Wat is er nieuw

Filter

henk1500

Well-known member
Lid geworden
31 december 2009
Mijn externe filter heeft te weinig capaciteit.
Wil er een interne filter bij plaatsen.
Het aquarium is 2.00x0.50x0.50
Het externe filter is een Tetra 1200 plus
Max flow 1200l/h. Verlichting JMB WIT /rood. Wit/ Blauw. Aangestuurd Aqualight beide zijn 1.80 cm
Blijf nog steeds last van penseel alg en baardalg houden
De waardes van het water met strips gemeten 30 10 2023
No2. 0.25mg/l
No 3. 40 mg//
Gh. >. 7 Dh
Kh. 4.5
Ph. 6.4
Chloor. 0.8
CO2 35 mg. Met nachtventiel.
Welke interne filter past hier het beste bij.

Hoelang draait de bak? Je meet nitriet dus je moet flink verversen want dat is giftig voor je vissen. Voor de no2 heb je dus nh3/4 en dat is een boost voor algen.

Sinds 2008
Vorige vrijdag ruim 50 % ververst.
Chloor verhaal komt constant terug.
Nog nooit op 0 gehad.

Mijn externe filter heeft te weinig capaciteit.
Wil er een interne filter bij plaatsen.
Het aquarium is 2.00x0.50x0.50
Het externe filter is een Tetra 1200 plus
Max flow 1200l/h. Verlichting JMB WIT /rood. Wit/ Blauw. Aangestuurd Aqualight beide zijn 1.80 cm
Blijf nog steeds last van penseel alg en baardalg houden
De waardes van het water met strips gemeten 30 10 2023
No2. 0.25mg/l
No 3. 40 mg//
Gh. >. 7 Dh
Kh. 4.5
Ph. 6.4
Chloor. 0.8
CO2 35 mg. Met nachtventiel.
Welke interne filter past hier het beste bij.
Ik zou je willen aanraden om je water met een druppeltest te meten of te laten meten. Wanneer je 35 mg CO2 meet is de kans op een CO2 tekort niet aanwezig maar vertrouwen doe ik deze waarde niet. Een nachtventiel kan zorgdragen voor schommelingen in je CO2 waardes waardoor Baardalg veroorzaakt kan zijn. Maar het blijft daarentegen ook mogelijk dat je in bodem hebt gerommeld waarbij een ammoniak piek baardalg heeft getriggerd? Misschien ook iets wat je filter niet aan kan. Want die 1200l/h is een bruto waarde, de werkelijke doorloop zal hooguit zo'n 800l/h zijn. Als extra filter kan ik je een JBL 1502 aanraden.

Sinds 2008
Vorige vrijdag ruim 50 % ververst.
Chloor verhaal komt constant terug.
Nog nooit op 0 gehad.
Die teststrips geven vaak een chloormeting aan, ook bij mij. Maar in Nederland zit normaal gezien geen chloor in het water. Maak je daar dus maar geen zorgen om.

Ook andere meetwaarden worden door die strips niet zo nauwkeurig weergegeven. Het zou daarom zomaar kunnen dat je nitriet niet echt verhoogd is...

Hoe dan ook, het is waarschijnlijk geen gek idee om voor een extra filter te kijken. Het filter dat Benvo noemt staat als goed bekend en is relatief goedkoop. (Hoewel die JBL's recent wel aanmerkelijk duurder lijken te zijn geworden.)

In ons leidingwater zit geen chloor maar waar test je mee want strips zijn niet echt betrouwbaar.
Ik zou je willen aanraden om je water met een druppeltest te meten of te laten meten. Wanneer je 35 mg CO2 meet is de kans op een CO2 tekort niet aanwezig maar vertrouwen doe ik deze waarde niet. Een nachtventiel kan zorgdragen voor schommelingen in je CO2 waardes waardoor Baardalg veroorzaakt kan zijn. Maar het blijft daarentegen ook mogelijk dat je in bodem hebt gerommeld waarbij een ammoniak piek baardalg heeft getriggerd? Misschien ook iets wat je filter niet aan kan. Want die 1200l/h is een bruto waarde, de werkelijke doorloop zal hooguit zo'n 800l/h zijn. Als extra filter kan ik je een JBL 1502 aanraden.
Ik denk eerder aan de 1902 want wij hebben op 330 liter de 1502 boven en beneden en die hebben het zelfs nog moeilijk. Hoe je denk ik 750 liter netto van over.

Bedankt voor jullie review. Ga zeker kijken voor interne filter. Henk

Heb naar de filters gekeken. Dit zijn externe filters.
Ik wil een interne filter bijzetten.

Ik vindt een intern ook zonde hoor en in een buitenfilter gaat in de regel veel meer filtermateriaal.

Ik dacht met de binnenfilter extra capaciteit te creëren.
De externe van 1200 L/H .daarnaast een interne van +/- 700jh
Dat is mijn idee.

Het verhaal over de bodem omwoelen.
Ik heb rond de 30 nieuwe stekken geplant.
Was vergeten zit ook. Bodemverwarming op.

Uit interesse. Om welke reden heb je liever een bak met binnenfilter dan eentje met een buitenfilter?

Ik dacht met de binnenfilter extra capaciteit te creëren.
De externe van 1200 L/H .daarnaast een interne van +/- 700jh
Dat is mijn idee.
Dat snap ik maar ik zou dan liever een externe nemen zoals bv de JBL 1502. Je hebt dan zo n 2700 liter bruto wat netto rond de 1400 zal zijn en op een bak van zo n 500 liter mag dat best denk ik.
Beter wat meer dan minder.

Ok. Maar dat is gelijk weer zo’n investering.
Trouwens heb daar ook geen ruimte voor. Moet hij naast het aquarium komen.
Vindt mijn vrouw geen goed idee.

Dië 500 liter is betrekkelijk. Zand, planten en stenen.
Denk dat het ongeveer 350 liter is.

Ik had niet gelezen dat je al een Tetra buitenfilter hebt.
2 vragen.
  • Heb je niet een aquarium kast waarin links en rechts een filter geplaatst kan worden?
  • Heb je ook gekeken bij Hornbach naar JBL filters?
Met de JBL 1502 kom je uit op een netto 900 liter per uur.

Nee kast staat vol .links alle electra midden co2 fles.
rechts filter en consoles van verwarming en co2.
Zag ook dat interne filter ook niet zo goedkoop is.

Met 1 of 2 binnenfilters evt een beetje verstopt vind ik dat jou wens wel moet kunnen.
In de kast is zo te zien geen plaats meer voor 2 buitenfilters dus kun je niet anders.
Ik werk graag na beproevingen met superfish aquaflow 200 , geven veel debiet vd opgegeven 400l per uur heb ik 360 gemeten met een maatbeker en klok.
Doe je misschien de pot inrichten voor biologische filtering en de binnenfilter voor mechanisch en helderder water.

Ik verwacht dat deze kleine binnenfilters niet veel toevoegen omdat ze weinig ruimte voor filtermedia hebben.

Maar omdat ze de boel goed voorfilteren en voor extra waterbeweging zorgen,
houden ze op hun manier weer de filterpot in een verbeterde conditie.
Bedoel dat de oplosbare stoffen uiteindelijk door de poreuse materialen passeren en het grovere spul er veel minder in komt verstoren.

In ons leidingwater zit geen chloor maar waar test je mee want strips zijn niet echt betrouwbaar.

Ik denk eerder aan de 1902 want wij hebben op 330 liter de 1502 boven en beneden en die hebben het zelfs nog moeilijk. Hoe je denk ik 750 liter netto van over.
Ts schrijft dat hij er een filter naast wil zetten, begreep ik. Hij schreef, "Welk interne filter past hier het beste bij?" En dan zou een 1502 wel voldoende zijn. Maar inderdaad als het de bedoeling is om e.e.a. te vervangen moet er aan een groter filter gedacht worden.

Ts schrijft dat hij er een filter naast wil zetten, begreep ik. Hij schreef, "Welk interne filter past hier het beste bij?" En dan zou een 1502 wel voldoende zijn. Maar inderdaad als het de bedoeling is om e.e.a. te vervangen moet er aan een groter filter gedacht worden.
Ik had inderdaad gemist dat het een binnenfilter moet zijn.

Dat schrijft Ts inderdaad en daar had ik dus ook overheen gelezen. Toch zou ik niet direct voor een extra intern filter kiezen maar daar kunnen de meningen natuurlijk over verschillen.

Ik ook niet want zo n groot binnenfilter vindt ik niet mooi in de bak en er is zoals ik al zei in de regel veel minder ruimte voor de bacterien om te huisvesten.

Ok Veel discussie, maar geen duidelijk beeld wat er bij past.
Veel suggesties hartstikke goed.
Kijk volgende week bij Vivarium, misschien vind ik wat. Henk

Ik heb iets gevonden Bilbox 2 of 3
Iemand hier ervaring mee?
Moet als bij filter functioneren. Niet als hoofdfilter.

Ik heb iets gevonden Bilbox 2 of 3
Iemand hier ervaring mee?
Moet als bij filter functioneren. Niet als hoofdfilter.
Biobox 1 en 2 van Aquatlantis bedoel je? Ik zou die niet direct aanraden. Je bent bij die modellen vrij veel ruimte kwijt aan dat kastje, door hoe het is ontworpen. En de meegeleverde filtermedia, ook nog eens in wegwerpformaat (zitten in cartridges), zijn best wel prut. Op de blauwe spons na geeft het weinig capaciteit. Dus dan zou je m.i. al extra cartridges van die blauwe moeten kopen, en hopen dat ze te openen zijn voor onderhoud.

De interne verwarming kan wel netter staan dan een losse staaf in je bak. Dat is misschien een pluspunt.

Ok afgevinkt. Niet doen dus

Een ferplast bluwave 7 of 9.

O jee, die Ferplast filters zijn al helemaal grote lelijke bakken net als die van Aquatlantis.

Je wilt dus geen ander buitenfilter Henk zoals een JBL cristalprofi e1902.
Twee gedachten heb ik, misschien een tussenweg en een optie.

Wanneer je meer siporax in je huidige tetra filter doet dan zul je minder capaciteit verlies hebben l/h. Ik merk dat zelf ook bij mijn jbl e1502.

En wellicht is dit iets voor je?

https://www.aquaelshop.nl/a-5457825...R7CdPoDKl-RJfrIkvW0oST9mww5K6Bn0aApbUEALw_wcB

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan