Wat is er nieuw

Filter te licht..

• Onderwerp starter Onderwerp starter Roland63
  • Startdatum Startdatum
R

Roland63

Guest
Sinds kort zie ik mijn 2 sluiers bovenin zwemmen en naar lucht happen. Wekelijks ververs ik min. 40% van t water. (totale inhoud aquarium 180 liter).
Al mijn waterwaardes zijn goed.
Heb sinds een paar dagen ook groene alg op de stenen.
Mijn filter is een eheim experience 150. volgens de gegevens pompt hij 500 liter.
Nu heb ik het idee dat het aan mijn pomp ligt, wat ik zie dat mijn planten niet allemaal meebewegen met de stroming.
Kan het zijn dat doordat de pomp niet sterk genoeg is en te weinig stroming staat dat mijn vissen naar lucht happen en dat er alg is ontstaan?
Als ik een 2e eheim experience 150 erop aansluit waardoor ik dan 1000 liter ga pompen zal het dan goed gaan?
En zo ja hoe zet je dan het beste de spray bars in je aquarium om een goede stroming te krijgen.
Momenteel staat mijn spray bar aan de achterkant rechts op de voorruit gericht en mijn inlaat staat aan de korte rechter achterkant van het aquarium.
dank jullie wel alvast.

Bijlagen

Je filter is met 500 ltr per uur niet voldoende denk ik want dat is 2,5x de inhoud van de bak bruto en daar hou je 1-1,5x de inhoud van de bak dus netto van over. Dat is niet erg veel voor vissen die flink vervuilen. Ook is het onderhoud van de filter in dit geval dus erg belangrijk.
Het beste is denk ik een lange spraybar over de volle lengte van je bak en deze iets naar onderen laten wijzen. Wel zou ik gaan voor meer capaciteit met bv een JBL 902 of liever nog 1502.
Groene alg krijg je in de regel bij een slechte circulatie en bij tekorten van co2 en/of po4.

top, dank je wel. dus gewoon dezelfde filter bijkopen en dan aan de linkerkant spray bar en inlaat

Sinds kort zie ik mijn 2 sluiers bovenin zwemmen en naar lucht happen. Wekelijks ververs ik min. 40% van t water. (totale inhoud aquarium 180 liter).
Al mijn waterwaardes zijn goed.
Heb sinds een paar dagen ook groene alg op de stenen.
Mijn filter is een eheim experience 150. volgens de gegevens pompt hij 500 liter.
Nu heb ik het idee dat het aan mijn pomp ligt, wat ik zie dat mijn planten niet allemaal meebewegen met de stroming.
Kan het zijn dat doordat de pomp niet sterk genoeg is en te weinig stroming staat dat mijn vissen naar lucht happen en dat er alg is ontstaan?
Als ik een 2e eheim experience 150 erop aansluit waardoor ik dan 1000 liter ga pompen zal het dan goed gaan?
En zo ja hoe zet je dan het beste de spray bars in je aquarium om een goede stroming te krijgen.
Momenteel staat mijn spray bar aan de achterkant rechts op de voorruit gericht en mijn inlaat staat aan de korte rechter achterkant van het aquarium.
dank jullie wel alvast.

Gezien de prijs van zo'n Eheim zou ik meteen gaan voor een JBL 1502. (heb ik zelf ook op een Juwel Rio 180) Deze geeft bruto 1400 l/h, netto 900 l/h. Dit is een prima pomp voor je nogal vervuilende vissen. Met twee van die Eheims kom je nog maar aan zo'n 500, misschien 600 l/h.

De prijs van een 1502 ligt rond de 160 euro dus dan is dat denk ik voordeliger en effectiever zoals Ben ook al benoemt.

Zet de spraybar's nooit tegenover elkaar. Doe je dat wel kun je de 1 bovenin bijvoorbeeld gebruiken en de ander bijvoorbeeld daaronder.

neem aan dat ik wel mijn oude filter voorlopig aan moet laten als ik de nieuwe installeer ivm waterwaardes. en is het verstandig om de spray bar te verlengen om de complete lengte van aquarium te overbruggen

neem aan dat ik wel mijn oude filter voorlopig aan moet laten als ik de nieuwe installeer ivm waterwaardes. en is het verstandig om de spray bar te verlengen om de complete lengte van aquarium te overbruggen

Ik zou zelf de oude nog 4 weken laten meedraaien.

hoe zou ik mijn filtermateriaal op moeten bouwen bij de jbl 1502 ( 4 bakken zitten erin)

Met goudvisachtigen helpt het als je veel vuil op kan vangen.

Ik zou zelf in de onderste 3 bakken de blauwe spons doen, en in de bak onder het voorfilter de benodigde hoeveelheid siporax (1ltr sera siporax op 200ltr aquariumwater, bij geen/erg weinig planten en grote vervuilers kan het nuttig zijn te gaan voor 1ltr siporax per 100ltr aquariumwater).

ok thx, ga alles bestellen nu, dank jullie wel

Vervelend dit zeg. Maar goed dat je het probeert op te lossen! :petjeaf:
Je kunt met sluierstaarten volgens mij bijna niet te veel filteren.

"...Al mijn waterwaardes zijn goed..."
Kun je alle waterwaardes hier delen? En op welke manier heb je dit gemeten?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan