Sanneke80 zei:
biljoenblik zei:
Sanneke80 zei:
Die plastic zwarte bioballen heeft, nee ik moet zeggen had, mijn vader ook in zijn nieuwe eheim filter.
Maar ik vond ze super onhandig, want als je filterschuim niet helemaal klem zit en je haalt het bakje erboven weg, dan drijven die stomme dingen steeds naar boven en kun je dus ook het andere bakje lastig er weer terug op krijgen.
Qua werking, wel of niet goed, heb ik geen mening, simpelweg omdat ik dat niet weet 😉
Kijk en dat is nou juist de eigenschap waar bioballen in uit blinken.
Bioballen moeten niet in een pot filter. Maar in een wervel filter. Of een vak van een bioloog waar ze kunnen wervelen.
Die ballen komen dan boven om lucht te happen en wervelen dan weer onder water. Hierdoor een zeer aeroob reinigings milieu.
Ook in een trickle filter doen ze wonderen.
Maar voor een constant gevulde potfilter, heb je er eigenlijk niet veel aan.
Bedankt voor deze uitleg Marcel! Zeer verhelderend. Best raar dat Eheim dit dan standaard meelevert bij een potfilter.
Sanneke,
Eheim leverd geen bioballen of iets dergelijks daarbij.
Zij leveren mech pro. Dit is geen geval vergelijkbaarvmet bioballen.
Dit zijn plastieken buisjes die volgens Eheim enkel een mechanische functie hebben.
Terwijl bioballen ontworpen zijn om biologisvh te werken. Uitgelicht in bivenstaand verhaal.
Daarnaast vind ik die plastieken buisjes echt een zeer grote misstap.
Ze zijn bedoeld om grof vuil te filteren, maar als je de manjes wegpakt, drijven ze.
En laten gelijk alle vuil door de filterbskngaan.
Geef mij voor die functie dan toch liever de keramische pijpjes.
( kersmische pijpjes, niet verwarren met siporax)