Filter PVC tap systeem


FrankPes

Active member
Lid geworden
3 juni 2019
Berichten
28
Leeftijd
30
Goedenavond allemaal,

Voor mijn nieuwe filter (JBL Cristalprofi e902) wil ik graag met PVC een aftap systeem maken om het water verversen makkelijker te maken.

De eisen waar het aan moet voldoen:
- Niet te groot, moet in de Juwel Lido kast passen.
- Ik wil de aftap slang kunnen loskoppelen.

De slangen van de JBL zijn 12/16.

Nu heb ik onderstaand systeem bedacht:
275290

Voor de PVC lijkt mij 20mm een goede maat.

Vanuit de filter gaat het water per slang via een slangtule naar een T stuk. Naar boven gaat het water richting mijn aquarium en naar rechts om eventueel af te tappen.
Voor het aftappen wil ik gebruik maken van wat Gardena stukjes om de aftap slang te kunnen loskoppelen. De Gardena 931 zit overigens in de PVC, voor de zichtbaarheid heb ik dit even open gelaten. :D
Met slang klemmen wil ik de slang op de slangtule nog extra vastmaken.

Enkele vragen die ik nog heb:
1. Voorzien jullie problemen met bovenstaand idee?
2. Zijn er verbeteringen mogelijk?
3. Gaat een 12/16 slang over een 20mm slangtule passen of moet ik een verloop tussen de slangtule en het T stuk plaatsen?
4. Heeft er iemand ervaring met de twee Gardena stukjes en 20mm PVC? Past dit goed en is het met pvc lijm aan elkaar te lijmen?
 
1. lijkt mij een prima idee.

2. -

3. ik heb een 16/22 slang over een 25mm tule, dus dan moet 12/16 om 20mm ook wel lukken gok ik zo.

4. wat wil je met pvc lijm aan elkaar vastmaken? het 931 stukje in een 20mm buis lijmen?
 
2. Moet je ook geen kogelkraan onder de t splitsing plaatsen? Om het water weer toe te voegen?
Want als je het zo water wilt toevoegen gaat ie 2 kanten op of zelfs naar beneden?

Of zeg ik nu iets raars?

Of is dit enkel bedoelt om water weg te voeren?
 
Misschien kun je beter de Gardena 2920-26 nemen, die heeft 1/4 schroefdraad.
Dan lijm je na de kogelkraan een sok met 1/4 binnendraad en daar draai je de koppeling in.
 
4. wat wil je met pvc lijm aan elkaar vastmaken? het 931 stukje in een 20mm buis lijmen?

Precies dat! Dat idee heb ik van het eerste systeem dat hier is beschreven: https://discuszolder.nl/aquarium-vulpijp-is-onmisbaar-hulpstuk-

2. Moet je ook geen kogelkraan onder de t splitsing plaatsen? Om het water weer toe te voegen?
Want als je het zo water wilt toevoegen gaat ie 2 kanten op of zelfs naar beneden?

Of zeg ik nu iets raars?

Of is dit enkel bedoelt om water weg te voeren?
Enkel om water weg te voeren.

Misschien kun je beter de Gardena 2920-26 nemen, die heeft 1/4 schroefdraad.
Dan lijm je na de kogelkraan een sok met 1/4 binnendraad en daar draai je de koppeling in.

Dit is inderdaad misschien beter dan de 931. Moet deze verbinding ook verlijmd worden?
 
Laatst bewerkt:
1 opmerking waarom slang aan de boven zijde bak niet vervangen voor vast pvc nu krijg je wel erg veel vernauwing in je systeem
 
Ik ben niet zo van de technische details :) Wat ik me afvroeg, je wil het gaan gebruiken om waterwissels makkelijker te maken. Mag ik er vanuit gaan dat je af en toe gewoon de kraan open wil kunnen zetten en het water laten wegvloeien via de gardenaslang?

Zo ja, vroeg ik me af of je vaak alleen maar het water wisselt. Het gaat me nu niet om of het goed is om de bodem wel/niet geregeld af te zuigen.

Wij hebben voor de waterwissels een goedkope pomp gekocht (eheim 2213 voor 50 euro), en hebben daar met wat koppelingen nu een systeem van dat we het kunnen gebruiken om een gewone snelle waterwissel te doen, maar ook om een emmer met water van het afzuigen van de bodem makkelijk te legen, en ook om eventueel mee te vullen.
Daarnaast hebben we een backup filter in huis mocht er op zaterdagavond 1 de geest geven. Dat plus bijbehorende dingen als inlaatkorf (bij ons met een bobspons/gaaszakje erom om opzuigen van slakken en garnalen te voorkomen) was voor ons de reden te kiezen voor een filter ipv een opvoerpomp bijvoorbeeld.

Het bevalt ons erg goed. We laten het lege filter vollopen vanuit een hogere bak, en daarna loopt het vanzelf of we zetten even de pomp aan.
 
@GCJ das Opzich ook nog wel een idee voor de bodem af te hevelen ;)

Maar Opzich hoef je niet vaak de bodem af te hevelen met voldoende stroming en goede voeding ;)

Maar zoals jaap al zegt zou ik ook alles meteen uitvoeren in pvc, al is het alleen al omdat het strakker eruit ziet.

Maar waarom enkel leeglopen en niet vullen via de Gardena koppeling?
 
@GCJ das Opzich ook nog wel een idee voor de bodem af te hevelen ;)

Maar Opzich hoef je niet vaak de bodem af te hevelen met voldoende stroming en goede voeding ;)

Maar zoals jaap al zegt zou ik ook alles meteen uitvoeren in pvc, al is het alleen al omdat het strakker eruit ziet.

Maar waarom enkel leeglopen en niet vullen via de Gardena koppeling?

Ik weet niet of je dat gedeelte tegen mij had, over het vullen :) zo ja :

We kunnen zoals we het nu hebben zowel leeghalen als vullen met dat filter. Alleen hebben we standaard 4 bakken, en op het moment door omstandigheden waar ik het verder niet over zal hebben nog 4 tijdelijke bakken. Dus hangen we de filter-inlaat in bak 1, doen onderhoud, door naar bak 2 terwijl we via een lange slang op de kraan heel langzaam bak 1 weer vullen, en zo werken we de bakken af. Scheelt ons uren op deze manier, en mijn man hoeft geen emmers met water meer te sjouwen.
 

Bijlagen

  • IMG_20190625_223809.jpg
    IMG_20190625_223809.jpg
    129.7 KB · Weergaven: 170
Ik weet niet of je dat gedeelte tegen mij had, over het vullen :) zo ja :

We kunnen zoals we het nu hebben zowel leeghalen als vullen met dat filter. Alleen hebben we standaard 4 bakken, en op het moment door omstandigheden waar ik het verder niet over zal hebben nog 4 tijdelijke bakken. Dus hangen we de filter-inlaat in bak 1, doen onderhoud, door naar bak 2 terwijl we via een lange slang op de kraan heel langzaam bak 1 weer vullen, en zo werken we de bakken af. Scheelt ons uren op deze manier, en mijn man hoeft geen emmers met water meer te sjouwen.
Mijn huidige bak is aangesloten op het riool en heeft een mengkraan in de kast ;)

Maargoed het werkt wel fijn vullen en leeghalen met een pompje of iets
 
  • Leuk
Waarderingen: GCJ
@FrankPes je kan ook eens in ons dagboek kijken. Wij hebben ook een pvc systeem met 3 wegkraan waardoor je kan aftappen en daarna meteen bijvullen. Dat is nog makkelijker.
 
Het aquarium vullen via het systeem ben ik in principe niet van plan, maar misschien wel goed om daar rekening mee te houden mocht ik dit toch willen doen.

Dan zou het voldoende moeten zijn om een kogelkraan onder het T stuk te plaatsen zoals Ancistruz al eerder zei?

Wat betreft het volledig uitvoeren in PVC ga ik nog even over nadenken. Ik zou de JBL filter in en outlet wel willen gebruiken, even kijken hoe dat dan het beste te koppelen is.

Zo’n drie weg kogelkraan is ook wel een idee, jammer dat zo’n kraan meteen een stuk duurder is.

Bedankt voor alle suggesties! Weer voldoende om over na te denken. Houd het systeem het liefst zou compact mogelijk gezien de grootte van de kast en het feit dat ik naast het filter nog wat spullen kwijt wil.
 
  • Leuk
Waarderingen: FvdP
Een 3-weg kogelkraan is inderdaad stukje duurder. Maar het gemak was voor mij doorslag gevend.
Ik klik de 19mm slang met gardena koppeling op de 3-weg kraan, dan leg ik hem in het toilet en draai hem zo open dat hij vanuit de inlaat het water afvoert.
Daarna klik ik het stuk wat in het toilet ligt op de keukenkraan, draai de 3-weg kraan naar de 'invoer in aqua' kant en zet de keukenkraan open.
Daarna 3-weg kraan weer dichtdraaien en slang eraf.
Alle afvoer en invoer van water gaat via het pvc systeem.
 
Ik heb ook een aftapkraan. Werkt zeer prettig.

42B1852B-0541-47BE-9190-F9099027549D.jpeg
 

Terug
Bovenaan