Loef
Well-known member
- Lid geworden
- 26 november 2022
- Leeftijd
- 64
Ja met strips bak is 150 liter veel planten met 15 kardinaal,tetra’s 6 x keizer tetra en 5xsiamese algeneterWaterwissel lijkt me verstandiger dan. En je test met strips? Beter om met druppels te testen.
En dan Nitraat EN Fosfaat testen en in verhouding brengen.
Heb je meer info over je bak? Grootte etc. Filter is dus van Oase? Welke plantenvoeding en onderhoudschema hanteer je?
Ja dat dacht ik dus ook maar na 50 % water wissel nog steeds te hoog helaasWaterverversen is de snelste manier, minstens de helft verversen. En testen met druppeltests, strips vergeten.
https://aquainfo.nl/nitraat-no3-in-het-aquarium
Oké man,bedankt voor je advies !Ik zou hem even schoonmaken met aquarium water. Dus het schuim even een aantal keren dompelen/uitspoelen in een emmer met aquariumwater. 1x in de zoveel tijd is dit gewoon even nodig. Hierna nog even een 50% waterwissel en dan kan je aquarium er weer even tegenaan.
Doe het eigenlijk altijd met gewoon kraanwaterOké man,bedankt voor je advies !
Kan ook, maar je verliest in de regel meer bacteriën dan.Doe het eigenlijk altijd met gewoon kraanwater
Ja heb ik ook wel eens gehoordKan ook, maar je verliest in de regel meer bacteriën dan.
Bij geen problemen is het niet nodig om te testen, zeker als de bak al is ingedraaid
Negeer de waterwaardes van teststrips, gebruik druppeltesten als dat wel nodig is bijvoorbeeld PO4/NO3 bij kolombemesting met toegevoegde fosfaat/nitraat
Na 1.5 jaar mag je deze idd de filter schuim media lichtjes uitspoelen met aquarium water, dus niet volledig schoon omdat je nuttige bacteriën wil behouden
Heb al tijden te veel nitraat
En welke problemen ondervind je daarvan..?Heb al tijden te veel nitraat
Hé bedankt man !En welke problemen ondervind je daarvan..?
De waarde NO3 die jij meet is niet zo relevant als jij denkt; je merkt namelijk geen verschil in kwaliteit van de plant of er 5-10-15-20 of 25ppm nitraat in het water aanwezig is. Als de plant maar te eten heeft en niets tekort komt.
Dus als jij geen problemen ondervind met plantengroei, je bewoners hebben er geen last van en je hebt geen algenexplosie is de hoeveelheid NO3 niet relevant.
leesvoer: Een stukje tekst over nitraat in onze bakken.
Bedankt,hier heb ik wat aan !Tegen de stroom in zeg ik maar weer: voor nitraat is een teststrip (mits goed gebruikt) prima. Je gaat geen 100 meten met die test en 20 of zo met een (eveneens goed gebruikte) druppeltest. Om een snel idee te krijgen van waar je bak ongeveer zit, zijn beide methoden okee.
Je nitraatwaarde vind ik overigens nog best meevallen, als de gemeten waarde klopt.
Simpelweg een wat grotere verversing doen telkens zou het moeten oplossen. Aan het filter rommelen gaat geen vermindering van je nitraat geven. Behalve als je zoveel rommelt dat de bacteriën hun werk niet meer kunnen doen. 😉 Maar dan krijg je dingen die erger zijn dan een beetje nitraat.
Heb al tijden te veel nitraat
Hierbij een foto en waardes
Ja strips gebruik ik al jaren en bevalt prima hoor,wel eens vergeleken met druppeltest maar kwam goed overeen.
Heb er nu wat nitraat en kalium en fosfaat bijgevoegd.
Oké bedankt voor de tipEen gedachte nog van mij.
Wat je nog extra kunt doen als optie is bijvoorbeeld ook siporax gebruiken (oftewel biologisch filtermateriaal) en wat drijfplantjes die nitraat uit het water halen. Zo heb ik ooit salvinia mini gehaald bij de LFS en die hebben mooie wortels ontwikkeld.
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.