Wat is er nieuw

Filter uit zoutwater aquarium gebruiken voor zoetwater

• Onderwerp starter Onderwerp starter Bogey77
  • Startdatum Startdatum
B

Bogey77

Guest
Ik heb via MP een filterpomp gekocht.
Een EHEIM 2011.

Deze is voor een zoutwateraquarium gebruikt, maar ik wil hem voor mijn zoetwateraquarium gaan gebruiken.

Er zitten zwarte ballen (met gleuven) in, volgens mij biologisch filter ofzo en daarboven kunnen watten.

Kan ik die ballen een dag in een emmer water zetten, of moet ik ze uitkoken ofzo?

Kan ik het filter wel gebruiken voor een zoetwater aquarium?

het zijn bio ballen,ik vind het onzin dingen,net als die ceramise pijpjes, is mijn mening.als je goedkoop en goed substraat wilt,koop dan een zak vijver substraat,en zeef het fijne stof en kleine steentjes er uit,even spoelen
en je hebt prachtig onderdak voor je bacteri�n, zak 10liter ongeveer 12 euro

en ja je kunt het filter gewoon gebruiken

ook het filterhuis even goed omspoelen.

die bioballen vind ik ook ondingen, zelf zou ik die vervangen voor siporax als ik jou was.

ook zou ik voor de zekerheid de pompkop even in een emmer laten draaien om eventueel zoutwater restjes (als dat al kan) weg te spoelen.

geloof ook niet dat als er een beetje zout in zou komen het heel erg zou zijn.

Bedankt voor de info weer! 🙂

benlj zei:
het zijn bio ballen,ik vind het onzin dingen,net als die ceramise pijpjes, is mijn mening.als je goedkoop en goed substraat wilt,koop dan een zak vijver substraat,en zeef het fijne stof en kleine steentjes er uit,even spoelen
en je hebt prachtig onderdak voor je bacteri�n, zak 10liter ongeveer 12 euro

en ja je kunt het filter gewoon gebruiken

H��l kort door de bocht dit.
Dat 'vijversubstraat' van je is niet slecht.
Maar je zal 3-4x zoveel nodig hebben als met gesinterd glas om hetzelfde resultaat te behalen.

Keramische pijpjes dragen zo goed als niets bij tot de biologische filtering. Ze zijn goedkope filtervulling.

Plastic bioballen zijn een eeuwige discussie.
Sommigen zweren er bij, andere verafschuwen ze.

Voor wat ik lees is de kwaliteit van de bioballen heel afhankelijk van het materiaal waar ze uit gebouwd zijn.
Blijkbaar zijn bact�rien heel kieskeurig als het op type plastic aan komt.
Op het ene type settelen ze vlot, op het andere type duurt het 6 maand en langer eer je wat bact�rien hebt.
Maar welke plastics het beste zijn kan ik niet zeggen.

Bioballen onzin?
Wat is het doel. om bacterie houvast te geven, komt een film op, waar bacterie kan vestigen.
Met siporax is het een prima huisvesting.

Die plastic zwarte bioballen heeft, nee ik moet zeggen had, mijn vader ook in zijn nieuwe eheim filter.

Maar ik vond ze super onhandig, want als je filterschuim niet helemaal klem zit en je haalt het bakje erboven weg, dan drijven die stomme dingen steeds naar boven en kun je dus ook het andere bakje lastig er weer terug op krijgen.

Qua werking, wel of niet goed, heb ik geen mening, simpelweg omdat ik dat niet weet 😉

Moet je ook in een grof netje doen, blijven ze bij elkaar.
Ik heb grote en ook kleintjes.

Kijk, daar denk ik dan weer niet aan. Daar moet je dan weer Bertus voor heten 😉
Goede tip!

Siporax is geweldig ,helemaal mee eens, in mijn eheim filter 2081 zit vol met vijversubstraat.

niet omdat dit het beste materiaal is,siporax is veel beter,maar om daar nu een erg groot filter mee te vullen,dan lopen de kosten behoorlijk uit de hand, dus gaan veel mensen beknibbelen,op de kosten en er te weinig siporax in gooien,,,lekker op vullen met watten bio ballen ceramische pijpjes,,,,,,de vraag is,,nu heb je wel siporax in je filter,maar geeft dit ook de gewenste werking!,

Ligt eraan , koop je ineens 5 kilo. van markplaats af,(Spijkenisse, die 10 kilo had gekocht.
vul je er 5-7 filters mee. in 1 bakje met 3-4 cm.
Daar dan grof scchuim op, en fijn schuim , daar de witte laag op.

En het filter is gevuld.

En of het de gewenste werking heeft? Het gaat nog al JAREN goed.

Kan ik van vijversubstraat niet zeggen, heb ik nooit gebruikt.

Sanneke80 zei:
Die plastic zwarte bioballen heeft, nee ik moet zeggen had, mijn vader ook in zijn nieuwe eheim filter.

Maar ik vond ze super onhandig, want als je filterschuim niet helemaal klem zit en je haalt het bakje erboven weg, dan drijven die stomme dingen steeds naar boven en kun je dus ook het andere bakje lastig er weer terug op krijgen.

Qua werking, wel of niet goed, heb ik geen mening, simpelweg omdat ik dat niet weet 😉

Kijk en dat is nou juist de eigenschap waar bioballen in uit blinken.

Bioballen moeten niet in een pot filter. Maar in een wervel filter. Of een vak van een bioloog waar ze kunnen wervelen.
Die ballen komen dan boven om lucht te happen en wervelen dan weer onder water. Hierdoor een zeer aeroob reinigings milieu.
Ook in een trickle filter doen ze wonderen.

Maar voor een constant gevulde potfilter, heb je er eigenlijk niet veel aan.

Ter info.

Superfish heeft ook een goedkope siporax versie. Crystal max. Kost echt niet veel.

Maar mijn ervaring is wel, dat siporax er beter en netter uit ziet. Werking is hetzelfde.

Tussen mijn dagelijkse werkzaamheden, dit toch even gevolgd en leuk te lezen dat er zoveel verschillende meningen zijn.

Siporax vind ik op dit moment nog even te duur. Maar wil ik tzt wel naar overstappen denk ik.

De pomp die ik gekocht heb, schijnt de Eheim 2022 te zijn, maar zal daar morgen nog eens goed naar kijken. Hij lijkt iig op onderstaande link:
http://www.aquastorexl.nl/eheim-buitenf ... 440-l.html

Die ballen zaten erbij, maar kan ik zo te lezen beter niet gebruiken. Wat zouden jullie erin stoppen dan?
Ik heb:
- watten
- die ballen
- blauw filterschuim

Ik zou denken onder en boven schuim, daar tussen een paar ballen (ik heb ze toch) en misschien bij de inlaat van het filter een laagje watten?

WAt is het verschil tussen 2211 en 2022? Niets, hij is alleen groter.

Onder de ballen, dan 2 xblauw filter , dan witte laag. daar roostertje op.
Als het watten is zorgen dat het niet in de rotor gezogen wordt.

Witte laag bedoel je watten neem ik aan? Of zou ook wit filterschuim kunnen zijn.
Het worden watten dan, die heb ik nl 😉

Watten houd het fijnstof tegen, wat anders de bak ingeblazen wordt.
Raakt wel sneller vol, dus goed onderhouden,verversen.

Ik ga ermee aan de slag

als je een liter siporax neemt,en een liter vijver substraat,zul je merken dat de vijversubstraat heel wat zwaarder weegt,dit komt door dat siporax een pijpjes vorm heeft,en in lege ruimte huist geen enkele bacterie,zou siporax een andere vorm hebben,dan hebben we een andere zaak. daarom verkies ik uitgezeefd op korrel grote, vijver substraat

Ook dit is terug een eeuwige discussie.
Siporax zou die lege ruimte bewust hebben om zo meer zuurstof in het media te houden.
Meer zuurstof --> meer bacterien.

Lavasteen heeft die lege ruimtes niet, maar zou op enkele mm diepte ook amper nog aerobe bacterien hebben wegens zuurstofgebrek. Aldus de theorie.

Bovendien is lava zwaarder dan gesinterd glas. Dus gaat deze vergelijking kwa gewicht niet op.

Je hebt van Eheim ook de Efimech.

Eheim Ehfimech 1 liter - �7.48 : Aquarium Nederland, De aquarium ...

www.aquariumnederland.nl � Filtersystemen � Filtermaterialen � Eheim

Aquarium Nederland Eheim Ehfimech 1 liter - Grof filtermateriaal voor een basisreiniging als eerste laag bij de waterinloop van speciaal gevormde keramieke ...

Siporax en Efimech zorgen voor en goeie doorstroming, wat JURGEN zei het al. zuurstofrijker water doorlaat.

mag die vijversubstraat dan goedkoper zijn, wat maakt het uit, met alles , je doet er jaren mee.

Is wel in de handel als lavasteen.

Zijn gewoon verschillende steensoorten.

Vulkalith lava 16/32

Vijversubstraat bestaat uit grillige steentjes die erg poreus zijn. Het is een vulkanisch gesteente, dat
gebruikt wordt voor verschillende doeleinden. Het heeft een groot pori�nvolume (er zitten veel
gaatjes in). Daardoor kunnen er zich veel bacteri�n in vestigen. Dat is belangrijk voor het biologisch
evenwicht in het vijverwater. Verder kan vijversubstraat stoffen uit het water opnemen en afgeven. Zo
neutraliseert het de zure stoffen die ontstaan bij de afbraak van organisch materiaal (bladeren en
ander plantaardig materiaal). Ook dat is gunstig voor het biologisch evenwicht.

trouwens sera heeft ook de ,sera siporax mini Professional

dit heeft andere vorm,hoe zit het dan hier met de stelling van zuurstof rijk water?

door de pijpjes vorm. dit zijn net een soort pillen,lijkt mij trouwens beter

biljoenblik zei:
Sanneke80 zei:

Bioballen moeten niet in een pot filter. Maar in een wervel filter. Of een vak van een bioloog waar ze kunnen wervelen.
Die ballen komen dan boven om lucht te happen en wervelen dan weer onder water. Hierdoor een zeer aeroob reinigings milieu.

Bedankt voor deze uitleg Marcel! Zeer verhelderend. Best raar dat Eheim dit dan standaard meelevert bij een potfilter.

benlj zei:
Vijversubstraat bestaat uit grillige steentjes die erg poreus zijn. Het is een vulkanisch gesteente, dat
gebruikt wordt voor verschillende doeleinden.

Nee het is geen lava, het is 'vulkanisch gesteente' :stom:

En het zit barstens vol sporen en mineralen.
Daarom wordt het ook gepromoot om zuren af te breken.
Het magnesium en andere mineralen die er in zitten zullen de GH en KH hoog houden waardoor de pH niet te laag kan vallen.

Zeer gunstig in de meeste vijvers.
Maar het is maar de vraag of je dit wil in uw aquarium.
De meesten doen er alles aan om niet boven de pH7 te komen....

ik zal even uitleggen waarom ik dit graag gebruik.

in 1975 startte ik een aquarium op 160cmx60x60

met een variant van vijversubstraat,speciaal voor een aquarium,maar kleinere korrel,dit ging in een pak van 7cm over de bodem,op de zak stond ook voor filter gebruik,maar ik vulde de filter met ander materiaal, co2 toevoegen,was nog niet zo bekend,ook wist ik toen niet wat ik nu weet,nog nooit heb ik zon mooie planten bak gehad als toen,zonder planten voeding ,ik wist toen niet dat niet elke vis het prettig vond zon ruwe bodem,door de bacteri�n in de bodem werd mijn water, licht zuur,onder de 7ph,het is te lang geleden om je precies te zeggen welke ph. een 10 tal jaren later andere bak opgestart,maar nu het in het filter gedaan,kristal helder water.later kwam het vijver substraat op de markt,iets grover als ik gewend was,iets betere doorstroming,dus nu gebruik ik de vijver substraat al weer 20 jaar,en mijn discus vissen doen het bijzonder goed,stendker op kraan water, nooit een dode of zieke vis gehad,ik ververs mijn water elke week 50%,en maak mijn filter om de 6 maanden schoon.maar een ieder heeft zo zijn eigen methode ,bij mij werkt dit bijzonder goed.

ik gebruik superalite,ik denk dat er verschillende soorten vijver substraat worden verkocht,onder de noemer substraat

Googel op vijversubstraat. zie je tich verschillende soorten.

Sanneke80 zei:
biljoenblik zei:
Sanneke80 zei:

Bedankt voor deze uitleg Marcel! Zeer verhelderend. Best raar dat Eheim dit dan standaard meelevert bij een potfilter.

Sanneke,

Eheim leverd geen bioballen of iets dergelijks daarbij.
Zij leveren mech pro. Dit is geen geval vergelijkbaarvmet bioballen.
Dit zijn plastieken buisjes die volgens Eheim enkel een mechanische functie hebben.
Terwijl bioballen ontworpen zijn om biologisvh te werken. Uitgelicht in bivenstaand verhaal.

Daarnaast vind ik die plastieken buisjes echt een zeer grote misstap.
Ze zijn bedoeld om grof vuil te filteren, maar als je de manjes wegpakt, drijven ze.
En laten gelijk alle vuil door de filterbskngaan.
Geef mij voor die functie dan toch liever de keramische pijpjes.
( kersmische pijpjes, niet verwarren met siporax)

wat ik dan nog niet helemaal begrijp, hoe kan iets waar "grote" gaten izitten iets mechanisch filteren, daar gaat het vuil toch gewoon doorheen?

RichD1011 zei:
wat ik dan nog niet helemaal begrijp, hoe kan iets waar "grote" gaten izitten iets mechanisch filteren, daar gaat het vuil toch gewoon doorheen?

Ze zijn geribbeld. Soort electra buis. Het gaat erom dat het water door al die vele poortjes moet. Dus het water stroomt heel langzaam, dus vuil zet zich af.

Ja, net electrabuisjes. Maar die zijn niet voor in een aquafilter, Wel in een vijverfilter.
Heb ook een Overbodige vijverbak, vol met die buisjes.
Daar ligt een fijne spons op, waar het water overheen sproeit.

Daarnaast vind ik die plastieken buisjes echt een zeer grote misstap.
Ze zijn bedoeld om grof vuil te filteren, maar als je de manjes wegpakt, drijven ze.
En laten gelijk alle vuil door de filterbskngaan.
Geef mij voor die functie dan toch liever de keramische pijpjes.
( kersmische pijpjes, niet verwarren met siporax)???

Zit weinig verschil in ,hoor.

biljoenblik zei:
RichD1011 zei:

Ze zijn geribbeld. Soort electra buis. Het gaat erom dat het water door al die vele poortjes moet. Dus het water stroomt heel langzaam, dus vuil zet zich af.

op die fiets, weet ik dat ook weer.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan