Filterinhoud (gedeeltelijk) vervangen


Tessahol99

Well-known member
Lid geworden
11 februari 2019
Berichten
579
Leeftijd
24
Locatie
Ede, Nederland
Hallo allemaal,

ik heb in mijn 54L (60x30x30) aquarium een jbl i80 greenline hangen. In beide compartimenten heb ik een vorm van mechanische filtering (grove spons en filterwatten) ik wil echter de helft vervangen voor biologische filtering. (Micromec mini van jbl zelf) alleen ik weet niet zo goed hoe ik dit aan moet pakken. Ik heb het spul al maar kan ik gewoon zomaar de helft van het filtermateriaal vervangen zonder dat dat problemen geeft bacterieel gezien? Of moet ik dit in delen doen bijv.?

heeft er iemand tips? :) het is een bak die al meer dan een jaar draait met 2 betta’s (gescheiden) en 15 vuurgarnaaltjes.
 
Ik zou ervoor kiezen om het in fases te doen , bv. iedere week 1/4 Micromec mini ipv je andere materiaal wat je wilt vervangen
 
Ik zou ervoor kiezen om het in fases te doen , bv. iedere week 1/4 Micromec mini ipv je andere materiaal wat je wilt vervangen
Het gaat alleen om een mandje micromec... dit kan er niet echt uit. Dus weet niet zo goed hoe ik dat moet doen.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    147.8 KB · Weergaven: 70

Hier staan 2 video`s waarin ze het filter uit elkaar halen , mogelijk weet je dan iets meer
 

Hier staan 2 video`s waarin ze het filter uit elkaar halen , mogelijk weet je dan iets meer
Ik weet ook wel hoe je de filter uit elkaar kan halen, alleen dit bakje is meer een soort cartridge die je in 1 van de compartimenten moet doen.
 
Als het goed is dan kun je de bovenkant van de cartridge waar de balletjes in gaan er af nemen.
Oooh jaa! Dat is gelukt! En dan 1/4 van de balletjes erin laten zitten en de rest vullen met de filterwatten die al in de filter zaten bijv.?
 
Ja, in feite zijn filterwatten maar korte tijd te gebruiken voor mechanisch filteren. De balletjes filteren biologisch. De balletjes zoveel mogelijk met rust laten. De spons is biologisch en mechanisch filtermedia.
 
Ja, in feite zijn filterwatten maar korte tijd te gebruiken voor mechanisch filteren. De balletjes filteren biologisch. De balletjes zoveel mogelijk met rust laten. De spons is biologisch en mechanisch filtermedia.
Oke :)
 

Terug
Bovenaan