Opbouw jbl cristalprofi e702


A

Aquafannetje

Guest
Hallo allemaal

Wat is volgens jullie nu de beste opbouw van de externe filter jbl cristalprofi?

Ik heb de e702 momenteel.

Het voorfilter heb ik gelaten hoe het is, de 2 mandjes eronder zitten vol met siporax.

Dus vanonder siporax
Mandje erboven siporax
Voorfilter met originele sponzen

Ik wil er ook filterwatten in, maar waar zet ik deze het beste?


Ook merk ik dat de uitstroom precies een stuk minder is, zelfs na het schoonmaken van de filter. Hoe komt dit en wat kan ik hieraan doen?

Filter draait sinds eind mei.


groetjes!
 
Ik heb zelf de 902, heb deze als volgt ingedeeld.

Onderin, 1 super dun laagje keramische ringen van superfish, het mandje rust immers op de kleine zwarte voetjes onderin.
In het eerste onderste mandje, groffe, medium sponsen en fijne watten(alles in 1 mandje dus). Mandjes daarboven gevuld met siporax. In het allereerste bakje, het voorfilter heb ik die JBL sinthered glass balletjes gedaan met daar boven op een groffe spons.
 
Ik heb in de bovenste mand in het midden een dun laagje filterwatten onder de spons gedaan. Volgens mij bestond die spons uit 2 laagjes en heb ik 1 laagje eruit gehaald.
 
ik heb in mijn JBL e902
van Onder naar boven

- 1 grove spons en erop siporax
- 1 mand vol Siporax
-1 mand vol SIporax
- Fijne
- Voorfilter
 
Iedereen heeft een beetje zijn eigen voorkeur qua opbouw van de filter. Zoals je het nu hebt moet het prima zijn naar mijn idee. Zelf heb ik een jbl e901 met onderin blauwe filterspons, daarboven een mandje jbl keramische balletjes, daarboven siporax en in het bovenste mandje het voorfilter waarvan ik de onderste spons heb vervangen door filterwatten.
Als je filterwatten wil gebruiken, zou ik ze in het bovenste mandje doen. Dan kun je ze makkelijk verschonen/vervangen zonder je hele filter uit elkaar te hoeven halen.
En je uitstroom die minder is: zijn je slangen nog schoon en staan de hendels langs de slangaansluiting helemaal op open?
 
Niks geen sponzen onderin, het voorfilter zit bovenin. In het geval van de 702 is dat een vergroot dubbel basket. In het onderste deel van dat dubbele basket gat het gefilterde water terug richting uitlaat. Daar zou ik dus, als je dat nodig vindt, de filterwatten stoppen. Het bovenste deel van de dubbele basket is eigenlijk bedoelt als vergroot prefilter, in vergelijk met de 701, dus voor het water dat langs de zijkanten naar beneden gevoerd wordt. In de onderste twee manden kan dan je biologische materiaal.
 
Wat is volgens jullie nu de beste opbouw van de externe filter jbl cristalprofi?

Wat mij betreft, ongeacht het merk, model en/of de uitvoering

mechanisch
biologisch
evt. chemisch

Ik heb geen ervaring met de JBL, maar ik heb een voorzichtige twijfel om het voorfilter boven in wel genoeg capaciteit heeft om als volledig mechanisch filter te dienen, en zou hier persoonlijk ook mijn eerste mand (gezien de flow van het water) ook voor gebruiken.

Maar hoe je het ook doet, de praktijk gaat je vanzelf inzicht geven, dus als je een setup kiest en later niet geheel tevreden bent, dan pas je het aan.
 
Wat mij betreft, ongeacht het merk, model en/of de uitvoering

mechanisch
biologisch
evt. chemisch

Ik heb geen ervaring met de JBL, maar ik heb een voorzichtige twijfel om het voorfilter boven in wel genoeg capaciteit heeft om als volledig mechanisch filter te dienen, en zou hier persoonlijk ook mijn eerste mand (gezien de flow van het water) ook voor gebruiken.

Maar hoe je het ook doet, de praktijk gaat je vanzelf inzicht geven, dus als je een setup kiest en later niet geheel tevreden bent, dan pas je het aan.

Ik heb twee JBL filters, de JBL 902 en de JBL 1501. Beide werken uitstekend met het door de producent aangegeven voorfilter. Het onderin plaatsen van een, dus extra, voorfilter zorgt voor extra problemen bij het schoonmaken. Je hele filter moet uit elkaar. Wanneer je de, ook door JBL, geadviseerde methode volgt is het voldoende om van tijd tot tijd je bovenste spons te spoelen. Je bacterie huishouding blijft op orde.
Maar het staat, uiteraard, een ieder vrij om het anders te doen.
 
Ik heb twee JBL filters, de JBL 902 en de JBL 1501. Beide werken uitstekend met het door de producent aangegeven voorfilter. Het onderin plaatsen van een, dus extra, voorfilter zorgt voor extra problemen bij het schoonmaken. Je hele filter moet uit elkaar. Wanneer je de, ook door JBL, geadviseerde methode volgt is het voldoende om van tijd tot tijd je bovenste spons te spoelen. Je bacterie huishouding blijft op orde.
Maar het staat, uiteraard, een ieder vrij om het anders te doen.

Krijg jij geen bruin/zwarte drab in je filter? In jouw geval dan tussen de siporax?
 
Krijg jij geen bruin/zwarte drab in je filter? In jouw geval dan tussen de siporax?

Jawel, maar dat houdt de filtering verder niet tegen. Het is dan ook feitelijk geen dikke drab maar eigenlijk gewoon bruin water. Het hele filter maak ik eigenlijk nauwelijks schoon, zo één per jaar denk ik. Het bovenste sponsje spoel ik eens in de vijf, zes weken. Daar zit dan vaak wel grotere en dikkere vervuiling in. Mijn stroming/waterdistributie is prima tot op heden.
 
Jawel, maar dat houdt de filtering verder niet tegen. Het is dan ook feitelijk geen dikke drab maar eigenlijk gewoon bruin water. Het hele filter maak ik eigenlijk nauwelijks schoon, zo één per jaar denk ik. Het bovenste sponsje spoel ik eens in de vijf, zes weken. Daar zit dan vaak wel grotere en dikkere vervuiling in. Mijn stroming/waterdistributie is prima tot op heden.

Ik meen me te herinneren dat jij een 1502 hebt op een rio180. Wij gebruiken een 901 of 2 op de rio180.


Waar ik nieuwsgierig naar ben is of je bovenin iets van filterwatten gebruikt?

Zo niet dan ga ik er vanuit dat bij jou inmiddels een erg goed systeem van bacteriën gegroeid is wat alles goed kan afbreken.

Naar ik heb begrepen is zowel jouw systeem als het onze op zich prima, bacteriën zijn flexibel. De werking verschilt en heeft qua resultaat iets verschillende uitkomsten, maar dat zegt niets over of het 1 beter is dan het ander.
 
Ik meen me te herinneren dat jij een 1502 hebt op een rio180. Wij gebruiken een 901 of 2 op de rio180.


Waar ik nieuwsgierig naar ben is of je bovenin iets van filterwatten gebruikt?

Zo niet dan ga ik er vanuit dat bij jou inmiddels een erg goed systeem van bacteriën gegroeid is wat alles goed kan afbreken.

Naar ik heb begrepen is zowel jouw systeem als het onze op zich prima, bacteriën zijn flexibel. De werking verschilt en heeft qua resultaat iets verschillende uitkomsten, maar dat zegt niets over of het 1 beter is dan het ander.
Nee, ik gebruik geen filterwatten boven in. Wel heb ik zo'n filterdoekje in mijn bovenste mandje van de 1501 liggen. Ik heb trouwens jaren een 901 later opgewaardeerd naar de 902 gebruikt. (Het verschil tussen de 901 en de 902 is dat de 902 een dubbele basket heeft bovenin terwijl de 901 een enkele basket heeft met een middenvak en twee zijkant inlaatsponsjes.) Die laatste deed het ook prima.
Zou je een 901 hebben dan kun middels onderstaande basket op waarderen. Of het nodig is bepaal je natuurlijk zelf.
 
Ooh jee, daar gaan we over de filter opbouw :D
Mijn 902 is voorzien van de standaard media, alleen de balletjes heb ik naar boven verhuist, geen filterwatten en het water is kraakhelder.
 
Die filteropbouw is altijd lastig maar zolang het water helder is en de vissen gezond zijn is het goed.
Mijn filter is opgebouwd volgens de standaard media, met onderin het gesinterde glas en 1 spons is er uit voor wat turf. Het bovenste bakje is het voorfilter en dat houd het meeste vuil tegen. Zojuist van de week ,na een half jaar schoongemaakt, en het vuil viel me reuze mee.
 
Die filteropbouw is altijd lastig maar zolang het water helder is en de vissen gezond zijn is het goed.
Mijn filter is opgebouwd volgens de standaard media, met onderin het gesinterde glas en 1 spons is er uit voor wat turf. Het bovenste bakje is het voorfilter en dat houd het meeste vuil tegen. Zojuist van de week ,na een half jaar schoongemaakt, en het vuil viel me reuze mee.
Eheim classic gaat het water toch van onder naar boven? Dan zou toch de voorfilter beter onder moeten zijn?

Of zuigt de eheim classic het water van boven en gaat het via onder de aquarium in?
 
Eheim classic gaat het water toch van onder naar boven? Dan zou toch de voorfilter beter onder moeten zijn?

Of zuigt de eheim classic het water van boven en gaat het via onder de aquarium in?
Klopt Eheim classic gaat van onder naar boven. Je bent hier de eerste in dit topic die een Eheim classic noemt, de rest praat over een JBL E702 die overigens ook van onder naar boven gaat, met als uitzondering een voorfilter die wel boven begint.
 
Klopt Eheim classic gaat van onder naar boven. Je bent hier de eerste in dit topic die een Eheim classic noemt, de rest praat over een JBL E702 die overigens ook van onder naar boven gaat, met als uitzondering een voorfilter die wel boven begint.
Klopt maar ik reageerde op Biljoenblik en die had d8 ik een eheim classic


Holy.. haha was Albert. Dacht dat het.Biljoenblik was. Haha waarschijnlijk in de war met de profiel foto haha
 
Ik reageerde op jouw bericht voor je het aanpaste en aanvulde.
Ik had voor deze reactie van jou mijn bericht al aangepast.

Beetje jammer dat we met dit soort onzin-berichten een verder, naar mijn mening, inhoudelijk topic vervuilen.
 
Ja klopt........................ of je had gewoon niet gereageerd en was er niks aan de hand geweest enkel dat ik voor paal stond omdat ik in de war was met een lid.......

En nu maar weer on topic
 
Eheim classic gaat het water toch van onder naar boven? Dan zou toch de voorfilter beter onder moeten zijn?

Of zuigt de eheim classic het water van boven en gaat het via onder de aquarium in?

Waar het water binnenkomt zit, bovenin, al een voorfilter bij de wat modernere Eheim's. Daar gaat het doorheen en wordt naar onderin het filter gestuurd en komt vervolgens van onder naar boven door de diverse filtermaterialen. Bij een Classic komt het water onderin binnen en gaat dan naar boven, daar zou een voorfilter onderin moeten zitten.
 
Klopt Eheim classic gaat van onder naar boven. Je bent hier de eerste in dit topic die een Eheim classic noemt, de rest praat over een JBL E702 die overigens ook van onder naar boven gaat, met als uitzondering een voorfilter die wel boven begint.
Klopt, dit is omdat de oorspronkelijk vraag van Ts over een JBL 702 was?
 
Klopt, dit is omdat de oorspronkelijk vraag van Ts over een JBL 702 was?
Ja en water is nat. Natuurlijk begrijp ik dat, het was een hint naar Keesvd toe om te laten weten dat dit topic niet over een Eheim classic gaat. Waarom moet er altijd even nog een opmerking geplaatst worden die nergens voor nodig is? Ik schrijft mijn bericht aan Keesvd met twee doelen; zijn vraag beantwoorden en een hint dat hij opeens over iets anders begint en niet bij dit topic thuis hoort. Vervolgens zijn er 5 (nu 6 met deze mee) berichten over dit onderwerp die gewoon achterwegen hadden kunnen blijven. Zonde van de energie en overzichtelijkheid van dit topic. Als je gewoon wil slowchatten is daar een topic voor in de babbelbox.
 
Ja en water is nat. Natuurlijk begrijp ik dat, het was een hint naar Keesvd toe om te laten weten dat dit topic niet over een Eheim classic gaat. Waarom moet er altijd even nog een opmerking geplaatst worden die nergens voor nodig is? Ik schrijft mijn bericht aan Keesvd met twee doelen; zijn vraag beantwoorden en een hint dat hij opeens over iets anders begint en niet bij dit topic thuis hoort. Vervolgens zijn er 5 (nu 6 met deze mee) berichten over dit onderwerp die gewoon achterwegen hadden kunnen blijven. Zonde van de energie en overzichtelijkheid van dit topic. Als je gewoon wil slowchatten is daar een topic voor in de babbelbox.
Keessie hier haalde iets in de war. Ik dacht ff dat biljoenblik reageerde. Waardoor ik vroeg dat de voorfilter onderin was. Omdat Biljoenblik een classic heeft. Maar ik gaf al eerder aan dat ik daarmee in de war mee was toch? Dus dat mijn reactie nvt is.
 
Ik heb de JBL greenline e902

Van onder naar boven

. 1 spons dan keramische pijp
. 1x 1liter siporax
. 1x 1 liter siporax
. 1 fijne spons
. 1 voorfilter

Ja heren ik praat nu over de JBL en niet over de Eheim classic

Dus......
 
Ja en water is nat. Natuurlijk begrijp ik dat, het was een hint naar Keesvd toe om te laten weten dat dit topic niet over een Eheim classic gaat. Waarom moet er altijd even nog een opmerking geplaatst worden die nergens voor nodig is? Ik schrijft mijn bericht aan Keesvd met twee doelen; zijn vraag beantwoorden en een hint dat hij opeens over iets anders begint en niet bij dit topic thuis hoort. Vervolgens zijn er 5 (nu 6 met deze mee) berichten over dit onderwerp die gewoon achterwegen hadden kunnen blijven. Zonde van de energie en overzichtelijkheid van dit topic. Als je gewoon wil slowchatten is daar een topic voor in de babbelbox.

Mijn reactie was een reactie, geen kritiek, op een reactie dus. Geen reden, lijkt me, voor opwinding. Maar als er mogelijke reacties zijn die je wat minder vind, wat natuurlijk kan, dan negeer je die toch gewoon?
 
Niks geen sponzen onderin, het voorfilter zit bovenin. In het geval van de 702 is dat een vergroot dubbel basket. In het onderste deel van dat dubbele basket gat het gefilterde water terug richting uitlaat. Daar zou ik dus, als je dat nodig vindt, de filterwatten stoppen. Het bovenste deel van de dubbele basket is eigenlijk bedoelt als vergroot prefilter, in vergelijk met de 701, dus voor het water dat langs de zijkanten naar beneden gevoerd wordt. In de onderste twee manden kan dan je biologische materiaal.

Die dubbele basket zit op elk x02 series en zijn tevens loos te koop voor elk ouder model. Ik heb daar enkel een grof filtertje en biomedia in gedaan en gewoon de oude beste manier van filteren aangehouden met grof, medium en fijn schuim onderin bij JBL filters. Valt wel op dat iedereen zijn eigen mening er over heeft haha.
 
Goedenmorgen allemaal,

Een vraagje betreffende JBL 702 pomp filter !!
Ik heb een aquarium van 80x35x50 120 liter netto en daar staat nu ene JBL 402 op de draaien.
Maar ik vind de uitstroom iet echt hard van de 402 omdat het een 4 watt motortje is, dus dacht ga een JBL 702 kopen met een 9 watt aanzienlijk sterker dan de 402.
Mijn vraag is is de uitstroom van de 702 niet te veel voor zoń aquarium ?
Er zitten cpo kreeftjes garnalen en 28 rasbora maculata in.

Mvrg. Fred
 
Goedenmorgen allemaal,

Een vraagje betreffende JBL 702 pomp filter !!
Ik heb een aquarium van 80x35x50 120 liter netto en daar staat nu ene JBL 402 op de draaien.
Maar ik vind de uitstroom iet echt hard van de 402 omdat het een 4 watt motortje is, dus dacht ga een JBL 702 kopen met een 9 watt aanzienlijk sterker dan de 402.
Mijn vraag is is de uitstroom van de 702 niet te veel voor zoń aquarium ?
Er zitten cpo kreeftjes garnalen en 28 rasbora maculata in.

Mvrg. Fred
Dat zal wel meevallen, denk ik. Overigens zijn er veel manieren, ondermeer door spreiding/verdeling van de uitstroom, om ook achteraf een te harde stroom te temperen.
 
Ik heb een e702 op een kleinere bak (Superfish Home 60). Bedenk dat de uitstroom in het begin misschien hard is (ik moest hem knijpen om niet de vissen door de bak te kegelen, nu echt bepaald niet meer) maar dat deze snel vermindert (door bv vollopen van je slangen met biofilm. Staan externe filters (in ieder geval jbl) ook wel om bekend: opgegeven debiet is altijd bruto zonder normale vervuiling. Altijd ruim nemen. Voor jouw bak misschien dus wel beter om de e902 te overwegen ipv de 7-serie.
 
Bedankt voor de reactie.

Dan ga ik voor de 902 want op mijn andere zelfde formaat aquarium draait een JBL 902 dat is een cichlide aquarium zonder planten .
 

Bijlagen

  • slakkenhuiscichliden.jpg
    slakkenhuiscichliden.jpg
    120.6 KB · Weergaven: 131
  • cpogarnaalvis.jpg
    cpogarnaalvis.jpg
    210.6 KB · Weergaven: 112
Ik heb een jbl 902 gekocht vanmiddag 🤗.
Gelijk de 402 vervangen wel de siporax van 402 in de 902 gedaan .
En draaien maar inderdaad valt wel mee de stroming want ik heb de uitstroom tegen de achterruit gezet.
En op de inlaat een redelijke fijne spons op gezet !!

Nogmaals bedankt voor de wijze raad :)
 
Succes Fred! Ik hoop dat je er blij mee gaat zijn. Ik denk het persoonlijk wel. Kijk trouwens wel uit met zo'n fijne spons op de inlaat, dat hij niet te weinig aanvoer uiteindelijk krijgt. Dat lijkt me voor de rotor niet zo goed. Maar misschien is dat wel niet zo. In ieder geval zou ik die vervangen door een shrimpguard als je merkt dat de stroming te weinig wordt.
 
Met een spons heb ik geen ervaring, wel heb ik geprobeerd met een nylon kous en een shrimpguard uit metaal...
Al het zweefvuil blijft daar in hangen, en je moet dat echt om de paar dagen poetsen of het slibt dicht.
 

Terug
Bovenaan