Filter te lang stil laten staan


Rinusje

Active member
Lid geworden
5 mei 2021
Berichten
33
Leeftijd
33
Onlangs heb ik mijn bak volledig vernieuwd (hele tijdreeks is te vinden) maar nu heb ik best wel lang al last van een kaamlaag. Wat ik zie is dat er belletjes ontstaan aan het oppervlak die ik niet weg krijg door de stroming meer naar het oppervlak te brengen.

Mijn vermoeden is dat dit komt vanwege dat het filter iets te lang heeft uit gestaan met water er nog in. Ik snap dat dit niet de slimste actie was maar dat terzijde gelaten.

Is er een manier om mijn filter al draaiend te reinigen zodat de goeie bacteriën er in blijven? Ik kwam wat tegen over actieve kool wat 2 weken mee zou kunnen draaien maar vind hier niet heel veel informatie over. Misschien is er ook wel een middeltje die het filter “ververst”. Ik heb zelf het idee dat de sponzen uit knijpen in het water van het filter zelf niet de truc gaat zijn, dan hou je de slechte bacterien alsnog in het filter of zie ik dit verkeerd?

Alle tips zijn welkom!
 
Eventueel kun je de sponzen licht uitspoelen in kraanwater en dat doe ik ook altijd. Hoelang heeft de filter stilgestaan? Wat voor filter gebruik je?
 
Eventueel kun je de sponzen licht uitspoelen in kraanwater en dat doe ik ook altijd. Hoelang heeft de filter stilgestaan? Wat voor filter gebruik je?
1 week. Wel een goeie om te laten weten welk filter inderdaad haha!

ik heb een oase biomaster 350.
 
De garnalen blijven trouwens leven, de planten groeien als kool en de waterwaardes (gemeten met sticks) zien er goed en stabiel uit overigens
 
Ja een week stilstaan is veel te lang en dan zal er denk ik weinig van de bacteriecultuur in leven zijn. Enkele uren is geen probleem en soms hoor je dat het met een stroomstoring ook nog wel goedgaat maar ja een week is een ander verhaal.
 
Dat snap ik nu achteraf. Maar wat zal mijn plan van actie kunnen zijn? Ik zelf wilde een bacterie starter bij vullen en van het weekend een waterwissel doen en de sponzen schoonmaken in het water van het filter zelf maar weet niet of dit een goed idee is.
 
Als het filter inmiddels weer draait en je meet geen ammonia (NH3/4) of nitriet, zou ik het zo laten. En even blijven monitoren. Moet je natuurlijk wel een testsetje hebben voor ammonia.

Zou je het wel meten dan lijkt goed uitspoelen me het beste. Een herstart dus.
 
Ik heb zelf het idee dat de sponzen uit knijpen in het water van het filter zelf niet de truc gaat zijn, dan hou je de slechte bacterien alsnog in het filter of zie ik dit verkeerd?
Er is geen duidelijk onderscheid tussen "goede" en "slechte" bacteriën in het filter. Bepaalde typen heb je natuurlijk nodig voor de stikstofkringloop. Andere zullen leven van een reeks andere stoffen. Het voornaamste is dat bacteriën in je filters zitten, en niet in de waterkolom (waar ze soms een gevaar kunnen vormen voor je vissen). Daarom het belang van stabiele kolonies in je filters.

Als de boel het weekje "vakantie" enigszins heeft overleefd, zou ik verder geen grote ingrepen doen.
 
Ah, ja dat klopt. Bellen die blijven plakken zijn niet het allerbeste teken. Het is dan des te meer van belang dat TS op de genoemde stoffen gaat meten, zodat hij zal weten. 💁‍♂️ ^^

En bij twijfel wat vers water erdoor...
 
Kaamkaag is organische vervuiling.
In dit geval gewoon het afval van de dode bacteries die uit de filter komen.
Als dat zo is zal deze in de eerstkomende weken wel vanzelf verdwijnen.
En verder goed je dieren observeren op tekenen van ademnood (het eerste teken van amonia en nitriet vergiftiging).
Extra verversen kan ook geen kwaad.
 
Thanks voor de reacties!
Ik heb inderdaad eerst al even een water verversing gedaan en de kaam laag weg gehaald met keukenpapier. Vandaag even een tester halen inderdaad en goed meten. Wanneer deze aangeeft dat het teveel is zal ik het filter wat reinigen en wat vaker water verversen in kleine hoeveelheden.
 
Als je gaat testen dan zou ik druppels gebruiken want testen met strips is onbetrouwbaar. Soms kan de lfs ook gratis het voor je testen.
 
De koffer van Colombo wordt veel gebruikt en is aantrekkelijk geprijsd.
Alhoewel wij eens met z'n allen moeten klagen over de verkrijgbaarheid en vooral de prijzen die voor losse aanvullingsflacons worden gevraagd. Destijds kon je bij Wesdijk voor, ik meen een euro of drie aanvullingen krijgen. Onder een eigen merknaam weliswaar maar zoals ik het zie hetzelfde product. Nu vroeg ik ernaar bij Intratuin, 13,95 vroegen ze voor een Colombo fosfaat test! Bij bol.com 12,50 euro! Aquastore vraagt 13,49 + 5,95 verzendkosten! Dat zijn toch idiote prijzen voor watertesten? Waarbij dan ook nog de grote verschillen van de testen komt die in de standaard box zitten. Fosfaat/nitraat zal vaker getest worden dan bijvoorbeeld NO2 of je Ph. Nou ja, moest ik gewoon even kwijt!
 
Je hebt gelijk Ben en ik koop vaak dan ook een nieuwe koffer omdat ik de kh en de no3 ook best veel gebruik en dan ben je goedkoper uit bijna dan met 3 losse doosjes om de koffer aan te vullen.
 
Alhoewel wij eens met z'n allen moeten klagen over de verkrijgbaarheid en vooral de prijzen die voor losse aanvullingsflacons worden gevraagd. Destijds kon je bij Wesdijk voor, ik meen een euro of drie aanvullingen krijgen. Onder een eigen merknaam weliswaar maar zoals ik het zie hetzelfde product. Nu vroeg ik ernaar bij Intratuin, 13,95 vroegen ze voor een Colombo fosfaat test! Bij bol.com 12,50 euro! Aquastore vraagt 13,49 + 5,95 verzendkosten! Dat zijn toch idiote prijzen voor watertesten? Waarbij dan ook nog de grote verschillen van de testen komt die in de standaard box zitten. Fosfaat/nitraat zal vaker getest worden dan bijvoorbeeld NO2 of je Ph. Nou ja, moest ik gewoon even kwijt!
Even klagen moet ook gebeuren! Ik hoop dat het koffertje ergens op voorraad is in de winkel dat ik vanavond nog even kan testen
 
Dan moet je dus denken aan nh3/4 en de no2 en die gebruik je doorgaans daarna nog amper. Ik zou dan toch voor een koffertje gaan van dik 3 tientjes want dan heb je de po4 en no3 erbij. En ook de kh.
 
Dan moet je dus denken aan nh3/4 en de no2 en die gebruik je doorgaans daarna nog amper. Ik zou dan toch voor een koffertje gaan van dik 3 tientjes want dan heb je de po4 en no3 erbij. En ook de kh.
Ja precies, ik was net te laat met me bericht te bewerken haha
 
Oke dan! Nu eindelijk me waardes goed kunnen meten en dit zijn ze;
NO3: 20
NO2: 0
NH3: 0
GH: 11
KH: 10
Ph: 7,5
PO4: 0,5
Wat kunnen we hier uit halen? Naar mijn idee zijn dit redelijk normale waardes op een wat hoge gh na misschien?
Is het misschien nuet gewoon tijd om wat rustige vissen (zodat de plantjes nog niet los gerukt worden) terug te zetten in de bak?
 
Je co2 zit rond de 9 mg en dat is geen vetpot maar met makkelijke planten en niet teveel licht zou het kunnen. Ook de po4 mag wel naar de 1,5 mg zodat het meer in verhouding komt met de no3.
 
Je co2 zit rond de 9 mg en dat is geen vetpot maar met makkelijke planten en niet teveel licht zou het kunnen. Ook de po4 mag wel naar de 1,5 mg zodat het meer in verhouding komt met de no3.
En precies dat heb ik, co2 meter geeft wel een mooie groene kleur aan.
maar geen reden voor stress over ammoniak enz door de kaam laag gelukkig. Ik denk dat het een kwestie van een paar keer water verversen wordt en het filter voorzichtig schoonmaken.
Thanks voor alle hulp weer in ieder geval!
 

Terug
Bovenaan