Filter lekt, wat nu?


Merethe

Well-known member
Lid geworden
23 oktober 2013
Berichten
735
Leeftijd
28
Locatie
Ede
Ik zit beetje met handen in het haar. Gisteren merkte ik een piepklein plasje (20 druppels ofzo) naast het filter. Het was al donker en ik kon het niet goed zien dus ik heb er een handdoek gelegd en ik dacht ik kijk morgenochtend wel wat er aan de hand is. Nou vanmorgen dus plas tot midden in de woonkamer. Er is denk ik zo'n 5 liter uit gelekt. Ik kan dus niet vinden waar het vandaan komt. Het zijn in ieder geval zeker niet de aansluitingen van de slangen.
Het gaat om een Eheim eXperience 250 filter. Ik heb het idee dat het water uit de bodem van de filterbak zelf komt maar ik kan nergens scheurtjes ofzo vinden. Het zou ook nog tussen de rand van de filterbak en de pomp deksel kunnen komen maar ik zie er niks lekken. De achterkant kan ik niet zien doordat de slang te kort is.
Vraag 1: Hoe vind ik het lek?

Dan het tweede probleem: er staat een Aquatlantis meubel onder en de hoek van de kast is dus flink nat geworden. Nu is het hout daar in de hoek een beetje gaan uitzetten. Hoe betrouwbaar is het meubel nu nog?
Ik heb niet het geld om een nieuwe kast en nieuwe meubel te kopen en ik kan eigenlijk ook niet de tijd vrij nemen om die spullen te gaan kopen en de hele bak opnieuw te plaatsen.

Iemand ervaringen of tips hoe ik nu het beste verder kan?
 
Even los van je vraag maar kun je de schade niet claimen op je inboedeverzekering want vaak is waterschade bij lekkage wel gedekt op de uitgrbreidere polissen.
 
In mijn polis staat dat ik schade kan claimen door gebroken ruiten, dus als hij instort wel. Of het ook gedekt wordt bij lekkage weet ik niet.

Hier trouwens een wat beter beeld van hoe de kast nu is:
De linkerplank en middelste 2 zijn nog in orde. De bodem aan de rechterkant en de rechterplank zijn dus zo
WhatsApp Image 2020-09-08 at 12.08.58.jpeg
WhatsApp Image 2020-09-08 at 12.09.05.jpeg
 
Lekkage’s zijn altijd erg vervelend.
Over de kast zou ik me nog niet te druk maken, ziet er nog niet zo heel erg uit.
Als je merkt dat de die hele hoek zacht word, kan je ter ondersteuning een houten balkje die precies op maat is er extra bij zetten.
 
In mijn polis staat dat ik schade kan claimen door gebroken ruiten, dus als hij instort wel. Of het ook gedekt wordt bij lekkage weet ik niet.

Klopt want een gewone dekking denkt alleen schade tgv ruitbreuk. Dan heb je denk ik geen uitgebreide dekking want die vergoeden bij ruitbreuk ook de schade aan de bak zelf en ook meestal waterschade door water wat uit aquaria is gestroomd. Dat valt vaak onder een onverwacht van buiten komend onheil maar goed zonder die vorm van dekking wordt het lastig.
 
Merethe

Ik zou de pomp eronder vandaan halen uiteraard met de aan en opvoerslang.En deze grondig nakijken of het pompdeksel wel goed op de pot zit,rubber pakkingen willen nog wel eens opstropen en gaan dan een beetje lekken.
Vervolgens zou je de pomp weer eens moeten opstarten waarbij je een emmer water op het aanrecht zet en zo is een dagje laten draaien,( die pomp) met uiteraard de pomp in een emmer of overig iets'afwasteiltje of zo.

De ombouw tja dat is minder,zo te zien is de kast van spaanplaat en dat zuigt water op en zet uit,of deze te redden is durf ik niet vooraf te zeggen.
 
Bedankt voor alle info! Ik vermoed dat het de O-ring is aan een van de slangen. Waar hij verbindt met de pomp, die is niet goed meer. Maar ik weet het niet helemaal zeker en de pomp had ik al tweedehands dus misschien moet ik toch gewoon het zekere voor het onzekere nemen en een nieuwe filter halen. 150 euro kan ik er nog wel voor opzij leggen denk ik.

Het stomme is dat een van de slangen te kort is om hem helemaal uit de kast te trekken en het is ook zo geplaatst dat ik de slangen er niet echt makkelijk achteruit kan krijgen, dus hem even in de keuken uittesten is een probleem. Dat ga ik de volgende keer anders aanpakken...
 
De hoofdverdachte:
WhatsApp Image 2020-09-08 at 13.25.31.jpeg


Note to self: check O-ringen vaker.

Je zou van een duiker toch beter moeten verwachten.... :oopss:

Ik heb de O-ring vervangen en het lijkt nu droog te blijven. We zullen over een uurtje zien of dat ook echt zo is.

Nu is de zorg dus nog het kastje... Volgende week komt een kennis langs die heel veel verstand heeft. Is het tot die tijd betrouwbaar om hem gewoon ze te laten met de ventilator erop om te drogen?
 
Merethe
Doe een klein beetje vaseline op de o ring,dan gaat deze langer mee en rolt ook niet meer op.
Ja we hebben hier van dat specials spul voor onderwater camera's en duikuitrusting dus dat ga ik erop smeren. Ik moet ook even de precies goede maat O-ring halen want deze is eigenlijk nèt ietsje aan de dunne kant.
 
Ja we hebben hier van dat specials spul voor onderwater camera's en duikuitrusting dus dat ga ik erop smeren. Ik moet ook even de precies goede maat O-ring halen want deze is eigenlijk nèt ietsje aan de dunne kant.
Eheim heeft nog zo'n beetje alle gangbare o-ringen etc in 't assortiment, vraag desnoods ff Zoo&Zo bij jou in Ede of die ze heeft/kan bestellen voor je - en doe dan gelijk de hele set voor je filter, ben je in 1x klaar. Die 150 voor een nieuw filter is dan niet nodig en kun je dan beter in een nieuwe kast steken (tzt).
 
Ik bestel mijn O-ringen altijd gewoon op Ali-Express. Wellicht gaan ze minder lang mee, maar daar staat tegenover dat ik er gewoon 20 voor 1 euro koop ofzo :p
 
Merhete zal het inmiddels wel ondervonden hebben dat een dergelijke rubberen ring in een uitsparing zit om deze op zijn plek te houden,maar als door steeds de unit erin en eruit gaat zal deze rubberen ring opstropen,deze rolt dan uit de uitsparing, en beschadigd en wordt dunner,helaas ook meegemaakt met mijn JBL,waar je de gehele unit van de pomp af kan halen.
 
Ja daarom mischien goed om een voorraadje te hebben en ze gewoon preventief 1 x per jaar te vervangen.
 
Ik bestel mijn O-ringen altijd gewoon op Ali-Express. Wellicht gaan ze minder lang mee, maar daar staat tegenover dat ik er gewoon 20 voor 1 euro koop ofzo :p
Loop even langs de Action. Daar staan hele dozen met assorti O ringen, ik meen voor 1,40 euro. Wie weet zit de goede maat erin. Oh, bouwmarkten hebben ze ook.
 
Merhete zal het inmiddels wel ondervonden hebben dat een dergelijke rubberen ring in een uitsparing zit om deze op zijn plek te houden,maar als door steeds de unit erin en eruit gaat zal deze rubberen ring opstropen,deze rolt dan uit de uitsparing, en beschadigd en wordt dunner,helaas ook meegemaakt met mijn JBL,waar je de gehele unit van de pomp af kan halen.

Klein beetje achtergrond: ik kwam er pas 2 weken geleden achter dat ik de pomp kon schoonmaken zonder alle slangen uit de bak te halen. Heb het filter tweedeehands gekocht en had geen gebruiksaanwijzing ofzo. Dacht op een gegeven moment dat ik toch wel een keer de pomp zelf moest kunnen schoonmaken en heb toen pas ontdekt dat je dat deel van de slangen kan loskoppelen...... :oops:

Nou dat is dus ook waarom ik het lek uiteindelijk heb gevonden want had wel een vermoeden dat het bij dat koppelstuk moest zitten aangezien ik die voor het eerst had los en vast gemaakt laatst. Maar goed ik heb hem dus niet continu erin en eruit gehaald dus de ring zal gewoon verzwakt zijn geraakt na verloop van tijd. Weet niet meer hoe het eraan toe was toen ik hem installeerde.
 
Loop even langs de Action. Daar staan hele dozen met assorti O ringen, ik meen voor 1,40 euro. Wie weet zit de goede maat erin. Oh, bouwmarkten hebben ze ook.
Nou heb nu genoeg voor de komende 10 jaar. En ik kom eigenlijk nooit in fysieke winkels. Is me te veel moeite meestal. Soms ontkom ik er niet aan natuurlijk.
 
Loop even langs de Action. Daar staan hele dozen met assorti O ringen, ik meen voor 1,40 euro. Wie weet zit de goede maat erin. Oh, bouwmarkten hebben ze ook.

Nou heb nu genoeg voor de komende 10 jaar. En ik kom eigenlijk nooit in fysieke winkels. Is me te veel moeite meestal. Soms ontkom ik er niet aan natuurlijk.

Ok! Nou ja, misschien kan @Merethe haar voordeel er mee doen.
 
Dat is balen.
Zeker dat je op 1 nacht toch vrij veel (visuele) schade aan je kast hebt opgelopen. :((

Als je een nieuw ringetje steekt kan je dit best rondom lichtjes inwrijven met zuurvrije vaseline.

Edit:
Merethe
Doe een klein beetje vaseline op de o ring,dan gaat deze langer mee en rolt ook niet meer op.

Oeps, dat was al gezegd blijkbaar... Sorry Treb...

Dacht op een gegeven moment dat ik toch wel een keer de pomp zelf moest kunnen schoonmaken en heb toen pas ontdekt dat je dat deel van de slangen kan loskoppelen

Die filters hebben een uitneembaar slang-koppelstuk in de pompkop zitten zeker?
Ook die mechaniek (knop om het los te klikken en het binnenwerk met 'tandjes') en alle rubbers kan je nu beter eens smeren voor je het weer monteert.
Ik heb het ooit meegemaakt dat dergelijk koppelstuk geblokkeerd zat doordat de hendel/tandjes binnenin afbraken toen ik het probeerde openen (wegens niet gesmeerd...)
 
Laatst bewerkt:
Zeker dat je op 1 nacht toch vrij veel (visuele) schade aan je kast hebt opgelopen. :((

Nou je ziet het niet zo zitten gelukkig. Maak me meer zorgen of het allemaal overeind blijft staan.
 
Benovo

Ben het niet helemaal met je eens,een rubberen afdichting in een aquariumpomp heeft een bijbehorende nou-sluitende diameter,en wat belangrijker is de dikte,dat kun je niet zomaar vervangen door een willekeurig exemplaar,dat is vragen om problemen,maar goed,zomaar een opmerking.
 
Benovo

Ben het niet helemaal met je eens,een rubberen afdichting in een aquariumpomp heeft een bijbehorende nou-sluitende diameter,en wat belangrijker is de dikte,dat kun je niet zomaar vervangen door een willekeurig exemplaar,dat is vragen om problemen,maar goed,zomaar een opmerking.
Hehe benovo xD
Maar Opzich kan je “zomaar” nieuwe ringen erin stoppen zolang ze maar niet te dun zijn dan dichten ze niet af.
Te dik kan je vaak nog wel overtuigen met wat vriendenvet
 

Terug
Bovenaan