Wat is er nieuw

Filteren over turf nodig?

-Maarten-

Member
Lid geworden
1 mei 2026
Leeftijd
46
Goedendag

Ik ben beginnend hobbyist, en vind het belangrijk een goede omgeving te creëren voor de vissen. Ik heb daarom wat vragen over het aquarium dat is aan het opstarten ben

Allereerst de situatie

Het aquarium: primo 70, netto inhoud ongeveer 55-60 liter liter, filterzand met makkelijke plantenvallisneria, crypto, anubias, echinodorus en sessiliflora en javamos. Ik heb wat klei bolletjes geplaatst en geef dagelijks een heel klein beetje all-in-1 planten voeding (met Marco en micro voeding). Verder wat spiderwood.

Zit nog standaard licht van juwel in dus de novolux 60 dat geeft niet bijster veel licht ongeveer 600 lumen.

Ik heb de pomp vervangen door een iets krachtiger exemplaar 500 liter/uur (dat is bruto uiteraard)

Heb filtermateriaal in de bioflow filter aangepast zit onderin nu siporax verder blauwe sponsen en wat filter watten

Ben nu maandje onderweg nog geen vis. Waardes zijn goed (nitriet is nagenoeg 0, nitraat 10mg/l ph 7,6, kh 11). Getest met druppels (jbl)

planten groeien niet hard maar lijken na de begin periode te verbeteren en zien er al best goed uit.

Dus eigenlijk prima start:

Ik wil graag een schooltje Danio margaritatus (Rond 15) groepje aspidoras (8-9) en wat neocardina garnalen.

Deze visjes en in mindere mate ook de garnalen vinden zachtere water en licht zuur water fijner (zie aquainfo) dan het water wat nu in mijn aquarium zit.

Ik ben van plan om over turf te gaan filteren om water zachter te maken en wat zuurder (voor 60 liter 75 gram?). Ik wil als het aquarium stabiel is relatief kleine waterwissels gaan doen 10-15% om te grote schommelingen te voorkomen en turf iedere maand(?) vervangen.

Mijn vragen

1) Klopt dat mijn water te hard is voor de vissen die ik in van plan te gaan houden of geldt hier stabiliteit boven “perfecte” waarden?

2) Is turf inderdaad de meest verstandige/makkelijke manier om de waarden op juiste niveau te krijgen

3)Zo ja met hoeveel turf moet ik starten?

4)Zijn kleine waterwissels inderdaad verstandig/nodig om niet al te grote schommelingen te krijgen (mijn kraanwater is namelijk vrij hard)

5)Als ik mij aquarium op de juiste waarde heb is de kans groot dat de vissen in de LFS op harder water zijn gehouden. Hoe kan ik ze dan best introduceren in mijn aquarium of is het verstandig eerst de vissen in het aquarium te zetten (water dat lijkt op LFS) en dan langzaam de waarden met behulp van turf aan te passen?

Ben benieuwd naar jullie advies

Groeten van een beginnend maar zeer enthousiaste aquariaan.

Welkom.

Zou er niets aan doen, zowel de vissen als garnalen kunnen op zich prima op die waardes.

oké dan zijn de andere vragen direct niet meer relevant 🙂. In welke volgorde zou je vissen doen? Garnalen aspidoras en als laatste Danio margaritatus?

1) Klopt dat mijn water te hard is voor de vissen die ik in van plan te gaan houden of geldt hier stabiliteit boven “perfecte” waarden?

2) Is turf inderdaad de meest verstandige/makkelijke manier om de waarden op juiste niveau te krijgen

3)Zo ja met hoeveel turf moet ik starten?

4)Zijn kleine waterwissels inderdaad verstandig/nodig om niet al te grote schommelingen te krijgen (mijn kraanwater is namelijk vrij hard)

5)Als ik mij aquarium op de juiste waarde heb is de kans groot dat de vissen in de LFS op harder water zijn gehouden. Hoe kan ik ze dan best introduceren in mijn aquarium of is het verstandig eerst de vissen in het aquarium te zetten (water dat lijkt op LFS) en dan langzaam de waarden met behulp van turf aan te passen?
Kort gezegd maakt het inderdaad niet zoveel uit op welk (kraan)water je ze zet. 🙂 Ook kunnen vissen goed tegen veranderingen van waterwaarden, binnen het redelijke. Een grote verversing of zonder overwennen in een bak doen gaat normaal gesproken prima. Veel "professionals" doen niet anders.

Die turf is een beetje een achterhaald idee vind ik. Krijg je er een lagere pH van: ja. Gaan sommige soorten daardoor eerder over tot voortplanten: ja. Maar het is voor de gezondheid van een vis niet nodig. En dan ben je eigenlijk fossiele materialen (CO2) aan het gebruiken om het idee te handhaven dat je goed bezig bent voor je vissen.

Over de volgorde: voor die vissoorten is het om het even. Garnalen doen het wel beter in een bak die al een tijdje (liefst +- 2 maanden) draait. Dan is er voedsel voor ze opgebouwd in de vorm van biofilm/micro-organismen.

Met filteren over turf kun je ook een kleurverandering van het water krijgen, daar moet je van houden.

Dag Stijn

Ja had inderdaad gelezen dat water wat gelig/thee kleur krijgt dat zou ik op zich niet zo erg vinden.

ik vraag mij vooral af of het verstandig/nodig is mijn waterwaarden te gaan aanpassen en of turf daarvoor een goed natuurlijk middel is. Ik weet dat je ook met osmose en co2 toevoeging aan de slag kan gaan. Maar dat is direct ook wel weer een investering.

wat ik tot nu hoor is dat het water wat ik nu heb gewoon zou moeten kunnen. Alle extra meningen/info/afwegingen zijn welkom.

Ik ben toegewijd, precies en gestructureerd dus vind het niet erg als het bewerkelijk is. Maar het moet wel nodig zijn. Anyway als catfishfreak en Gino de consensus verwoorden dan laat het bakkie nog even rijpen en dan begin ik met wat garnalen

Gewoon met een paar visjes beginnen als nitriet 0 is.
Je bak is in principe bijna ingedraaid en een beetje belasting is alleen maar goed.
Dan kun je over een weekje of 2 wel wat garnalen toevoegen.

oké bedankt voor de tip zal morgen nog eens meten.

Hier met veel plezier de visjes gehad die je wil. Eerlijk is eerlijk, we hadden wat bio-co2 op de bak staan (eigen geproduceerde co2 van water, suiker en gist), maar niet veel. Werkte goed voor de vissen en de planten. Is het nodig, nee, maar het werkt hier goed.

Turf zou ik zelf niet doen. Dat omdat je veel verandert in de bak wat voor je kan werken maar ook tegen.

Ik ben benieuwd naar foto's van je bak. Heb je al een foto album?

Hier ook weer begonnen met een bakje, draait een week nu ongeveer. Wij gaan voor Vietnamese danio's.

Dag drup

Ik zal wat foto’s toevoegen maar ben nu niet thuis. Er is niet zoveel te zien overigens 😅. Dit was bakje van iets meer als weekje geleden. Inmiddels drijf en nog stukje hout en zijn de planten wat groter. Biofilm (?) op de ruit os ook stuk minder

Bijlagen

• IMG_1842.jpeg
    IMG_1842.jpeg
    5.7 MB · Weergaven: 13
IMG_1887.jpeg

Dit is het nu beetje troebel heb enorm lopen kloten in de bak 😬. Nitriet gemeten en die is nul als geen enkele verkleuring op de jbl test. Dus we kunnen verder maar dit is of topic inmiddels ik ga namelijk vissen nemen en dan over paar weken de garnalen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan