Wat is er nieuw

Filter knijpen met kranen

jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 februari 2011
Leeftijd
60
In enkele topics lees ik dat men filters knijpt om wat minder stroming te hebben maar aan de andere kant heb ik ook wel gelezen dat dit niet goed is voor de filter.
Wat is nu de waarheid en zit er ook nog verschil in het type filter? Kan het misschien wel bij de moderne filters maar juist niet bij de oudere?
Het is niet zo dat ik zelf momenteel op deze manier de filter knijp maar toch zou ik graag eens duidelijkheid willen hebben of het al dan niet slecht is voor je filter om deze te "knijpen".
Ik heb het zelf ooit eens gedaan bij de 2213 met echte Eheim kranen en dan had ik enkele druppels water aan de kraan hangen. Dit waren nieuwe kranen.

Meer weerstand is meer stroom. Alle aquariumompen werken met magnetische overdracht. Een pomp gaat altijd zijn best doen om te blijven draaien. Dus krijg je wervelstromen: opwarming en meer verbruik. Ik denk dat de beste methode een overbrugging maken is. Dus een lus over je filter zodat je water blijft stromen maar je een deel bi-past.

Ik zocht niet echt een andere oplossing om eerlijk te zijn maar was benieuwd of het knijpen op zich schadelijk is voor de filter😉. Technisch ben ik dus ook niet om eerlijk te zijn.

als je een filter op deze manier gaat knijpen oa door het gedeeltelijk dicht zetten van de uitstroom dan krijg je naast het hier boven beschreven
ook een extra belasting van de schoepen van de roter met kans op breuk
als je de stroming wilt beperken is er een betere mogelijkheid de pomp snelheid aanpassen
Eheim heeft hier een prima oplossing voor met de e serie bv de Eheim Professioneel 4e+ 350 ook de 3 serie heeft enkele in deze e uitvoering
weet even niet of andere merken deze mogelijkheid hebben
daarnaast zou je een dimmer kunnen gebruiken op een gewone pomp waar mee je de 220 volt kunt regelen let wel niet alle pompen kunnen hier tegen

groet

jaap

Dus het is niet aan te raden door hem gewoon te knijpen op de uitstroom. En als je beide knijpt dan? In dat geval komt er minder water in de filter en zal de druk toch ook niet te groot worden Jaap?

nee nooit de inlaat knijpen instroom zorg ook voor koeling van de pomp komt de pomp niet ten goede
roter blijft op de zelfde snelheid draaien met als gevolg warmte ontwikkeling en geen voldoend water om te koelen en grote kans dat de pomp gaat trekken om voldoende water te krijgen
met als gevolg meer stroom verbruik

groet

jaap

Instroom nooit knijpen.
Uitstroom kan wel geknepen worden, pomp krijgt inderdaad meer weerstand maar lijkt mij dat het geen problemen moet geven zolang er nog water stroomt

Bij mij staat in het boekje van de filter dat de uitstroom nooit meer dan de helft afgeknepen mag worden. Misschien dus even nagaan wat de fabrikant van de filter erover te zeggen heeft. Ik kan me namelijk zomaar voorstellen dat het per filter kan verschillen of afknijpen een goed idee is.

Bedankt voor jullie reactie tot nu toe:thumbs:.

Instroom nooit knijpen.
Uitstroom kan wel geknepen worden, pomp krijgt inderdaad meer weerstand maar lijkt mij dat het geen problemen moet geven zolang er nog water stroomt

Klopt de weerstand van het omhoog pompen is er ook altijd ! Maar hoe meer weerstand hoe meer stroom er door moet en hoe warmer het word en hoe negatiever de inpakt op de Pomp. Kwaad kan het niet maar de pomp zal maar 5000 uurtjes draaien ipv bvb 6000uurtjes en je stroomfactuur zal iets hoger liggen. natuurlijk kan je je afvragen of dit verschil voelbaar is. Als je pomp dan bvb 10 cm onder je aquarium staat en bij mij staat die 80 cm onder de bak kan dit bij mij evengoed de zelfde negatieve inpakt hebben als het knijpen van de leiding ten opzichte van deze die er vlak onder staat. Dan lijkt by passen ipv dicht knijpen mij een betere oplossing. Of de uitstroom opening verbreden? Dan is er minder stroming.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan