Filter werkt slecht door co2


Ibra

Member
Lid geworden
18 april 2022
Berichten
22
Leeftijd
23
Ik hoop dat iemand mij kan helpen met het volgende.
De co² belletjes en zuurstofbelletjes worden door mijn buitenfilter opgezogen. Met als gevolg dat de filter raar gaat doen. Borrelen, lucht blazen en soms zelfs stopt de filter ermee en maakt dan een raar ratelend geluid. Dit heb ik al een aantal keer meegemaakt. Ik doe dan snel de stekker eruit en erin en dan doet ie het weer. Het is een Oase biomaster 250 thermo.

Ik voeg ongeveer 100-120 bellen co² per minuut toe. Ongeveer halverwege de dag beginnen dan de planten zuurstof los te laten.

Kan iemand mij vertellen wat ik fout doe? Bij voorbaat dank.
 
Nee, een in-tank diffuser aan de rechterkant en inlaat en uitlaat filter beide aan de linkerkant.
 
Met 120 bpm kan je eigenlijk géén problemen krijgen in je filter. Die belletjes lossen gewoon op voordat ze bij je impeller belanden. Ik denk meer aan cavitatie of aan een lekje in een pakking waardoor lucht wordt aangezogen.
 
Gezien het merk filter wat gebruikt wordt is het bovenstaande niet zon gekke gedachte of de in-tank diffuser moet wel heel vreemde keuren vertonen
Maak eens een foto van het oplossen co2 door de diffuser en wat is de inhoud van de bak (maten)
 
Volgens mij lees je vaker dat een Oase ook wel lucht aanzuigt en dit kan ook het euvel veroorzaken.
 
Volgens mij lees je vaker dat een Oase ook wel lucht aanzuigt en dit kan ook het euvel veroorzaken.
Klopt John heb zelf ook zon ding gehad heb me een ongeluk gezocht wat de oorzaak was
Wat bleek de inlaat
Schermafdruk op 2022-08-30 17-02-18.png
bleek via de regelknop lucht aan te zuigen.
 
Ik geloof nooit dat die microbubbels van je CO2 zich zo ophopen in je filter. Het eerder genoemde valse lucht probleem is waar je het zoeken moet.
 
Heb je het probleem ook als je co2 in de avond/nacht uitstaat? Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat het aan de Co2 bellen ligt. Maar zo ja dan lijkt me het eenvoudig te testen.
 
Je geeft aan c02 bellen en zuurstofbellen. Gebruik je een luchtpompje… staat de filterinstroom vol in de bellen van het luchtpompje?
 
Het schijnt dat met name luchtproblemen bij dit merk filters een item te zijn.

Heb je het probleem ook als je co2 in de avond/nacht uitstaat? Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat het aan de Co2 bellen ligt. Maar zo ja dan lijkt me het eenvoudig te testen.
Ik heb de co2 installatie helemaal uitgezet. Ook overdag. En sindsdien doet de filter het weer normaal. Geen last van lucht blazen meer.
Je geeft aan c02 bellen en zuurstofbellen. Gebruik je een luchtpompje… staat de filterinstroom vol in de bellen van het luchtpompje?

Geen luchtpompje. Filterinstroom aan de linkerkant van de bak, co2 diffuser rechts.
 
Mijn ervaring met deze oase filters is dat er in het filter lucht ‘ontstaat’
Of dit nu ergens aangezogen wordt, of doordat er in het filter zo‘n onderdruk ontstaat dat het zuurstof uit het water komt zetten, dat weet ik niet.
Ik weet alleen dat ik er gek van werd, en dat dit bij andere filters niet gebeurd.

Voor mij staat vast, dat er iets in het ontwerp van deze filters niet klopt.
 
Hmmm apart. Even rustig nadenken;
1. Is je filterinstroom (stroom de filter in) laag bij de bodem geplaatst. Bijv cm of 5 boven de bodem. Dan zouden toch de snel omhoog gaande co2 bubbels aan de andere kant van de bak niet in de filter kunnen komen….lijkt mij
2. Een check, je gebruikt toch geen inline diffuser (gekoppeld aan je filter). Indien een inline diffuser, neem ik aan dat die wel op de uitstroom is geplaatst. Op de instroom blaas je alle bellen direct je filter in. Vraag me overigens wel af of dat zou kunnen. Maar goed, een gedachte meer niet…
 
Ah je had al aangegeven een in-tank diffuser. Negeer dan de opmerking bij 2.


Overigens ik denk dat het niets met je diffuser te maken heeft.
 

Terug
Bovenaan