Filter oase highline 300


Norbert69

Well-known member
Lid geworden
22 februari 2022
Berichten
86
Leeftijd
55
Voor m'n nieuw aquarium zit ik un dubio welk filter ik ga gebruiken.

Al mijn vorige aquariums waren aquascape's waar ik minstens 10x de inhoud rond pomp.

Aangezien dit mijn eerste aquarium wordt met aandacht naar de bewoners twijfel ik hoeveel ik moet gaan rondpompen.

Het aquarium gaat evengoed veel beplanting krijgen. Ik heb de volgende mogelijkheden/ideeën:

- jbl profi 1502 overnemen van een kameraad.
- oase biomaster 850 thermo aanschaffen.

Aangezien ik geen warmte element in het aquarium wil hebben moet ik bij de jbl gebruik maken van jbl externe heater.

Ik ga co2 toevoegen door middel van een reactor, dit zal de l/h van de pomp ook verlagen. Hiervoor heb ik de optie om ook nog mijn oude jbl profi 702 te gebruiken als extraatje.

Hoeveel liters er gepompt wordt vindt ik overal zo verschillend. Zie heel veel mensen een highline 300 draaien op een biomaster 350. Ook bij zoo zajac draaien dicht beplante aquariums op een 350. Misschien dat ik met mijn jaren aquascapen gewoon te gewend ben flinke overcapaciteit te hebben?
 
Ik heb met de Oase geen ervaring maar volgens mij hebben die vaak luchtproblemen. De 1502 bevalt me dan ook prima.
 
Ja klopt, heb hier al meerdere topics over gelezen. Wat ik merk is dat de meningen heel erg uit elkaar lopen. Ken meerdere mensen die er een hebben en nog nooit problemen hebben gehad. Die super tevreden zijn wegens het makkelijk reinigen van de pré filter. Natuurlijk als je een filter hebt met problemen dan pas laten mensen van zich horen.

Mocht ik voor de biomaster kiezen dan ga het risico aan dat ik een model met slechte deksel kan ontvangen die lucht aanzuigt.
 
Ja daar moet je je wel bewust van zijn. De 1502 heeft een voorfilter onder de eerste bak zeg maar en die zit daaraan geklikt en is dus ook vrij makkelijk schoon te maken.
 
Ja ik ken ze, ben zelf al aantal jaren erg tevreden over de jbl profi 702e op mijn 60 liter bak. Zou ik deze overweging maken dan wil ik gebruik maken van deze heater:

Iemand hier ervaring mee?

Nadeel waar ik tegenaan hik is het gebruiken van een reactor, mijn mening is dat 1400-1500 l/h pompen op 300 liter nodig is, wanneer de reactor 30% wegneemt ben ik verplicht een 2e filter te pakken. Betekent weer meer onderhoud, meer techniek in en onder je bak etc...
 
Of een fluval fx4? Ook even goed kijken naar de diameter van de slangen, weet zo niet uit mijn hoofd welke diameter tule aansluiting zit onderin de oase highline bodem.

Hoeveel liter per uur raadt je aan om te pompen met een reactor?
 
Twijfel of je geen last gaat hebben van rondvliegende bubbels wanneer je een inline difusser gebruikt
 
Ja ik ken ze, ben zelf al aantal jaren erg tevreden over de jbl profi 702e op mijn 60 liter bak. Zou ik deze overweging maken dan wil ik gebruik maken van deze heater:

Iemand hier ervaring mee?

Nadeel waar ik tegenaan hik is het gebruiken van een reactor, mijn mening is dat 1400-1500 l/h pompen op 300 liter nodig is, wanneer de reactor 30% wegneemt ben ik verplicht een 2e filter te pakken. Betekent weer meer onderhoud, meer techniek in en onder je bak etc...
Ik had de externe verwarming op 1 jbl 1502, en op een 2e 1502 een externe co2 reactor. Maar die stonden op een 150cm Fusion.
 
Ja het lost niet helemaal op en ik zie wel hele fijne belletjes maar dat zie je amper eigenlijk. Vanaf de bank valt dat al helemaal niet op.
 
Of een fluval fx4? Ook even goed kijken naar de diameter van de slangen, weet zo niet uit mijn hoofd welke diameter tule aansluiting zit onderin de oase highline bodem.

Hoeveel liter per uur raadt je aan om te pompen met een reactor?
Op mijn Juwel Rio 180 heb ik resp. een JBL 902 en een JBL 1502 gehad. De tijd dat ik de JBL 1502 had was dit met een reactor. Een prima combinatie waarbij je geen CO2 belletjes meer ziet!
 

Terug
Bovenaan