Wat is er nieuw

Filter JBL Greenline Profi e Series

Ancistruz

Well-known member
Lid geworden
16 januari 2019
Hallo allemaal,

Ik heb een JBL Greenline e902 in mijn Aqualantis Fusion en ik wil daar de e1502 hebben voor meer capaciteit.

en de e902 wil ik in mijn 75liter bak van mijn dochter plaatsen die heeft nu nml een Superfish XPro 400.

Nu wil ik dan ook de switch maken zonder dat mijn aquariums aangetast worden,

Ik wil dan wel de Keramische spullen enz overzetten van de een naar de andere.

Maar is dit alles ? of zijn er nog adviezen voor de do's en don'ts?

Ik hoor graag van jullie.

Klinkt als een goed plan.

De eerste weken wel even spaarzamer voeren. Het filter krijgt toch een tik. En geen groot onderhoud aan de bodem doen.

Maar het zal als het goed is geen pieken veroorzaken.

Is een 902 op een 75 liter bak niet wat veel van het goede want uitgaande van bruto 900 liter is dat 12 x de inhoudt.

Is een 902 op een 75 liter bak niet wat veel van het goede want uitgaande van bruto 900 liter is dat 12 x de inhoudt.

Staat voor min 90 tot 300 liter.

Zal niet zo een probleem zijn + wat ik hier zo lees is het niet helemaal kloppend wat fabriek aangeeft. of toch wel?

Is een 902 op een 75 liter bak niet wat veel van het goede
Sinds gister draait mijn 902 ook, en je kunt hem heel zacht laten stromen.

Sinds gister draait mijn 902 ook, en je kunt hem heel zacht laten stromen.

Top filter alleen gisteren weer die halve straal. dus weer kopstuk enz schoongemaakt en toen ging het weer blazen als een gek!

Of de e901 te veel is op 75 liter hangt ook mede af van de bewoners. Niet alle bewoners kunnen veel stroming waarderen.

Ik heb een Tetra ex 600 plus (voor 60-120 liter) draaien op een 72 liter netto bak, pompt bruto 630 liter per uur.
Dit is teveel voor mijn Betta en heb het filter aan de 'uit kant' voor de helft geknepen. Zelfs na een aantal maanden waarbij het filtermateriaal toch vuiler wordt en de stroming vermindert, zonder het filtermateriaal schoon te maken, is de stroming voor een Betta nog veel te veel.

Je kan met de in en uitstroom inderdaad spelen maar ik heb hier ook al wel gelezen dat dit voor permanent niet echt is aan te bevelen en dat je dan beter een filter kan kopen die electronisch is te regelen.

Staat voor min 90 tot 300 liter.

Zal niet zo een probleem zijn + wat ik hier zo lees is het niet helemaal kloppend wat fabriek aangeeft. of toch wel?
De werkelijk netto debiet waarde zal zo tussen 450 en 600 l/h zijn. Verder is de stroming heel goed aan te passen, zou ik niet doen op het filter zelf, middels een spraybar. (Grootte en afstand van de gaatjes.)

Verder is de stroming heel goed aan te passen middels een spraybar.

Dat is ook een optie want als je gaat zoeken hier op stroming knijpen dan heb ik toch ook andere geluiden gehoord.

Je kan met de in en uitstroom inderdaad spelen maar ik heb hier ook al wel gelezen dat dit voor permanent niet echt is aan te bevelen en dat je dan beter een filter kan kopen die electronisch is te regelen.

Nooit de instroom knijpen, wel de uitstroom. 😉

Inderdaad is het aanpassen van de spraybar een hele goede. Moet ik eigenlijk ook nog doen.

Ik heb dus een Fusion 100 bruto was het 245liter ofso? netto zeggen ze 188 liter?

daar heb ik een 902 op aangesloten.

Daar wou ik dus een 1502 of is dat echt overkill?

en kan ik beter de 702 kopen voor de 75 liter?

Nooit de instroom knijpen, wel de uitstroom.

Daarvan las ik destijds juist dat dit slecht voor de rotor kan zijn maar ja ik heb er weinig verstand van en zeg enkel wat ik heb gelezen😉

Ik heb zelf op de meterbak met 190 liter ook de 901 en die bevalt prima.

Als je de instroom knijpt. komt de rotor water te kort. sneller leeg.

Met de uitstroom wat dicht blijf de rotorkamer vol.

Daarvan las ik destijds juist dat dit slecht voor de rotor kan zijn maar ja ik heb er weinig verstand van en zeg enkel wat ik heb gelezen😉
De handleiding van mijn Tetra zegt knijpen op de uitstroom. Ik nam aan dat dit voor alle filter hetzelfde is.

Ik vermoed dat een e1501 op een meterbak wel eens overkill kan zijn. Hij is royaal voldoende voor mijn Fusion 120, netto 238 liter.
Ondanks dat ik de gaten in de spraybar groter heb gemaakt, die hangt op de korte zijde, bewegen de plantjes aan de andere kant nog steeds.
Als je de beide meegeleverde spraybars tegen de de achterwand kunt hangen heb je wat minder stroming dan met 1 spraybar. Ik vermoed dat als je de gaten van beide spraybars groter maakt (als je de spraybar tegen de achterwand hangt, dat je er mee weg komt.

Tja er wordt zoveel beredeneerd. Ik ga toch uit van de handleiding van mijn pomp. Ik volg de redenering van Bertus :sorry:

nee nooit de inlaat knijpen instroom zorg ook voor koeling van de pomp komt de pomp niet ten goede
roter blijft op de zelfde snelheid draaien met als gevolg warmte ontwikkeling en geen voldoend water om te koelen en grote kans dat de pomp gaat trekken om voldoende water te krijgen
met als gevolg meer stroom verbruik.

Die rotor heeft zo weinig weerstand, maakt dus niets uit, zolang er water blijft stromen.

Maar de Hamvraag. Is een JBL e902 die geschikt is voor aquariums van 90 tot 300 liter met 900lpu ( fabriekstext) zonder issue voor een Fusion 100 of is een e1502 beter voor de fusion 100?

Ik denk dat niemand je daar 100% uitsluitsel over kan geven. @jessicapilon geeft aan dat het op een meterbak voldoende is.
Hangt mede af van je visbestand.

3x ancistrussen
1x L001
20x Corydora's
3x Diamant gourami
2x Dwerg gourami
aantal mollies en Guppen.
1x Olifant vis.

Maar de Hamvraag. Is een JBL e902 die geschikt is voor aquariums van 90 tot 300 liter met 900lpu ( fabriekstext) zonder issue voor een Fusion 100 of is een e1502 beter voor de fusion 100?
Op een meter bak is een JBL e 902 voldoende. Heb ik zelf jarenlang gebruikt op een Juwel rio 180. Waar ik nu overigens een e 1501 op heb draaien, wel met een aangepaste spraybar. Voldoet ook prima.

Tja er wordt zoveel beredeneerd. Ik ga toch uit van de handleiding van mijn pomp. Ik volg de redenering van Bertus :sorry:

Ik vindt het allemaal prima maar wilde toch op de waarschuwing wijzen voor de zekerheid😉

Op een meter bak is een JBL e 902 voldoende. Heb ik zelf jarenlang gebruikt op een Juwel rio 180. Waar ik nu overigens een e 1501 op heb draaien, wel met een aangepaste spraybar. Voldoet ook prima.
Wat is de reden dan voor de switcg van 902 naar 1502?

Wat is de reden dan voor de switcg van 902 naar 1502?
Mijn e902 deed het niet meer en ik kon geschikt aan een nagenoeg nieuwe e1501 komen. Trouwens, de e902 heb ik wel weer werkend gekregen.

Dus beste voor nu is 902 op mijn fusion laten en 702 op de 75liter?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan