1501 in me aquarium 8 manden vulling haal ik uit eentje de inhoud van een mandje en stop ze daar in? Weekje of 3 laten meedraaien klaar? Beste onderin? Ik heb groffe sponsen onderin. dan een mand bolletjes, mand seachem matrix, boven aan weer sponzen. de matrix doe ik er niet uit maar de rest kan wel eentje uit?
 
Zou zelf ook tijdelijk 1 mandje opofferen en ze daarin leggen.

Even off topic:

Merk jij wat van de beweerde nitraat afbraak (denitrificatie?) die seachem beloofd met zn matrix?
 
Ik heb de matrix al lang en ben er tevreden over. Natuurlijk Zal het totaal plaatje, vervuilende sluiers, 2 JBL 1501, weinig beplanting en regelmatig verversen ook van invloed zijn. Doch heb ik ook evengoed zo nu en dan last van algen hoor. De laatste tijd heb ik veel gedaan qua medicatie en dan is natuurlijk ook weer gedoe. Ik vind de seachem prime ook heel fijn spul bij nood gevallen.

Ben om het moment me aan het verdiepen over pothos plant. Deze zouden ook nitraat vreters zijn. Ik ben alleen de plant nog niet tegen gekomen. Veel utube filmpjes bij google. Ander forum heeft sluierhouder 2 weken erin hangen en claimt zeer helder water en verlaging van nitraat. Denk dat hij ook matrix gebruikt. De wat ervaren sluierhouders gaan allemaal voor de matrix vanwege goede afbraak nh3/4 en no2.

heeft alleen de wortels in het water hangen. De plant zelf hangt over het aquarium.
 
nog even off topic. Heb ook goede ervaring van pond guru gelezen. Tijdje geleden dat ik gelezen heb. Zijn ook stukken speciaal steen (weet zo even niet meer wat) die ook claimen veel bacterieen te kunnen huisvesten voor proces. Mijn keus is hierop niet gevallen omdat het grote stukken zijn en ik dan logsicher wijs denk dat beweegt niet. Te zwaar. de seachem prime zijn kleine stukjes die wellicht iets bewegen. Geen idee of dit uitmaakt is meer een gevoels/logisch kwestie.
 
Ik ben alleen de plant nog niet tegen gekomen

Ik zie ze regelmatig bij de Intratuin.
Lees net dat het voor jou niet om de hoek is allemaal. Misschien er even een belletje aan wagen voordat je vertrekt?
 

Terug
Bovenaan