Filteren met mate….


Zoetermeerder

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
9 september 2020
Berichten
136
Leeftijd
69
Locatie
Zoetermeer
Hallo deskundigen of bijna deskundigen.
ik heb een 300 liter bak met twee keer Oase Biomaster Thermo 600 en Malawi bezetting van ca 17/18 Mbuna’s.
Mijn vriend en maatje gedurende 35 jaar heeft ook een 300 liter bak met een Oase Biomaster Thermo 600 en een Eheim classic 350.
Ook Malawi’s Mbuna. Ik vind het perfect draaien en hij vindt twee keer 600 teveel.
Om een beetje te jennen zeg ik natuurlijk dat hij veeeeeeels te weinig capaciteit heeft.
Maar wie heeft het eigenlijk bij het rechte eind? 2 keer 600 (1200) of 1 keer 600 en 1 keer 350 (950)
Ben benieuwd naar jullie antwoorden.

gr. Zoetermeerder.
 
Allebei. Als je je nitriet, nitraat en ammoniak monitort en de waarden lopen niet op, is het goed. Het kan zijn dat hij met minder doorstroming vaker water moet wisselen, maar zelfs dat is niet noodzakelijk. En de hoeveelheid stroming die door een hogere filtratie ontstaat, kan door vissen gewaardeerd worden (de soorten die jullie hebben heb ik geen flauw idee van) en door sommigen juist minder. Maar ook hier kan de stroming uit de uitlaat verminderd worden, waardoor onder de streep voor de vissen het niet echt uitmaakt.
Kortom: allebei.
 
In een Malawi Mbuna bak kan je eigenlijk nooit spreken over teveel stroming/filtratie. Tenzij de vissen tegen een glazen wand gedrukt zitten 😉. Deze vissen zijn nagenoeg allemaal gebouwd op een leefomgeving in een sterke branding, wat in het meer ook zo is. Verder zorgt veel stroming ook voor veel zuurstof uitwisseling, want doorgaans is een Malawibak ook plantloos. Veel stroming zorgt er doorgaans ook voor dat vuil zich niet ophoopt en makkelijk wordt opgenomen door de filters.

Ik zelf heb een Mbuna speciaal aquarium van 800 ltr netto. Hier staan 2 filters op van ongeveer 600 ltr netto per/h per stuk. Eerste indruk zou zijn dat dit 'te weinig' is, maar dat maken mijn 4 stromingspompen weer goed. In deze bak heb ik een totale waterverplaatsing van ruim 18000 ltr per/h, waardoor de bak schoon en netjes blijft en de vissen in tip top conditie.
 
Laatst bewerkt:
Je hebt een redelijke bezetting als ik het zo zie. Niet extreem vol, maar het vraagt wel om een betrouwbare filtering. Dan geeft twee filters net dat stukje extra zekerheid.

Wat je aan capaciteit nodig hebt hangt verder niet zozeer af van de rondgepompte liters (al is een goede circulatie wel belangrijk) maar vooral van de gebruikte filtermaterialen. Gebruik je de oorspronkelijke inhoud van het filter? Dus spons en hel-x als ik het goed heb. Want dat is goed spul, dat heeft Oase (als een van de weinige fabrikanten) goed voor elkaar.

Kort gezegd zal één filter zat zijn voor je stikstofcyclus (ammoniak en nitriet wegwerken), maar is het tweede filter goed om erbij te hebben om de waterkwaliteit verder te verbeteren. Als je meer filtert dan het minimum zal je water namelijk helderder worden, met minder rondfladderende bacteriën. Dat helpt je vissen gezond te houden.
 
Teveel filtratie bestaat niet, teveel stroming wel.

Qua mbuna's hoef je niet bang te zijn voor teveel stroming, wanneer die er echt last van krijgen moet je best wel lomp doen.
 

Terug
Bovenaan