Wat is er nieuw

filter vervangen

karin

Well-known member
Lid geworden
9 oktober 2024
Leeftijd
41
Hallo allemaal,
Hier een vreselijk beginnersvraag, maar stel m toch maar.
Zoon heeft Superfish aquarium van 30 L. Filter loopt na 1,5 jaar niet meer goed door. Na het schoonmaken en uitknijpen van de zwarte spons weer wel, maar binnen een dag veranderd de stevig straal uit de spraybar tot een miezerig stroompje. Mechanisch lijkt het wel goed te werken.
Bij bezoek in de LFS heeft verkoper het filter volledig onder de kraan uitgespoeld (dacht dat dit nooit mocht, maar visjes leven nog prima). Toen deed ie het een week weer goed, maar nu verdwijnt de kracht weer.

In de winkel eigenlijk twee verschillende dingen te horen gekregen.
- Er zitten genoeg bacterieen op je stenen en planten, dus filter vervangen is geen probleem.
- Vervang inprincipe alleen het kool en als het echt niet meer gaat, knip dan het filter doormidden en vervang de helft. (wat er wel voor zorgt dat je allemaal zwarte kooltjes in een opgeknipte holte overhoudt. Best wel geknoei)

En op de verpakking van zo'n superfish cassettes staat dat je iedere maand zo'n cassette moet vervangen? Maar hoe zit dat dan met die bacteriën????

Concrete vraag: hoe pakken we het vervangen van dit filter, dat duidelijk zijn einde heeft gehad, aan?

Uitspoelen helpt dus niet voldoende meer....

Vraag is dus vooral hoe vervangen we het huidige filter voor een nieuwe zonder nitriet piek. Dit zou gewoon moeten kunnen toch? Of laten mensen over het algemeen tot aan het einde der tijden hetzelfde stukje filtermateriaal zitten?

Wat je zou kunnen doen is een maatje groter nemen. Van de superfish (bijv de 100 of de 200) of van iets vergelijkbaars. En dan zet je de uitstroom met het hendeltje op een wat lagere stand zodat je bak geen draaikolk wordt. 😉 Dan zou zo'n filtertje langer mee moeten gaan zonder dat je hem uit hoeft te spoelen.

De zwarte kool in zulke filters kun je er het beste uithalen, en dan stop je daar gewoon nog wat spons in o.i.d.. 🙂 Actieve kool is vrijwel altijd overbodig, het is een verdienmodel. Zo ook het advies om elke maand die cartridges te vervangen. Sponzen moeten (mits voldoende groot voor je bak) jaren mee kunnen gaan.

Dus ik zou iets groters nemen. En die niet meer poetsen dan nodig zodat je bak gezond blijft. Het water voor het schoonmaken mag trouwens ook gewoon kraanwater zijn, dat maakt die bacteriën niks uit. Alleen geen heet water gebruiken. 😉

Uitspoelen helpt dus niet voldoende meer....

Vraag is dus vooral hoe vervangen we het huidige filter voor een nieuwe zonder nitriet piek. Dit zou gewoon moeten kunnen toch? Of laten mensen over het algemeen tot aan het einde der tijden hetzelfde stukje filtermateriaal zitten?
Kool heb je sowieso niet nodig. Ik knipte bij die cassettes de spons in tweeën en maakte per keer ook maar de helft "schoon".
Je zou op die manier ook geleidelijk je spons kunnen vervangen. Eerst de helft en een week of 3 later de andere helft.

Wat je zou kunnen doen is een maatje groter nemen. Van de superfish (bijv de 100 of de 200) of van iets vergelijkbaars. En dan zet je de uitstroom met het hendeltje op een wat lagere stand zodat je bak geen draaikolk wordt. 😉 Dan zou zo'n filtertje langer mee moeten gaan zonder dat je hem uit hoeft te spoelen.

De zwarte kool in zulke filters kun je er het beste uithalen, en dan stop je daar gewoon nog wat spons in o.i.d.. 🙂 Actieve kool is vrijwel altijd overbodig, het is een verdienmodel. Zo ook het advies om elke maand die cartridges te vervangen. Sponzen moeten (mits voldoende groot voor je bak) jaren mee kunnen gaan.

Dus ik zou iets groters nemen. En die niet meer poetsen dan nodig zodat je bak gezond blijft. Het water voor het schoonmaken mag trouwens ook gewoon kraanwater zijn, dat maakt die bacteriën niks uit. Alleen geen heet water gebruiken. 😉
Dank voor de reactie. Stel dat je over gaat op iets anders...hoe zou je dat dan aanpakken? Laat je dan een tijdje beide filters in de bak draaien? Lijkt me wat veel stroming geven....
Of stop je het oude filtermateriaal gedeeltelijk eerst in het nieuwe apparaat?

Dank voor de reactie. Stel dat je over gaat op iets anders...hoe zou je dat dan aanpakken? Laat je dan een tijdje beide filters in de bak draaien? Lijkt me wat veel stroming geven....
Klopt ja, ik had zo een probleem met mijn filter. De slangadapter was beschadigd wat ik eerst niet wist bij het buitenfilter.

Ik heb ook het filtermateriaal overgezet naar een reserve filter. Ik zou als tip geven om ook een reserve filter te kiezen. Voorbeelden zoals @Gino88 maar ook wat @NicoleE zegt.

Laat je dan een tijdje beide filters in de bak draaien? Lijkt me wat veel stroming geven....
Allebei kan. 🙂 Ik denk dat ik zelf het materiaal zou combineren in het nieuwe filter. Desnoods door te knippen en plakken.

Mocht het een aquaflow 50 zijn dan kun je beter een aquaflow 100 aanschaffen, die heeft ook een schuifje voor de stroomsnelheid onder de uitlaat zitten.
De spons kun je het beste doormidden knippen ter hoogte van de koolstofpellets. Het solide deel dan erin samen met een plukje watten (evt. kun je het spons deel nogmaals doormidden knippen en opvullen met ander filtermateriaal.). De watten zorgen ervoor dat het zweefvuil grotendeels wordt weggefilterd (wekelijks vervangen) zodat de spons ook niet snel volslaat.

Ondanks dat superfish niet als een hoogwaardig merk bekend staat vind ik persoonlijk deze filtertjes wel top voor kleinere bakjes of voor tijdelijk ergens erbij zetten. Zijn relatief goedkoop en doen hun werk.

Mocht je al een aquaflow 100 hebben, dan filter aanpassen als bovenstaande. Je kan de impeller ook nog schoonmaken (uitstroomdeel/motortje kun je losklikken van de onderkant ter hoogte van het regelschuifje). Vervolgens zie je een rotortje wat je er kan uithalen (gebruik zelf hiervoor een pincet, of je moet smalle vingers hebben.
Mocht het filtertje na het in elkaar zetten lawaai maken, dan even ondersteboven houden onder water om het lucht eruit te laten.

Hartelijk dank voor alle reacties!
We hadden idd de superfish 50 en vandaag heb ik een 100 gehaald.

Als ik het allemaal goed begrepen heb zouden we dus de helft van het oude filtermateriaal over moeten zetten in de 100. En dan aanvullen met extra nieuw filtermateriaal.

Toevallig heb ik nog bacto turbo in huis ivm binnenkort opstarten van een nieuwe aquarium.
Is het nog zinvol om dit er bij te doen voor de zekerheid. Vooral voor de 2 japonica garnalen en de algeneters, die wat gevoeliger zijn.

Onze blauwe neons lijken vrij "hufterproof". 😅
Hebben al eens een kapotte thermostaat en nu een matig werkend filter overleefd.

Ik las overigens ook nog online een tip om in vergelijkbare situatie het oude filter uit te knijpen in het aquarium zelf (geeft rommeltje, zou wel weer weg moeten trekken), voordat je het vervangt voor een nieuwe. Weet niet of dat logisch klinkt?

Laatst bewerkt:
De spons van de nieuwe doorknippen en helft met koolstofpellets weg. De oude spons opmaat knippen zodat die naast de nieuwe helft past en zo laten draaien. Bacterieen niet nodig. Dit zo een maandje laten draaien en daarna de oude helft eruit en b.v. plukje filterwatten er in.

uitknijpen zou ik niet doen met dieren er in.

Ik heb ook de superfish 30 met hetzelfde pompje en werkt bij mij al jaren. Ik ga nu over op een Fluval.
Voorheen verwisselde ik ook elke maand het filter met kool (zoals de winkel adviseerde) maar lees nu aantal maanden mee op dit forum en dit blijkt onnodig en zelfs niet goed te zijn. Sterker, actief kool zonder reden mee laten draaien is onnodig, mits medicijnen. Het haalt ook je voedingsstoffen uit het water. Ik heb hier een hele pot actieve kool want gebruik sinds een jaar losse filters en losse kool in het pompje omdat dit goedkoper is dan filter met kool erin. Maar stop er nu sws mee.
Ik denk dat je pomp kapot is, het zou jaren mee moeten gaan.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan