filter op rio 180


Eff

Active member
Lid geworden
23 maart 2018
Berichten
33
Leeftijd
30
Hallo!

Ik heb op mijn rio 180 een eheim classic 600. Hij is nou een paar jaar oud en ik mis toch wat stroming. Verder nooit problemen mee gehad, heel tevreden over de werking.
Omdat de stroming over de bodem er eigenlijk niet is, wil ik een spraybar over de hele achterwand maken. Ik twijfel alleen over wat nu te doen. De eheim functioneert verder prima, dus heb ik in mijn ogen 2 opties. Er een classic bij kopen en er dus 2 laten draaien, wat de bijkomende voordelen als onderhoud en een reserve hebben heeft, Of een nieuwe kopen die de hele bak in zijn eentje aan kan, maar welke dan? Ik zie even door de bomen het bos niet meer, dus hoop met jullie ervaringen/ideeƫn een keuze te kunnen maken. Wat zouden jullie doen of bevalt jullie goed?
 
Op mijn Rio 180 draait een JBL 1502 filter waar ook nog een CO2 reactor tussen zit met een spraybar op de achterwand. Dit filter kan e.e.a. ruimschoots verzorgen want in mijn plantenbak vind je geen baard- of andere alg problemen. Overigens hou ik niet van al of niet gebundelde stromingen, wel van een goede waterdistributie die mijn bemesting en dus incl. mijn CO2 overal brengt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Eff
Je kan ook eerst even experimenteren met een spraybar voordat je een extra pomp aan gaat schaffen. Als je de spraybar zelf maakt kun je beginnen met kleine gaatjes. Hoe kleiner of evt minder gaatjes hoe sterker de stroming uit de opening. Vind je het te dan boor je ze gewoon groter uit. Andere optie is een goedkoop extra stromingspompje, als het filter goed werkt heb je in principe geen extra filter nodig.

Gr
Stefan
 
Op mijn Rio 180 draait een JBL 1502 filter waar ook nog een CO2 reactor tussen zit met een spraybar op de achterwand. Dit filter kan e.e.a. ruimschoots verzorgen want in mijn plantenbak vind je geen baard- of andere alg problemen. Overigens hou ik niet van al of niet gebundelde stromingen, wel van een goede waterdistributie die mijn bemesting en dus incl. mijn CO2 overal brengt.
Heb even gekeken, die zie ik wel als serieuze optie, bedankt! Ook qua prijs helemaal niet duur. Inderdaad de bedoeling dat voeding en co2 overal komt, nu is dat het net niet.

Je kan ook eerst even experimenteren met een spraybar voordat je een extra pomp aan gaat schaffen. Als je de spraybar zelf maakt kun je beginnen met kleine gaatjes. Hoe kleiner of evt minder gaatjes hoe sterker de stroming uit de opening. Vind je het te dan boor je ze gewoon groter uit. Andere optie is een goedkoop extra stromingspompje, als het filter goed werkt heb je in principe geen extra filter nodig.

Gr
Stefan
Ja dat experimenteren heb ik al gedaan, vandaar šŸ˜… het is het gewoon net niet.
 

Terug
Bovenaan