Wat is er nieuw

Filter onder kruipluik plaatsen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ferry Heibrink
  • Startdatum Startdatum
F

Ferry Heibrink

Guest
Sinds jaar en dag stoor ik mij aan het gebrom van de filterpompen.

Eerst had ik 3x een 2075 draaien onder mijn 800 liter bak. Intussen is dat een 2080 + de stilste 2075 geworden.
Nu blijkt ondanks de belofte van de verkoper dat dit het probleem totaal niet heeft opgelost, maar zelfs heeft verslechterd.

Het aquariummeubel is helemaal volgebouwd met akoestisch schuim en zware dempingsmatten van easydemp, maar dit heeft ook maar beperkt geholpen. Ook is de bodem uit de kast gehaald en staat de pomp op een steen, anders past hij sowieso niet in het meubel.

Afgelopen week waren mijn ouders op visite en mijn vader had een idee, wat misschien helemaal niet zo gek is... Hij stelde voor om onder het aquarum een gat te maken in de vloer om de slangen door te leiden en de pomp te verplaatsen naar het kruipluik. Daar heb je veel minder last van het lawaai vergeleken met de aquariumkast...

Dit is effectief een meter lager dan dan het kastje onder het aquarium, dus valt netjes binnen de specs van de pomp, maar er komt "horizontaal" wel een meter of 6 bij... Wat desnoods met een kleine opvoerpomp opgelost kan worden.

Ik heb echter geen idee hoeveel warmte verloren gaat, de kelder is vrij koud, maar de slangen wil ik dan sowieso flink isoleren.

Zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden als ik dit wil gaan doen? Ik wil namelijk alles geprobeerd hebben voordat ik in mijn houten vloer ga boren, of er zelfs achter moet komen dat dit niet gaat werken, om welke reden dan ook.

Alvast dank voor de input!

zolang de max opvoerhoogte van de pompen niet overschreden wordt gaat het wel
wel de zaak goed isoleren zowel pomp als slangen ivb warmte verlies

groet
jaap

Kan je een opvoerpomp aan een extern filter koppelen? Ken ik niet.
Vind 6 meter best breed en 2 meter hoog best veel namelijk. Er zal vast nog wel water uit komen, maar je verminderd de liters per uur wel behoorlijk lijkt mij, zonder opvoerpomp.

Weet niet wat voor bak je hebt, Maar ik heb een bioloog die geluidsloos is, op mijn slaapkamer.
(heb ook grote brom Eheim machines gehad, dus ken het probleem een beetje).

Het is een 2 meterbak. Het meubel is opgedeeld in 3 gesloten en 2 open comparimenten, daar past geen bioloog in en tevens voor Co2 toevoeging niet ideaal.

Een opvoerpomp aankoppelen leek mij wel mogelijk, door deze echter de uitvoer van het filter te plaatsen kan er wat kracht bijgezet worden...?

Heb je geen trapkast of bijkeuken in de buurt?
Dit voorkomt het extra hoogte verschil. Er komt namelijk extra druk op de rubbers te staan.

Ik zou geen slangen gebruiken maar pvc buis. Goed isoleren.

Maar een Eheim 2080 uit de kelder tillen............ik begin er niet aan.

Ik heb ervaring met een Eheim 2080 en een opvoerpomp.

Zou niet weten hoe je die samen kan laten werken. Wel aan elkaar koppelen, maar samen laten werken?

Dan moet je de opvoerpomp uiteraard minder liters per uur laten pompen dan je filter doet. Anders draait hij droog.

Als de opvoerpomp zachter staat, misschien werkt het dan? Misschien heeft Google antwoord.

Als je Eheim filter minder gaat draaien om wat voor reden ook, pompt de opvoerpomp zich kapot lijkt mij. Omdat hij meer wil draaien dan hem wordt aangeboden.

Heel apart hoor,zou eigenlijk niet moeten kunnen met deze filters dat het gebrom dusdanig hinderlijk is.

Heel apart hoor,zou eigenlijk niet moeten kunnen met deze filters dat het gebrom dusdanig hinderlijk is.

Kom gerust eens luisteren. Het is een regelrechte hel. Ben zelfs met de pomp bij Eheim geweest, daar aangesloten. Hoor je hem niet. In combinatie met mijn installatie, enorme brom.

Heb alles al geprobeerd. Direkt pad in en uitvoer, geen zaken er tussen. Juiste doorstroming en filtermedia, slangen op sponsjes en isolatie. De brom komt ook echt uit de pompkop. Als ik de kraan dicht draai blijft de brom er uit komen.

Alle houten delen van het meubel zijn verzwaard met dempingsfolie, maar ook zonder effect.

Zwolle is net wat ver maar ik geloof je hoor,echt waardeloos en frappant dat het bij Eheim niet is.

Dat is vervelend zeg. Zeker omdat de pomp het bij Eheim zelf niet deed, zou je wat testjes kunnen doen om uit te sluiten of het resonantie vanuit de kast is of mogelijk iets met tegendruk / specifiek de aansluiting naar je aquarium: weet je toevallig of de pomp ook zo bromt als je deze aansluit op 2 korte stukken slang welke je in een emmer / bak water hangt, maar dan de pomp wel op zijn normale plek in de kast laat staan? Als die dan nog zo bromt, kan je dezelfde opstelling ook eens testen met de pomp buiten de kast of op een andere plek, om te kijken of het dan nog zo bromt.

Of de pomp in onder het kruipluik zetten goed gaat en hoe je dat kan aanpakken kan ik je geen advies over geven helaas, maar ik denk dat je met zo'n afstand wel aardig wat verlies zal hebben qua doorstroom.

mischien al geprobeerd maar zet de pomp eens in een rubber emmer/speciekuip
heb hier een prof 3 2078 die ook behoorlijk bromde
nu heerlijk stil
denk zelf dat het te maken heeft met een vorm van resonantie die op gepakt wordt door hout of kamer
rare hier was als de kamer deur open stond stil maar dicht :6:S

groet

jaap

Je hebt je denk vast al wel verdiept in geluid, als ik het zo lees. Zo niet dan heb je misschien wat aan dit topic:
https://www.aquaforum.nl/threads/opvoerpomp-geluidstiller-maken.97689/

Ik zou er klaar mee zijn als ik jou was. Had ooit het zelfde, met hetzelfde filter. Je kast in een soort klankkast en je krijgt het niet weg.
Er bestaat ook een optie om ze de deur uit te doen en bijvoorbeeld 3-4 kleinere filters te kopen. Die zijn over het algemeen stil(ler).

Dit was voor mij de oplossing. En dat is ook goed te doen in combinatie met Co2 lijkt me.

Lijkt me een makkelijkere optie dan gaten boren naar de kruip ruimte en 6 meter slang aanleggen enzo.
Misschien wel duur, maar dat zijn je grote filters ook.
Ik ben heel benieuwd of de Eheim experience 350 stil is. Lijkt me wel.
http://www.zooplus.nl/shop/vissen/pompen_aquarium/buitenfilter/eheim/348505

3 kleinere filters heb ik gehad. Dus zit al in een regen/drup situatie.

Ik ben nog aan het zoeken geweest en er schijnt nog 1 oplossing te zijn die misschien helpt. Ik zou dan silicone slangen moeten gebruiken. Dan wel niet de hele lengte want ik zag al dat ze per 25 centimeter gaan. 20 euro de meter is veel geld.

Is hier nog iets nuttigs over te zeggen? Kan het werken? Hoeveel centimeter heb ik nodig om effect te hebben?

De pomp in de kelder is een oplossing, maar wij zijn tot de conclusie gekomen dat deze te ingrijpend gaat zijn. Er moet een enorm gat in de vloer komen voor minimaal 3 waterslangen en dat geeft tevens flinke schade aan de muur, daarnaast is het voor de vloerconstructie niet goed, zeker niet omdat dit een zwaar belast gedeelte is.

Siliconen slang the way to go?

Ik weet niet of je mijn topic hebt doorgelezen?

Geluid heeft dus 2 'vormen'.
1. De pomp zelf die het kabaal maakt
2. De pomp geeft de trillingen door aan de slangen en die stoten wat anders aan wat (ook) weer kabaal maakt.

Ik zat met punt 2.. De slang ging in 30cm naar de PVC, waardoor de pvc net een orgelbuis was en lawaai maakte. Toen heb ik er een slang van 1m aan gedaan en was het opgelost, want toen waren de trillingen er wel uit.
Ik denk dat jij last hebt van punt 1. Als dit zo is, heeft andere slangen geen zin. Je pompkop maakt het geluid en je slang geven het al bijna niet door.

Je kan evt. met je hand voelen. Als je de slangen tussen 2 vingers heel licht vast houdt, kan je voelen of het trilt.

Misschien kan je wat foto's maken zodat we een beeld bij de situatie hebben? Staat het in de huiskamer?
Het zou niet zo storend mogen zijn dat je er dan last van hebt. (ik had er alleen last van als ik wilde slapen en het dus muisstil was).

p.s. Bij de wildkamp heb je slangen van van €1 per meter ofzo. Dit zijn bij mijn weten 'gewone' siliconen slangen.

Als ik aan de kop zelf ga luisteren dan hoor ik niet zo veel extra lawaai. Op een afstand hoor ik het brommen. De 2 pompen hebben tevens een versterkende werking qua brom, maar ik kan niet op 1 filter draaien want ik heb grote vervuilers in de bak.

Ik heb overigens gisteren anderhalve meter silicone slang opgehaald. Wat is die troep duur overigens! Het is héél flexibel en ook best teer, want je kunt het makkelijk snijden, dus wel oppassen met scheurtjes! Is ook best duur spul, maar je hebt er ook maar een klein stukje van nodig. De 2080 heeft 2 aanzuigslangen en dat is maar goed ook, want 1 slang had hij waarschijnlijk platgetrokken.

Dit zit er nu tussen. Ik heb het idee dat het effect echter héél minimaal is, zeker gezien de investering, want die slangen zijn 5 euro per 25 centimeter. Ik heb met veldhuis besproken om de pomp in de kelder te plaatsen, maar zij zagen daar niet echt heil in. De extra afstand is behoorlijk waardoor de doorstroming erg terugloopt. Daarnaast heeft de 2080 3 aansluitingen, dus moet ik 3x de afstand overbruggen plus het hoogteverschil, dus heb je het ineens over 24 meter.......

Het volgende wat ik nog wil proberen is de kop verzwaren van binnenuit. De pompkop heeft een grote holle ruimte. Kost me alleen wel de garantie.

Ik had gewoon een 2078 moeten nemen en die op gezette tijden op laag niveau laten draaien en 's nachts harder, maarja dat is echteraf.

Laatst bewerkt door een moderator:
Vervangen van slangen had alleen nut als de slangen het probleem waren, maar dat is het niet. Het is de pomp kop.

Je kast zal als een soort klankkast functioneren. Misschien met je de kast ergens open houden, aan de achterkant bijvoorbeeld. Zo kan het geluid makkelijker weg.
Het kan iets schelen.

Edit: Ik schrijf net dit in een ander topic:

Ik heb overigens wel een keer gehoord van een soort overloop in je aquarium, dus een soort glazenhok van 15cm bij 15cm en 55cm hoog (0,5mm lager dan je waterhoogte). Je glazenhok doe je vol met filterspullen en boven op filterwatten.
Onderin doe je een slang met een die het water er uit zuigt, een opvoerpompje denk ik, en die spuit het weer aan de andere kant van je bak er uit. Zo heb je een minibioloog.

Kan ook wat voor jou zijn. Lijkt me geluidsloos en heb je een filter. en zal geen co2 verloren gaan lijkt mij.

Laatst bewerkt door een moderator:
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan