Wat is er nieuw

Filterbacteriën als jongbroedvoer

Lysia

Well-known member
Lid geworden
1 januari 2021
Leeftijd
53
Heeft iemand wel eens filterbacteriën (sponsje uitknijpen van filter oid) gebruikt om erg jonge visjes te voeren?
Zo ja, hoe beviel dat?
Zo nee, is daar dan een reden voor?

Nee ik niet en ik kweekte artemianauplien voor jonge visjes maar goed net geboren visjes kunnen daar denk ik nog niet veel mee vaak.

Je bedoeld een infusoria kweek?

Deze methode in het verleden wel geprobeerd maar het is niet altijd even makkelijk om een kweek te starten en in leven te houden.
Emmer met snoeiafval is het makkelijkste om te onderhouden.

Lang verhaal kort stofvoer en azijnaaltjes zijn minder werk en betrouwbaarder.

Nee, ik bedoel (en misschien zijn dat wel infusoria, maar dat zou ik niet weten):
men neme een ingedraaid filtertje, haalt het sponsje daaruit, klopt/ spoelt het uit bij de jonge visjes et voila.

Met infusoria mag je dat kleine grut wel een leesbril geven :DD :DD

Nou, niet om het een en ander, maar de jonkies van de melanotaenia's zijn nu na 3 weken voor mij met leesbril en zaklantaarn net zichtbaar....Alleen de pasgeboren larven van de elliotti's zijn nog kleiner, maar niet veel.

Infusoria is al dat microscopisch kleine leven waaronder fytoplankton en copepods.
Filter zit er vol mee maar als je er echt kleintjes mee wilt opkweken zul je een kweek zonder roofdieren er voor moeten opzetten.

Voor het hele kleine spul is het prima voer maar het blijft bewerkelijk en van de ene op de andere dag is je kweek om onverklaarbare reden dood.

Ga hier ook voor azijnaaltjes en stofvoer. Na meerdere weken kleine beetjes artemia proberen en kijken of ze die te pakken kunnen krijgen.
In de video;s van KFS knijpt hij filtermedia uit in een emmer en laat dit eerst bezinken en gebruikt volgens mij enkel het bovenste wat ik mij herinner en niet alle drab die meekomt.

Zitten er rovers in het filter?

Met rovers bedoelde ik meer het wat grotere microleven.

Ga hier ook voor azijnaaltjes en stofvoer. Na meerdere weken kleine beetjes artemia proberen en kijken of ze die te pakken kunnen krijgen.
In de video;s van KFS knijpt hij filtermedia uit in een emmer en laat dit eerst bezinken en gebruikt volgens mij enkel het bovenste wat ik mij herinner en niet alle drab die meekomt.
Dat deed ik bij pasgeboren Meeki ‘s, ging perfect. Ik nam een grote pipet vocht na het bezinken en spoot het in de hoek waar de jongen zaten. Ze vlogen er op af.

Uitknijpen van sponzen niet , want daar zwemmen je vissen zowieso al in .
Op zich is de gedachte niet slecht en ik denk wel dat ze er wat van meepitsen (onrechtstreeks)
Ik heb wel ervaring met infusorien en opkweek van regenbogen (boesemani en trifasciata) en corydorassen .
Als je dat de eerste dagen/week voert , dan groeien je vissen gewoon 2 x zo snel .
Beetje hetzelfde als je copepoden gaat voeren , dan groeien je vissen ook tig keer sneller op dan het ander gangbaar voer .
Het zit hem in het EPA en DHA gehalte van infusorien en copepoden , volgens mij zit dat ook in bacterien in hoge gehaltes , echter zijn bacterien veel kleiner en zal de vis er niet op jagen .

De regenbogen die ik heb gekweekt groeiden snel op . Ik dacht ze na 4-6 maand al verkocht in mooi formaat aan de LFS .

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan