Filter voor 528 liter sluier aqua


F

Fiskje

Guest
Hallo allen.
Ik ben niet zo'n technisch wonder dus vraag jullie hulp.
Ik ga een aquarium van 176x50x60 opstarten voor sluiers. Sluiers zijn natuurlijk echte varkentjes dus ik wil graag goede filtratie. Wat is het beste en makkelijkst te onderhouden en te plaatsen filter voor deze bak? Er zit een onderkast bij met 3 deurtjes. Bioloog wordt lastig dus denk ik.
 
Zelf een onderkast maken en dan een bioloog doen? dat frame van de onderkast is vrij simpel te maken met wat vuren balken, want zo'n grote bak ga je met een potfilter niet kunnen bijhouden
 
Ik zag dat @michelle1 ook een kast met drie deurtjes heeft, met aan weerskanten een JBL Cristalprofi E1500 volgens mij. Ruimte voor voer en andere benodigdheden middenin. Maar ik denk dat de Fluval FX6 ook in die vakken past, dat is ook een filter waar ik goede berichten over lees. Het voordeel van twee filters is, dat je ze om beurten schoonspoelt als ze niet meer lopen. Doe ik ook met mijn Fluval U4 binnenfilters, er heeft altijd een filter ruim voldoende nitrificierende bacterien.
 
Ik zag dat @michelle1 ook een kast met drie deurtjes heeft, met aan weerskanten een JBL Cristalprofi E1500 volgens mij. Ruimte voor voer en andere benodigdheden middenin. Maar ik denk dat de Fluval FX6 ook in die vakken past, dat is ook een filter waar ik goede berichten over lees. Het voordeel van twee filters is, dat je ze om beurten schoonspoelt als ze niet meer lopen. Doe ik ook met mijn Fluval U4 binnenfilters, er heeft altijd een filter ruim voldoende nitrificierende bacterien.
Maar de bak van Michelle is geen ruime 500 liter, dat is appels met koeien vergelijken, 500 liter met zulke grote vervuilers gaan ook 2 potfilters niet redden, en zoals je ook in je eigen aquarium al had geconstateerd dat je bioloog je bak veel beter in balans houdt als voordat je de bioloog in gebruik nam en dan is jouw bakkie maar klein in verhouding met deze van het topic
 
Ik was al op zoek naar een topic met algemene informatie over een bioloog. Hoe het werkt en wat je ervoor nodig hebt enzo. Ik zal eens neuzen.
Volgens mij bestaan biologen uit verschillende componenten toch? Kan het ook van bakje naar bakje? Zou ik in deze 3 kastjes losse bakken kunnen zetten? En dan misschien een doorvoer door de panelen tussen de kastjes? Of achterlangs.
 

Bijlagen

  • IMG-20201018-WA0001.jpeg
    IMG-20201018-WA0001.jpeg
    150.4 KB · Weergaven: 79
  • 16030342092357302978790482022415.jpg
    16030342092357302978790482022415.jpg
    73.3 KB · Weergaven: 87
Een bioloog is een grote glazen bak met tussenschotten waarvan het water van vak naar vak stroomt maar kan niet van los bakje naar los bakje dan overstroomt de boel, moet 1 massieve bak zijn
 
Maar de bak van Michelle is geen ruime 500 liter, dat is appels met koeien vergelijken, 500 liter met zulke grote vervuilers gaan ook 2 potfilters niet redden, en zoals je ook in je eigen aquarium al had geconstateerd dat je bioloog je bak veel beter in balans houdt als voordat je de bioloog in gebruik nam en dan is jouw bakkie maar klein in verhouding met deze van het topic
Dat klopt, maar het ging me meer om het systeem met de 3 deurtjes. Als je onderstaand bericht bekijkt, zie je dat er rechts onder de bak van @Erikdebrabander een grote zwarte potfilter staat. Dit is de Fluval FX6, de grootste die er is. Erik heeft een 500 l bak. Twee van die potfilters passen misschien ook wel in de kastjes van TS, vandaar mijn berichtje.

Gaat weer super met Calico! Ze zwom met 2 dagen weer normaal rond dus viel gelukkig mee van de buikvin die een beetje weigerde.
Toch weer wat aanpassingen gedaan aan de bak. De Superfisch skimmer werkt slecht. Vuil wat opgezogen word blokkeert makkelijk de rotor of de rotor hapert vanzelf. Na een keer of 5 uit de bak trekken was ik het al beu en ging ermee knutselen. Als eerste trok ik de motor er uit en dichtte die plek met een stukje spons. Het orginele snoer heb ik doorgeknipt en bleef een gat in de onderdeksel die ik aan de binnenkant heb afgedekt met een plaatje en de spons drukt die mooi aan. Toen een slang aan de uitstroombuis gedrukt en op de aanzuig van de 401 gekoppeld. Werkt best goed alleen slang zit de visjes een beetje in de weg. Een nieuwe mod is dan maar om de slang door de vlotter te steken. Nu worden poep en blaadjes ook hier afgevoerd recht de 401 in bij de rest van de gravelvac afval en raakt de skimmer niet meer verstopt. De pallets blijven mooi tegen de spijlen hangen en de visjes komen daar echt vaak kijken of er wat te snoepen is dus al het drijvend voer wordt goed genuttigd en komt niet in de filters terecht.

Toch ook een T stuk en kraantjes tussen moeten zetten om af te regelen. Eigenlijk moet een 701 erop denk ik want de klok werkt toch het fijnst als de skimmer kraan even dicht staat maar dit is al best luxe zo hoor!
Ik moet er eigenlijk nog een T stuk en aftapkraantje tussen zetten voor de plantengieter is goed voor de plantjes

Plantenbakjes er in gezet. De kleurtjes zien er in de bak best bleekjes uit en ze staan nog even willekeurig op hun plek. Ik wilde ermee beginnen toen de buurman belde of ik de zuignappen nog nodig had om de bak op te tillen. Moest dus vrij onverwacht de bak leeg maken en we konden toen samen even schuim onder de bak leggen. NU hoop ik dat bij een WW het gekraak weg is De bak lijkt zich iets te zetten door drukverschillen en de hoeklprofielen die op de tafel rusten knarsen verontrustend. Zonder schuim rust al het gewicht op die hoekprofieltjes en nu wordt dit over de bodem verdeeld en op de profieltjes dus knarsen kan niet meer...tot een WW dit tegenspreekt natuurlijk.

Snoeren nog steeds niet weggewerkt. Ik wacht hiermee tot ik zeker weet dat alle mods gedaan zijn. Wil ook onder de plank een keukenradio hangen met DAB. Deze die ik nog had werkt echt niet meer goed op die plek met al dat staal en een dikke bak water erboven. Kan ik er later nog een box bijzetten dat geluid bevalt me best goed.

Visjes hebben het nu prima naar hun zin en zijn echt nieuwsgierig. De menkaburi wordt zelfs wat brutaal: toen ik de skimmer aan het terugzetten was wilde ze mijn hand wegduwen om te proeven of er al eten tegen de vlotter zat! Regelmatig hoor ik daar ook een dikke smak tegen en ze lijken met eten nu echt onverzadigbaar!

Ben ook blij dat de bak daar staat en is echt een aanwinst bij het woongedeelte en eetgedeelte. En het zicht blijft enorm ruim zo.
 
Dat kastje is niet echt handig met al die kleine vakjes erin.:eek: Daar past geen potfilter in. Weet ook niet of die tussen plankjes mee doen in draag capaciteit.

Zou ook het geheel iets van de muur afhouden als je pot filters neem. Zodat blokje van je slangen erachter door past als je eens de slangen moet raggen. Als dat blokje er niet achter door past dan geklooi met die slangen. Emmertjes gedoe en knoeien.
 
Je zou ook kunnen kijken naar een vijver filter. Die hebben een grote bak net zo iets als een bioloog. Maar hoe dit zit op een aquarium (weet niet of die omhoog kan pompen) geen idee. Wacht even op nog wat andere tech leden.
 
Ik weet niet hoe stevig de kast is. Maar bij mijn Fusion 150 zijn de midde steunen denk ik 20mm. Het geraamte buitenom is 40mm dik

ik heb links en rechts ook geen horizontale legplanken. Midden wel. Zie foto
3B29DC62-275B-42AB-B4C8-308ABCE0A5DB.jpeg
 
Volgens mij bestaan biologen uit verschillende componenten toch? Kan het ook van bakje naar bakje? Zou ik in deze 3 kastjes losse bakken kunnen zetten? En dan misschien een doorvoer door de panelen tussen de kastjes? Of achterlangs.
Een bioloog of sump is eigenlijk een extra aquarium onder je show aquarium. Theoretisch zou je dat inderdaad van verschillende kleinere bakjes kunnen maken en dan over laten lopen a.d.v. hoogteverschil / zwaarte kracht. Klinkt leuk maar het is wel onwijs lek gevoelig. Eigenlijk wil je zo'n bioloog onderbrengen in een afgesloten grote bak. Wat jij voorstelt zou dus kunnen maar ik zou dit ten zeerste afraden helemaal als dit je eerste bioloog zou worden.

De kast die je laat zien is helaas niet geschikt voor een bioloog en ook zou je voor een bioloog een overloopkamer in de bak moeten fabriceren en een gat in de bodem moeten boren. Het heeft dus nog wel wat voeten in de aarde. Maar goed een 500+ liter sluieraquarium is natuurlijk ook niet iets wat je zo maar even op zet, dus het overwegen van een bioloog m.i. zeker waard.
 
Volgens mij bestaan biologen uit verschillende componenten toch? Kan het ook van bakje naar bakje? Zou ik in deze 3 kastjes losse bakken kunnen zetten? En dan misschien een doorvoer door de panelen tussen de kastjes? Of achterlangs.
maar kan niet van los bakje naar los bakje dan overstroomt de boel,
en ook zou je voor een bioloog een overloopkamer in de bak moeten fabriceren en een gat in de bodem moeten boren.

Je kunt in principe prima meerdere bakjes in die kast kwijt en ze met elkaar verbinden om zo tot één bioloogsysteem te komen. Maar je moet er zelf even wat voor klussen.

Een voorbeeld van hoe je het kan doen:
- horizontale plankjes uit de te gebruiken vakken halen
- voldoende hoge bakjes zoeken zodat je wat marge/buffer hebt m.b.t. de waterstanden
- gaten boren in aangrenzende kanten van de bioloogbakjes (diamantboor gebruiken; diameter hangt af van de benodigde capaciteit)
- in de geboorde gaten een doorvoer plaatsen
- doorvoeren onderling verbinden met buizen en/of slangen (daar moet dan wel ruimte voor zijn tussen de vakken)
- in het laatste vak een opvoerpomp
- van het aquarium naar het eerste vak een pvc-afvoerbuis. Dit is (volgens een soort sifon-principe) prima te realiseren zonder een gat in de bak te boren, maar dat kan cosmetisch wat minder zijn afhankeijk van hoe je de losse buis weg wilt gaan werken. Alternatief is (als je toch al gaat lopen boren) boven in de zijkant van je aquarium een gat boren en daar een directe afvoer aan hangen. Dit heb ik zelf in een paar bakken gedaan. Het glas moet dan wel A. ongehard zijn en B. geboord worden door iemand die vaker op de juiste manier glas geboord heeft. Anders sloop je je bak.

Ik typ dit nu allemaal wel, maar ik neem haast aan dat je je het bovenstaande niet op de hals wilt halen. Zo wel, let me know, dan is er verder op in te gaan. :)
 
Ik typ dit nu allemaal wel, maar ik neem haast aan dat je je het bovenstaande niet op de hals wilt halen. Zo wel, let me know, dan is er verder op in te gaan. :)
Haha precies wat ik ook dacht. Het is een leuk project dat zeker maar je moet wel met veel dingen rekening houden en als je nog nooit een bioloog hebt gezien of gehad is het denk ik een behoorlijk leertraject met waarschijnlijk gaande weg de nodige verkeerde keuzes.
 
Dat kastje is niet echt handig met al die kleine vakjes erin.:eek: Daar past geen potfilter in. Weet ook niet of die tussen plankjes mee doen in draag capaciteit.

Zou ook het geheel iets van de muur afhouden als je pot filters neem. Zodat blokje van je slangen erachter door past als je eens de slangen moet raggen. Als dat blokje er niet achter door past dan geklooi met die slangen. Emmertjes gedoe en knoeien.
Hij staat al iets van de muur 😋 great minds think alike? 🤪
Inderdaad een leuk project, ik ben heel benieuwd hoe het uiteindelijk gaat worden.
😂 Ik ook.

Ik zal eens techneuten uit mijn netwerk laten meedenken...😇 En de verkoper van de bak eens vragen of die nog technische informatie heeft over de draagkracht van de kast en waar die draagkracht door bepaald wordt.

De fluval-fx 6 pomp lijkt de meest praktische optie. Daar 2 van dan? Of beginnen met 1 aangezien ik begin met mini visjes die verzuipen in 500+ liter 🤣. Het zal in het begin nog wel wat meevallen met de vervuiling.

De horizontale plankjes zitten wel echt vast in de kast. De verticale scheidingswanden zijn erg dik. Kun je op de foto's ook duidelijk zien.
 
Ik zou er twee inzetten, want je moet toch bacterien op gaan bouwen. En die kleine visjes groeien als kool. Neem nou de mijne: Nicolientje kwam in december 2019, Pepper op 25 juni en Roodkapje op 4 september van dit jaar. Onderstaand bericht is van 8 oktober jl.
Ik begin met 1 fluval-fx 6 bij de filter die erbij zit en dan na de feestdagen nog een filter erbij. Ik denk dat mijn bewindvoerder daar wat vrolijker van wordt als ik verstandig doe voor de feestdagen 😇.
Beschermingsbewind omdat ik nog wel eens impulsief kan zijn hoor. Ik heb geen schulden (ik vind dat ik wel de middelen moet hebben om voor visjes te zorgen.)
 
Dat is inderdaad verstandig, want het is best een investering. Een FX6 samen met de filter die erin zit is een goed idee. Je kunt nu al beginnen met je bak inrichten, en met de eerste filter in te draaien. Daarna zet je de eerste Fluval erbij. Tegen de tijd dat de feestdagen voorbij zijn is je eerste Fluval ingedraaid en kan de tweede erbij, en kun je daar ook bacteriekolonies opbouwen. Ik raad je ook aan om een testkoffertje aan te schaffen om de waterkwaliteit goed in de gaten te kunnen houden.

En tijdens het indraaien kun je op zoek gaan naar een paar leuke sluierstaarten. De mijne komen gewoon van de LFS op de hoek. Dat maakt niet uit, want ze hebben allemaal hun eigen karakter. Je moet ze alleen wel heel goed observeren voordat je ze koopt: zwemmen ze goed, hebben ze alle vinnen compleet, is hun lijfje niet misvormd? Veel massaal gekweekte sluierstaarten zijn al vanaf hun geboorte besmet met bacteriestammen, die vervelende infecties kunnen veroorzaken. Daarom is het belangrijk om je waterkwaliteit optimaal te houden zodat je vissen een zo hoog mogelijke weerstand houden.
 
Dat is inderdaad verstandig, want het is best een investering. Een FX6 samen met de filter die erin zit is een goed idee. Je kunt nu al beginnen met je bak inrichten, en met de eerste filter in te draaien. Daarna zet je de eerste Fluval erbij. Tegen de tijd dat de feestdagen voorbij zijn is je eerste Fluval ingedraaid en kan de tweede erbij, en kun je daar ook bacteriekolonies opbouwen. Ik raad je ook aan om een testkoffertje aan te schaffen om de waterkwaliteit goed in de gaten te kunnen houden.

En tijdens het indraaien kun je op zoek gaan naar een paar leuke sluierstaarten. De mijne komen gewoon van de LFS op de hoek. Dat maakt niet uit, want ze hebben allemaal hun eigen karakter. Je moet ze alleen wel heel goed observeren voordat je ze koopt: zwemmen ze goed, hebben ze alle vinnen compleet, is hun lijfje niet misvormd? Veel massaal gekweekte sluierstaarten zijn al vanaf hun geboorte besmet met bacteriestammen, die vervelende infecties kunnen veroorzaken. Daarom is het belangrijk om je waterkwaliteit optimaal te houden zodat je vissen een zo hoog mogelijke weerstand houden.
Ik denk dat ik voorlopig vooral marktplaats in de gaten houdt voor ernstig mishandelde visjes. Ik heb wel 1 gezien die ik zo prachtig vond dat ik misschien wel eens op zoek ga naar die kleur (zwart met gouden buik).
Maar ik ga er vanuit dat het eerst nog wel even gaat duren voordat er vissen in komen.
Eerst bodem en planten en filter. Dan denk ik dat ik er een kolonie garnalen in los laat. En als ik ze kan vinden wat kleurrijke appeltjes 😇.
Ook ben ik me aan het inlezen over mosselen in zo'n grote bak.
 
De zoetwatermossel, dat is wel een dingetje. Ik heb ze ooit in de bak gehad. Later werd mij afgeraden ze te nemen, omdat ze eigenlijk alleen goed gedijen in een vijver. Dit in verband met temperatuur etc.

Appeltjes kunnen flink tekeer gaan in je planten. Soms gaat het goed, dus als je ze graag wil hebben kun je het beste kijken naar Forumleden in jouw omgeving die ze in hun bakk hebben zitten en dan via een PB'tje contact zoeken.

Ondertussen maar lekker met inrichten aan de gang gaan, en indraaien zodat je goede waterwaarden hebt. Ook voor die garnalen. Ik ben heel benieuwd hoe je bak straks zal worden.
 
Ik weet dat appeltjes dat kunnen.... Maar als je een mooie plantenbak wilt kun je volgens mij ook beter niet aan sluiers beginnen 😂.

Ik heb me al ingelezen hier en hier. En ik las in een draadje op AF dat iemand 2 zwanenmosselen in zijn bak heeft al 3 jaar dus denk dat ik in de goed ingedraaide bak de gok waag. In het AF draadje stond dat je wekelijks even tegen de bak moet tikken om te kijken of de mossel nog sluit... I got this! 💪

Dode mossel snel opmerken en verwijderen is het belangrijkste in een gezelschapsbak voor zover ik gelezen heb.
 
Tegen de bak tikken zullen je sluiers waarschijnlijk niet kunnen waarderen, die van mij zijn in ieder geval niet echt dol op harde geluiden en schrikken als ze een tik of klap horen. Maar checken als je je waterwissel doet kan natuurlijk wel. Je hebt in ieder geval een flinke plons water, dus dat zal wel schelen.
 
Maar aangezien dit het " Filter-topic" is: je zand, je planten en je zoetwatermossels zullen allen bijdragen tot een natuurlijke filtering. Als je je waterwissel doet, moet je eigenlijk ook van de bodem afblijven, omdat zich daar, net als in je filters, de nitrifierende bacterien zullen vestigen.
 
In de Fluval passen bijna 5kg biohome ultimate media, daarmee zou de filter 250 liter (sterke vervuilers)aankunnen...je gaat er dus minstens twee nodig hebben voor juw aquarium, althans wanneer je vissen groter worden. Met de standaard vulling ga je nog véél minder aankunnen.
Maar heb je al gedacht om de onderkast te vervangen door een passend onderstel(kost héél weinig)-daar past dan wel een bioloog onder.
Onderstel kan je zelf(of laten maken) voorzien van bijpassende deurtjes en bekleding.
 
In de Fluval passen bijna 5kg biohome ultimate media, daarmee zou de filter 250 liter (sterke vervuilers)aankunnen...je gaat er dus minstens twee nodig hebben voor juw aquarium, althans wanneer je vissen groter worden. Met de standaard vulling ga je nog véél minder aankunnen.
Maar heb je al gedacht om de onderkast te vervangen door een passend onderstel(kost héél weinig)-daar past dan wel een bioloog onder.
Onderstel kan je zelf(of laten maken) voorzien van bijpassende deurtjes en bekleding.
Ik vind dit geheel zo juist zo mooi. 🥰
 
Die Fluval FX6 is 46 cm hoog, als je de plank van zo'n zijvak eruit haalt moet hij daarin kunnen staan. Tenminste als ik je foto's bekijk schat ik dat dat wel past.

 
Tegen de bak tikken zullen je sluiers waarschijnlijk niet kunnen waarderen, die van mij zijn in ieder geval niet echt dol op harde geluiden en schrikken als ze een tik of klap horen. Maar checken als je je waterwissel doet kan natuurlijk wel. Je hebt in ieder geval een flinke plons water, dus dat zal wel schelen.
Stelletje watjes.
Zelfs mijn discus komt nieuwsgierig kijken als ik dat doe.
 

Terug
Bovenaan