Filter slecht?


P

Prismaland

Guest
Hoi,
Ik zit met het volgende.
Ik heb in mijn aquarium van 200 liter al een tijdje last van een groene laag op mijn water.
Nu heb geprobeert om mijn bodem goed schoon te maken om dit probleem aan te pakken.
Dit omdat de groene laag zou kunnen komen door slecht onderhoud. Dit heeft helaas niet geholpen nu verdenk ik mijn jbl pomp 901e ervan dat die niet goed zijn werk doet.
Naar een paar maandden draaien was deze naar genoeg schoon nu heb ik de uitlaat capaciteit gemeten en kom ik uit op 240 liter per uur naar mijn idee is dit aan de lage kant kan iemand dit bevestigen? Is er een manier waardoor ik de capaciteit van mij pomp weer kan verhogen of moet ik dan een nieuwe pomp aanschaffen?
 
Hoi,

Zou je wat meer info kunnen posten?

- Hoe lang draait het aqaurium?
- Wat zijn de waardes (NO2, NH4, pH, temp. enz.)?
- Hoe vaak en hoe veel water ververs je?
- Filterwat al eens vervangen?
- Hoe heb je heb filter ingedeeld?

Als de pomp draait is ie m.i. niet stuk. Dan zou die namelijk niet draaien. Verminderde uitstroom is waarschijnlijk vervuild filtermateriaal.

Groeten,

Leopard
 
Denk dat je ergens iets niet goed hebt aangesloten met je filter, zo’n lage flow is wat onwaarschijnlijk als alles gewoon goed zit
 
Kijk eens of er ergens wellicht een knik in je aquariumslang zit. Ook het reinigen van de filterslangen zelf kan na een aantal jaar best eens nodig zijn en helpt dan ook enorm in het verbeteren van het debiet.
 
Staan de terugvoer en aanvoer kraantjes helemaal open? Een 901 zou idd met gemak all inclusief 450 l/h moeten kunnen halen.
 
Heb je de pomp ook te vol zitten met filtermateriaal? Dat wil de outflow ook weleens stuwen.
 
ik heb een mandje vol met sera siporax een half mandje met de ballen van jbl volgens mij is dat de micromec in de rest van de mandjes zitten de blauwe filters.
De kraantjes op de filterkop zelf gecontroleerd deze staan gewoon open en in de slangen zitten geen knikken.
Ik heb het idee ook dat mijn planten minder bewegen en er veel vuil op de bodem blijft liggen en dat die dat eerder niet deed
ik heb mijn aquarium opnieuw ingericht afgelopen zomer toen zijn alle slangen ook schoongemaakt
mijn water ververs ik om de 7/8 dagen nu de bodem meer verveling heeft en er een groene laag op het water drijft ververs is ongeveer 50 %
mijn waardes zijn:
nh3 is 0mg/l
no2 is ook 0mm/l
no3 deze heb ik rond de 10/ 15 mg/l
po4 1mg/l
mijn kh en gh zit rond de 6
de kh en gh weet ik niet zeker deze zou ik kunnen naar meten vanavond
ph is 6.8 deze word op pijl gehouden door een ph meter met co2
 
tuinkabouter: de bodem heb ik schoongemaakt maar moet ik het niet zoeken in mijn pomp ?
scalari: ik heb de aanzuig en uitloop vrij in mijn aquarium hangen
 
tuinkabouter: de bodem heb ik schoongemaakt maar moet ik het niet zoeken in mijn pomp ?
scalari: ik heb de aanzuig en uitloop vrij in mijn aquarium hangen
Zitten ook bacteriën in de bodem, zou kunnen dat je “tekort” aan debiet werd gemaskeerd door een goed werkende bodem.
Als die nu een tik heeft gehad komt pas je “probleem” aan het licht.
 
Ik heb vandaag het pomphuis goed gereinigd en de slangen brandschoon gemaakt en een test gedaan.
Deze komt beter er uit ik zit nu rond de 380/400 liter per uur dat hij rond pompt is dit voldoende?
 

Terug
Bovenaan