Filter juwel rio 125


Pipi

Well-known member
Lid geworden
18 mei 2018
Berichten
118
Leeftijd
35
Hoi ik heb een 2ehands juwel RIO 125 gekocht. Er zitten in het filter van die keramische buisjes op de bodem. Daar bovenop zitten de 2 plastic eh ja hoe heet dat van die plastic dingen waar de sponzen inzitten. Die zitten allebij vol. Dus op de bodem een nylonkous met keramische buisjes en daar bovenop 2 volle plastic dingen. Nou is mijn vraag: is dat te hoog? Mij lijkt alleen die plastic dingen kun je vullen en verder niet meer erbij? Of kan dit wel? De instroom (aan de bovenkant toch? :’) )wordt niet geblokkeerd
 
Misschien even alles eruit halen en een foto posten?

Dan kan men zien wat er precies inzit
 
In die plastic bakjes zit waarschijnlijk cirax als het een standaard juwel bakje is
 
Ja al die plastic rekken zitten vol met of sponzen en in de onderste zit een bakje met carbax, maar het gaat mij er niet echt om wat er in die rekjes zit, maar de plastic rekjes zitten helemaal vol en dan ligt er onder de plastic rekken een nylon kous met keramische buisjes. Waardoor het geheel aan de bovenkant hoger ligt dan wanneer je die nylon kous er onder uit zou halen. Ik zal binnenkort eens een foto maken.
 
Ja precies, zo ziet het eruit. Maar dan onder het aller onderste gedeelte ligt een nylon kous met keramische buizen.
 
Ik heb een Rio 180 (welliswaar momenteel niet draaiend) en die heeft ook van die 2 plastic klappers in eenzelfde hoekfilter waar dezelfde soort sponzen in kunnen.
Elk type spons fungeert als een filter materiaal, die buisjes heb ik er nooit ingehad. Mij lijkt dat als het water gewoon bovenop het bovenste sponsje terugkomt er geen probleem dat het wat hoger ligt.
Maar aan de andere kant is het ook een beetje overbodig, je hebt genoeg filtermateriaal door de sponzen in diverse grove en fijnere sponsjes wat voldoende moet filteren.
Juwel heeft het bedacht met alleen sponsjes, maar er zijn ook mensen die dat hele hoekfilter eruit halen en met een los filter werken.
 
Onderin dit filter moet biologisch filtermateriaal en of die buisjes nut hebben, hangt dus van het soort materiaal af.

Keramische buisjes hebben volgens mij vooral een mechanische werking, terwijl buisjes van gesinterd glas, zoals Siporax, vooral voor biologisch gebruik zijn.
 
Onderin dit filter moet biologisch filtermateriaal en of die buisjes nut hebben, hangt dus van het soort materiaal af.

Keramische buisjes hebben volgens mij vooral een mechanische werking, terwijl buisjes van gesinterd glas, zoals Siporax, vooral voor biologisch gebruik zijn.

Beiden zijn voor biologische filtering aan gesinterd is beter ivb met het grotere hechtingsoppevlak voor de bacterieen. juwel gebruikt standdard cirax steentjes ipv van siporax. mijn opbouw is van boven naar beneden. fiterwatten/grove spons/grove spons/fijne spons/ 3x cirax doosje.
 
@jlrens: "Mij lijkt dat als het water gewoon bovenop het bovenste sponsje terugkomt er geen probleem dat het wat hoger ligt."
Thanks! dat vroeg ik me dus af :)
Verder gevoelsmatig lijken me die buisjes ook overbodig (ik ben een leek, maar heb wel flink mn huiswerk gedaan afgelopen tijd) het zijn overigens keramische buisjes.

@Roy1986: Die opbouw lijkt me wel wat. Ik heb de filmpjes op youtube bekeken van die PondGuru en daarom liet ik de keramische buisjes onderin er in zitten, want ik dacht dat zal vast wel iets goed doen dan. Maar als ik zo kijk kwa materiaal doet het eigenlijk maar weinig. Ik denk dat ik ook doosjes cirax ga pakken, of is het een idee om in nylon kousen dat siporax te doen? ipv doosjes cirax, en dan niet die grotere buizen versie, maar die kleine ronde siporax mini uitvoering.
 
siporax-mini-professional-450x600.jpg

deze dus
 
Siporax is beter dan cirax maar voor het gemak en perfecte pasvorm heb ik cirax cassettes genomen. Als ze toe zijn aan vervanging doe ik ook kleine siporax in die cassettes.
 
oke top, ik ga het hetzelfde doen als jij Roy :) die PondGuru had het over BioGravel... kan het alleen op het internet in de UK vinden en het is erg prijzig. Beter koop ik in de toekomst de mini siporax.
 

Terug
Bovenaan