Filter naast aquarium kan dat


Asr1977

Well-known member
Lid geworden
25 februari 2019
Berichten
81
Leeftijd
46
Goedendag,

Is het mogelijk om een externe eheim 2222 naast een 100liter bak te plaatsen ipv eronder?

Bedankt
 
Volgens mij niet. Heb ik hier op af ooit gelezen. Heeft met aanzuiging te maken.
 
Tuurlijk is dat mogelijk, dat geeft je pomp heel veel meer vermogen, omdat de slangen in jou situatie veel korter zullen zijn..
Wellicht het kopje vd pomp net onder de waterspiegel laten.
 
Goedendag,

Is het mogelijk om een externe eheim 2222 naast een 100liter bak te plaatsen ipv eronder?

Bedankt
Ja dat kan.
Het werkt niet super en als het waternivo van het aquarium onder de pompkop staat zal je hem telkens aan moeten zuigen bij het starten van je filter.
Maar als het filter draait blijft het werken
 
Hij moet inderdaad wat lager ivm het hevelen wat Raoul aan aanhaalt.
Zodra de pomp en alle slangen vol met water zijn, is er van hevelen geen sprake meer. Je filter moet het water net zo ver omhoog pompen als het omlaag is gekomen. De pomp is altijd zwakker dan de zwaartekracht, dus de pomp onder de bak zorgt juist voor een klein beetje. debietverlies. Ideale hoogte is dus gelijk aan het waterniveau!

Maar de lengte van de slangen is nog veel belangrijker. Hoe korter hoe beter.

Filters zitten enkel onder aquaria omdat daar het filter makkelijk uit het zicht te bewaren is. :)
 
 
Snap niet helemaal wat er hier gezegd wordt maar ik had al gezegd dat als het systeem vol water zit, hevelwerking komt te vervallen. Met lucht erin is het anders.
 
Voor zover mij bekend is een potfilter altijd een gesloten systeem.. Daarbij maakt het, zolang het draait niet uit of die onder, boven of naast het aquarium staat. Enige probleem is dat de pomp niet zelfaanzuigend is. Erboven zal dus altijd problemen geven om op te starten. Ernaast is al een stuk simpeler zolang aanzuig opening van de pomp in het filter niet boven het waterniveau van het aquarium uit komt, een FX4/6 heeft de pomp zelfs vlak boven de bodem, die zal er helemaal geen problemen mee hebben.
 
Ding moet regelmatig open voor onderhoud. Daarna is starten echt een serieus probleem.

Ligt eraan, ik durf mijn FX6 gerust een half jaar dicht te laten zitten, afhankelijk van je visbestand ook nog wel een paar maand langer. Met 8-9 sluierstaarten en met 2 filters zijn ze na zo'n periode nog prima functioneel. En zoals Xammy ook zegt, zit daarbij de aanzuiging helemaal onderin het filter ipv er bovenop. Het idee kriebelt bij mij ook al een tijdje om ons televisiemeubel te vervangen met een aquarium, het enige is dat wij een beamerscherm hebben hangen waardoor het aquarium maar een klein stukje van de grond kan.
 
Maar goed TS zal het gaan ervaren de eerste de beste keer dat dat ding open is geweest.
 
Sorry heb je mij weer maar die gene die aangeeft dat het geen probleem is hebben jullie het daad werkelijk al eens uit geprobeerd.
ik wel tijdens testen van pompen nou het werkte voor geen meter.
Dus Ts als je je zelf een hoop gedoe en frustratie wil besparen zorg er voor dat je filter al tijd lager staat als het water niveau in je bak.
Schermafdruk op 2022-08-08 09-34-01.png
 
100 liter bak met een Eheim 2222 erop is een heel ander verhaal.

Fair enough, had niet echt gekeken om welk filter het precies gaat.

Sorry heb je mij weer maar die gene die aangeeft dat het geen probleem is hebben jullie het daad werkelijk al eens uit geprobeerd.
ik wel tijdens testen van pompen nou het werkte voor geen meter.
Dus Ts als je je zelf een hoop gedoe en frustratie wil besparen zorg er voor dat je filter al tijd lager staat als het water niveau in je bak.
Bekijk bijlage 346934

Kun je daar iets meer over vertellen flipper, wat en hoe je dat precies geprobeerd hebt? In je afbeelding zie ik namelijk een filter naast een aquarium staan met daarbij het bijschrift dat er minimaal 20cm tussen waterlevel en de pomp van het filter moet zitten? Maar hoe zit dit met een filter waarop de aandrijving onderin zit zoals een Fluval of Eheim classic? En zou dit probleem met een verhoging van het aquarium met een centimeter of 10 verholpen zijn?
 
Sorry heb je mij weer maar die gene die aangeeft dat het geen probleem is hebben jullie het daad werkelijk al eens uit geprobeerd.
ik wel tijdens testen van pompen nou het werkte voor geen meter.
Dus Ts als je je zelf een hoop gedoe en frustratie wil besparen zorg er voor dat je filter al tijd lager staat als het water niveau in je bak.
Bekijk bijlage 346934
Wat heb je geprobeerd, met welk filter, hoe hoog stond dat filter?
Ik zie op jouw tekening toch vrij duidelijk dat het filter wel degelijk naast het aquarium geplaatst kan worden... Exact zoals ik in mijn post beschreef. :rolleyes:
 
Ik heb een tijd een Dennerle Cube 30 gehad en daar had ik een Eden 501 achter staan. Kan me volgens mij herinneren dat, wijlen lid Ton H. dat ook gehad heeft. Zie foto van mn oude opstelling. Filter op kastje, gelijke hoogte als aquarium,je ziet wel dat de pompkop dus onder het waterniveau staat. en gaf bij mij geen problemen. Alleen bij aanzuigen even.
624F6943-4884-4523-8CC1-FF8EADDC8D22.jpeg
 
Aanzuigen is in het begin altijd even een drama, ongeacht waar je pomp zich bevindt. Het water moet nu eenmaal over de rand van de bak geholpen worden. Hierna gaat het praktisch vanzelf. Wel is het een gigantische kutklus om een pomp onder het aquarium te ontluchten, zeker zonder hulppomp. Als de slangen enkel naar boven gaan is ontluchten daarentegen geen probleem.

Bij een gesloten systeem is positie, zodra het systeem eenmaal draait, bijna niet van belang.
Het water in en het water uit balanceert elkaar uit, zolang de pomp maar terugvoerd naar het vat waar het het water uit trekt.

Enkel de lengte van de slangen maken wat uit, omdat de weerstand op het water hoger wordt naargelang de slangen langer worden, en dus de pomp het steeds zwaarder krijgt.
Nu is het wel zo dat zachte slangen over een langere lengte mogelijk plat gaan zuigen, maar bij harde plastic pijpen...?

Zo is de wet van communicerende vaten.
 
Nu is het wel zo dat zachte slangen over een langere lengte mogelijk plat gaan zuigen, maar bij harde plastic pijpen...?

Zo is de wet van communicerende vaten.
Een slang met vacuum plat zuigen... Dat zal met een aquarium pompje echt niet gaan lukken.
Dit heeft niks met de wet van de communicerende vaten te maken hoor.
 
Fair enough, had niet echt gekeken om welk filter het precies gaat.



Kun je daar iets meer over vertellen flipper, wat en hoe je dat precies geprobeerd hebt? In je afbeelding zie ik namelijk een filter naast een aquarium staan met daarbij het bijschrift dat er minimaal 20cm tussen waterlevel en de pomp van het filter moet zitten? Maar hoe zit dit met een filter waarop de aandrijving onderin zit zoals een Fluval of Eheim classic? En zou dit probleem met een verhoging van het aquarium met een centimeter of 10 verholpen zijn?
Filter op het aanrecht aanzuig slang in de wasbak dat gaat dus niet omdat de pompkop
Boven water niveau staat zoals de tekening aan geeft moet er een minimale hoogte afstand tussen pomp kop en water niveau zitten 20 cm is echt het minimum.
Pompen waren de hele reeks van Jbl.
De fluval FX 4 tot 6 hebben de water inlaat ook boven op het filter zitten geldt het zelfde voor.j
 
Laatst bewerkt:
Als je naar deze foto kijkt zie net zoals bij de foto van Albert dat het water niveau boven de inlaat van het filter staat.IMG_20220808_110430.jpg
Ja is het bakje van vriend Ton.:cry:
Zo gauw het water niveau door verdamping zakt begint het filter lucht op te geven
 
Zo gauw het water niveau door verdamping zakt begint het filter lucht op te geven
Waar zou die lucht dan vandaan moeten komen in een gesloten systeem?
Zolang de aanzuig van de pomp onder water zit blijft het werken, hoe laag het water verder ook staat.
 
Ik heb een tijd een Dennerle Cube 30 gehad en daar had ik een Eden 501 achter staan. Kan me volgens mij herinneren dat, wijlen lid Ton H. dat ook gehad heeft. Zie foto van mn oude opstelling. Filter op kastje, gelijke hoogte als aquarium,je ziet wel dat de pompkop dus onder het waterniveau staat. en gaf bij mij geen problemen. Alleen bij aanzuigen even.Bekijk bijlage 346935
Ik weet niet of het telt, maar ik had een Dennerle HOB aan de Cube 60 hangen. Zal kijken of ik nog een foto heb. Filtertje hing dus gelijk met het niveau van het water en was een 'gesloten' systeem. Deze HOB startte altijd zonder problemen op, mits ik hem na onderhoud even helemaal vulde. Maar misschien is de situatie met een HOB toch anders.
 
Een HOB is natuurlijk ook bedoeld om aan de bak te hangen dus hoog en of deze anders werkt dan een gewone potfilter weet ik niet.
 
Een slang met vacuum plat zuigen... Dat zal met een aquarium pompje echt niet gaan lukken.
Dit heeft niks met de wet van de communicerende vaten te maken hoor.

Ik heb het al meerdere keren gehad. Gebeurt meestal op een plaats waar een bocht in de slang zit.

Een potfilter en het aquarium zijn communicerende vaten.
 
Een HoB is praktisch gezien gewoon een potfilter zonder slangen.
Deze Dennerle HOB kun je net als de Eden naast de bak zetten en functioneert dan ook prima. Het is dan een klein maar volwaardig potfilter. Ik meen me te herinneren dat de max opvoerhoogte 60 cm was.
 
Ik heb het al meerdere keren gehad. Gebeurt meestal op een plaats waar een bocht in de slang zit.

Een potfilter en het aquarium zijn communicerende vaten.
Je verwart het met een knik in je slang, dat komt niet door het vacuum van de pomp.
Nee, communicerende vaten zijn open aan de bovenzijde, een potfilter is een gesloten systeem. Een HOB filter is wel een communicerend vat.
 
Je verwart het met een knik in je slang, dat komt niet door het vacuum van de pomp.
Nee, communicerende vaten zijn open aan de bovenzijde, een potfilter is een gesloten systeem. Een HOB filter is wel een communicerend vat.

Een knik die vormt door, tromgeroffel: onderdruk(lees: vacuum) in de slang. Dit gebeurt natuurlijk op de zwakste plek, de bocht in de slang, maar dit gebeurt niet hocus pocus vanzelf.

De wet van communicerende vaten is ook gewoon van toepassing op kamers in een systeem waarvan maar 1 kamer niet afgesloten is. Een waar gesloten systeem komt in de hobby vrijwel niet voor, en zelfs dan is de wet van toepassing. Het is een naam, niet de wet zelf. Als je twee aquaria luchtdicht af zou sluiten en verbinden met een slang onder en boven zal de boel alsnog nivelleren.
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan