Wat is er nieuw

Filter reinigen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Aquaboy
  • Startdatum Startdatum
A

Aquaboy

Guest
Ik vraag mij af wanneer ik mijn filter moet verversen. Ik heb hier geen idee van.
Moet dat om de 6 maanden of...? En hangt dat af van filter tot filter?

Veelal is het regelmatig de watten uit te spoelen of te vervangen, de rest van het filter pas doen als de stroming minder word.

En hoevaak die watten dan?

Wat heb je voor filter?
Zo om de maand-2 maanden, ligt aan de vervuiling uit je bak.

Ow dat heb ik nu niet gedaan. Ik heb de laatste tijd wel last van een soort van kleverige groene alg. Een vel alst het ware. En ik heb de eheim professionel 250 .

Ow dat heb ik nu niet gedaan. Ik heb de laatste tijd wel last van een soort van kleverige groene alg. Een vel alst het ware. En ik heb de eheim professionel 250 .
Dat is blauwalg, een teken van beroerd onderhoud.
Wat is je onderhoudsregime?
Dus hoevaak ververs je hoeveel water en hoevaak maak je het filter schoon?
En hoe lang draait de bak al en wat zit erin?

Verversen gebeurd zeker niet elke week. Mijn filter is sinds start niet meer gereinigd geweest. Dus zeker al een half jaar. My bad ik dacht dat dit niet hoefde. Het is een tanganyika bak zonder planten.

Om je beter advies te kunnen geven hebben we toch wat meer informatie nodig.

Formaat aquarium?
Hoeveel vis zit er in?
Hoeveel / vaak ververs je nu wel?
Wat zijn je water waardes nu? (no2, no3, nh3/4, ph, gh, kh)?
Hoe lang heb je het aquarium?

Blauwalg is een vervelende en stinkende alg. Kan je verwijderen door handmatig zo veel mogelijk te verwijderen en dan een drie daagse blackout te doen. Die blackout doe je door te zorgen dat er helemaal geen licht in je aquarium komt met bijvoorbeeld vuilniszakken en daarover handdoeken. Natuurlijk ook je verlichting uit en drie dagen zo laten. Niet open maken, niet voeren, niks doen. Na die drie dagen zal het overgebleven blauwalg dood zijn maar zonder de oorzaak aan te pakken komt het waarschijnlijk weer terug, zie bovenstaande vragen 🙂

Men bak is 200l en er zit een calvus in 2 julidochromis ornatus, 15 lamprologus en 4 synodontissen. De bak heb ik al bijna 2 jaar maar deze opstelling met filter slechts een half jaar.

Hoeveel / vaak ververs je nu wel?
Wat zijn je water waardes nu? (no2, no3, nh3/4, ph, gh, kh)?

De no2 is goed maar de rest meet ik niet echt. En ik ververs ongeveer om de 2 weken of langer

Kan je even een foto maken van die groene smurrie? is wel belangrijk om te kunnen verifiëren dat het inderdaad blauwalg is.

ik heb best een strak & uitgebreid schoonmaak regime, en toch ook een klein beetje last van blauwalg. soms heb je gewoon pech en heb je t.
maar als je t hebt moet je het wel actief blijven bestrijden! soms heb je daar een hele lange adem voor nodig.

maar zoals ik al zei: eerst zou ik graag even willen verifiëren dat het inderdaad blauwalg is.
dat er zomaar geroept word dat je blauwalg hebt vind ik een vreemde redenering, het is aannemelijk maar eerst zeker weten.

Ok dan ga ik er maar vanuit dat het verversen sporadisch plaats vindt, hooguit een emmertje om de week? Ik zou dan gewoon beginnen met een grote waterwissel en de alg handmatig zoveel mogelijk verwijderen, de driedaagse blackout uitvoeren en daarna het onderhoud van je aquarium uitbreiden naar een wekelijkse waterwissel van 20-30%. Daarnaast maak je elke maand je filter open en spoel je de mechanische filtermedia uit in aquarium water (in een emmer!), biologisch kan je eventueel ook snel afspoelen in hetzelfde aquarium water. Als je na een paar maanden merkt dat het nog niet zo vies is dan kun je eventueel je filter om de maand gaan doen.

Er zijn ook middeltjes tegen, wellicht kun je BlueExit proberen: https://www.aquastorexl.nl/easy-life-blueexit-250ml.html
En inderdaad, eerst even verifieren of het echt blauwalg is maar in principe ruik je dat zo. Even op je vinger doen en ruik je een erg sterke vieze lucht? Blauwalg. Wel je handen goed wassen daarna.

Bedankt voor de tips! Weer wat rijker met kennis. Ik kan helaas geen foto makzn want ik heb net 50 liter ververst en alles verwijdert.

Ok dan ga ik er maar vanuit dat het verversen sporadisch plaats vindt, hooguit een emmertje om de week? Ik zou dan gewoon beginnen met een grote waterwissel en de alg handmatig zoveel mogelijk verwijderen, de driedaagse blackout uitvoeren en daarna het onderhoud van je aquarium uitbreiden naar een wekelijkse waterwissel van 20-30%. Daarnaast maak je elke maand je filter open en spoel je de mechanische filtermedia uit in aquarium water (in een emmer!), biologisch kan je eventueel ook snel afspoelen in hetzelfde aquarium water. Als je na een paar maanden merkt dat het nog niet zo vies is dan kun je eventueel je filter om de maand gaan doen.

Er zijn ook middeltjes tegen, wellicht kun je BlueExit proberen: https://www.aquastorexl.nl/easy-life-blueexit-250ml.html
En inderdaad, eerst even verifieren of het echt blauwalg is maar in principe ruik je dat zo. Even op je vinger doen en ruik je een erg sterke vieze lucht? Blauwalg. Wel je handen goed wassen daarna.
Ik vind dit wel stellig hoe je dit ff zo opschrijft.

Ik ben het met Ton eerder eens. Watten uitknijpen. Filter medium zoals keramisch enz niks aan doen.

Maar ik doe mijn filter hoogstens 1x per maand en dan de voorfilter en de sponzen heel licht uitknijpen.

Maar ik heb dan wel 2 filters. Dus dat kan eel ff schelen. Masr alsnog. Filter is niet om brandschoon te maken.

Ik vind dit wel stellig hoe je dit ff zo opschrijft.

Ik ben het met Ton eerder eens. Watten uitknijpen. Filter medium zoals keramisch enz niks aan doen.

Maar ik doe mijn filter hoogstens 1x per maand en dan de voorfilter en de sponzen heel licht uitknijpen.

Maar ik heb dan wel 2 filters. Dus dat kan eel ff schelen. Masr alsnog. Filter is niet om brandschoon te maken.

Grappig want eigenlijk zeggen we hetzelfde. Jij doet je filter hoogstens 1x per maand en ik adviseer dat juist. Biologisch filtermedium mag na 6 maanden in de drek gelegen te hebben wel even afgespoeld worden toch? Of gaat dit over de wekelijkse 20-30% waterwissel?
Ik ben het wel met je eens dat een filter zeker niet brandschoon moet zijn, daarom had ik het ook over de biologische media snel afspoelen. Om het duidelijker te maken, even de grootste drek verwijderen en dit hoeft zeker niet elke maand.

Enige wat wellicht wat extreem is, is de driedaagse blackout die mocht het toch geen blauwalg zijn helemaal geen kwaad kan. Helemaal omdat er geen planten in de bak zitten. Ik probeer hier overigens de TS een beetje een onderhoudsplan te geven omdat hier duidelijk voorheen geen planning aan te pas kwam. Mocht je een ander advies hebben dan ben je natuurlijk welkom!

Laatst bewerkt:
Een totale Blackout is geen probleem voor de visjes?

Nee die moeten dat makkelijk aan kunnen. Zie het als een lange zonsverduistering in de natuur 🙂

• Leuk
Waarderingen: Erik
Perfect.

Door het vuile filter zal de stroming ook geremd zijn.
Kijk het aan als hij weer schoon is,

Ik ben wel van plan om er wat planten bij te steken. De bodem begint ook wat te rotten en ik las ergens dat planten miss wat hulp bieden. Ook had ik met planten minder last van algen. En nee ik heb geen vast schema maar met de examens was dat even moeilijk.

Wat heb je dan voor bodem? zandbodem?

Je kunt er valesneria bijsteken.

Heb je een foto van de bodem want als daar ook rot inzit klinkt dat niet best. Is de circulatie in de bak wel goed en voer je misschien teveel? Bij een goed ingedraaide bak zouden de bacterien in de bodem vuil moeten afbreken en heb je niet zo snel rotting in de bodem.

Mijn zandbodem is zwart op sommige plaatsen. Ik voer slechts eenmaal per dag maar miss wat te veel. Maar ik denk niet dat dit het probleem is. De stroming is meer op het water oppervlak en niet zo heel laag.

Ik gebruik enkel een spraybar zou dit volstaan? En om ff terug te komen op oudere reacties het is zeker blauwalg het stinkt enorm.

Spraybar zal waarschijnlijk voldoende zijn. Ik denk echter dat door het niet schoonmaken van je filter de doorstroming een stuk minder is geworden en dan komen al dit soort problemen uiteindelijk naar boven. Dus ik zou eerst je filter (spons/watten) goed schoonmaken zodat de doorstroming weer optimaal is en dan kijken hoe e.e.a. zich herstelt.

Bij een tangabak moet je geen spraybar nemen.

Zo de bak in , en stroming.

En de blauwalg uitzuigen. met zand en al.

Ik zou dan ook minder gaan voeren want waarschijnlijk is dat zoveel dat zelfs de bacteriecultuur in de bodem het niet aankan. Blauwalg is een lastig goedje dus als het kan dagelijks afhevelen blijven.

Ook het rotte zand wegzuigen.

Wat voor zand heb je?

1 Eheim prof 250 vind ik aan de matige kant overigens.

Gewoon filterzand en het rotte zand zit vooral in de ongebruikte schelpen

Sws dan ff die schelpen uit gaan spoelen om die rotting te beperken.

Verder voor de blauwalg kan je een black-out doen van 3 dagen en dan blue-exit doseren.
Blauwalg is een bacterie die je gewoon op kan lopen, kan ook de beste gebeuren.
Verschil is dat het zich enkel manifesteert bij slecht onderhoud.

Zou nu adviseren 50% te verversen en zoveel mogelijk alg eruit, black-out, blue-exit, en dan gwn een fatsoenlijk onderhoudregime en zit je gebeiteld.
Gwn wekelijks 20-30% verversen (minimaal) en geregeld je filter ff schoonmaken

Zal ik doen. Maar ik heb nog maar gisteren 30% ververst. Je kan best niet te veel verversen toch? Wacht ik best even met de 50% waterchange en doe ik eerst die blackout? En er zitten net nieuwe plantjes in dus een blackout is dat dan niet slecht voor de groei?

Zal ik doen. Maar ik heb nog maar gisteren 30% ververst. Je kan best niet te veel verversen toch? Wacht ik best even met de 50% waterchange en doe ik eerst die blackout? En er zitten net nieuwe plantjes in dus een blackout is dat dan niet slecht voor de groei?
Ik zou als ik jou was net als wat Tuinkabouter zegt. 50 % water verversen. En zoveel mogelijk alg verwijderen dan 50% vullen en dan blackout en daarna blueexit. Planten kunnen het wel hebben..maar ik denk dat je daar nu even niet druk om moet maken. Blauw alg is nu even belangrijker denk ik.

Je kan zelfs 100% wisselen zonder enig probleem..
Sws kan je ook nog 50% wisselen na de black-out om de bacterie verder te verdunnen voordat je de blue-exit toevoegt

Je kan zelfs 100% wisselen zonder enig probleem..
Sws kan je ook nog 50% wisselen na de black-out om de bacterie verder te verdunnen voordat je de blue-exit toevoegt
Us het niet beter om nu 50% te doen. Dan blackout. Dan blue exit en dan weer 50% ?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan