Filter pomp schrikt vissen af


Tinoush

Well-known member
Lid geworden
24 september 2012
Berichten
359
Locatie
Amstelveen
Beste aquarium liefhebbers.
Ik ben een nieuw aquarium gaan starten voor landscaping. 60liter. Ik heb als eerste bewoners 5 roodstaart zalm gekozen. Dag één was helemaal prima. Dag 2 had ik gemerkt dat ze achter de planten en stenen gingen schuilen. Dag 3 ging een in een keer dood. Ik had twijfel in mijn water dus meteen 2/3e van de bak verwisseld. Maar probleem beleef aanhouden. Ik had besloten om de pomp uit te zetten omdat ik ze de hele tijd tegen de stroming zag vechten. Zodra de pomp uit ging kwamen ze vrouwelijk naar buiten en eentje eet zelfs nu weer. Moet ik de stroming lager zetten? Of is het de vibratie waar ze bang van zijn?
 
Watvoor pomp heb je in je bak?
En welke accessoires zitten er nog bij?
 
Beste tuinkabouter, gaat om deze bak.
 
ciano-aquarium-aqua-60-led-cf80-zwart.jpg
 
Ik begin te denken dat is hoe deze vissen eenmaal zijn. Ze worden bank als ik in de kamer rond loop.
 
Die CF80 heeft een flow van 260 l/u en is niet een van de sterkste pompjes, lijkt mij sterk dat dit het probleem is. Ik denk dat je vissen gewoon nog even moeten wennen of dat je aquarium te open is waardoor de vissen zich niet op hun gemak voelen. Heb je een foto van je complete aquarium?
 
Beste aquarium liefhebbers.
Ik ben een nieuw aquarium gaan starten voor landscaping. 60liter. Ik heb als eerste bewoners 5 roodstaart zalm gekozen. Dag één was helemaal prima. Dag 2 had ik gemerkt dat ze achter de planten en stenen gingen schuilen. Dag 3 ging een in een keer dood. Ik had twijfel in mijn water dus meteen 2/3e van de bak verwisseld. Maar probleem beleef aanhouden. Ik had besloten om de pomp uit te zetten omdat ik ze de hele tijd tegen de stroming zag vechten. Zodra de pomp uit ging kwamen ze vrouwelijk naar buiten en eentje eet zelfs nu weer. Moet ik de stroming lager zetten? Of is het de vibratie waar ze bang van zijn?

Dit soort visjes houden van stroming! Dat is de reden waarom ze in je filterstroming gaan hangen. Mijn roodkopzalmpjes doen dit ook veel en graag. Dat ze schuilen en doodgaan moet dus een andere grond hebben. Hopelijk is alles in orde met je waterwaarden? Heb je de vis ook eerst laten wennen aan je water na de aankoop? Is je bak goed ingedraaid?
 
Op eerste gevoel lijkt me dit een kwestie van te sterke verlichting icm een te open inrichting.
De vissen voelen zich niet veilig en elke verandering van waterdruk (je voet stappen voelen de vissen als schokgolven door het water) doet ze in paniek slaan.
Heb je een foto van je bak zelf?
 
IMG_20200506_174508.jpg

Bedankt voor de informatie jongens. Ik heb nog een plant rechts nu. Goudvissen zijn uit. Ik laat het nog even om te kijken hoe en wat. pH is op 8. Pomp heb ik nu op laagste stand. Ik denk dat ze wat meer tijd nodig hebben.
 
Bekijk bijlage 298079
Bedankt voor de informatie jongens. Ik heb nog een plant rechts nu. Goudvissen zijn uit. Ik laat het nog even om te kijken hoe en wat. pH is op 8. Pomp heb ik nu op laagste stand. Ik denk dat ze wat meer tijd nodig hebben.
Je bakje is gewoon te leeg.
Het enige wat tijd kan doen is dat ze doodvallen van de continue stress
 
Bekijk bijlage 298079
Bedankt voor de informatie jongens. Ik heb nog een plant rechts nu. Goudvissen zijn uit. Ik laat het nog even om te kijken hoe en wat. pH is op 8. Pomp heb ik nu op laagste stand. Ik denk dat ze wat meer tijd nodig hebben.

Op deze manier, met deze inrichting dus zijn er geen schuilmogelijkheden voor je vissen. Een paar grotere dicht bebladerde planten zijn nodig.
 
Aquarium wel ingedraaid 3 a 4 weken (ziet er nog erg steriel uit) ? Wat drijfplantjes (zoals hierboven al gezegd) grotere planten zullen ze fijn vinden.
Daarnaast zou ik een groter groepje nemen b.v. 10 van 1 soort, schoolt mooi en ze voelen zich prettiger.
 
bedankt voor jullie hulp jongens. Ze komen nu langzaam uit. een na een. in het ochtend geef ik ze eten en na 10 min doe ik eventueel licht aan. Ik zal iets meer planten nemen. Drijfplanten iig.
 

Terug
Bovenaan