Wat is er nieuw

filtermateriaal kopen welke ?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter wousje
  • Startdatum Startdatum
Canon zei:
Zo, ik heb 10 liter besteld 🙂! binnenkort maar is in mijn filters doen!

waar heb jij besteld dan canon ?
 
Ik vind Sera Siporax 15mm een fijn formaat voor in een extern filter. Er past in mijn Eheim 2028 per mandje ongeveer 1,7liter Siporax op 15mm.
Of 4liter 25mm Siporax voor de vijver, fijngeslagen anders zijn ze echt te groot!

Ik hoop dat he hier iets aan hebt 🙂
 
Hey Wouter,

bedankt voor je informatie, en hoeveel mandje heb jij met siporax gevuld ? want ik heb de 2080 zou je dan 2 a 3 mandjes vullen met siporax of zeg je van 2 mandjes met siporax en het 3de bijvoorbeeld vol stoppen met filter watten ? of nog andere materiaal ?
 
Het relatief oppervlak en de poreusheid zijn belangrijk bij filtermateriaal.

Als het filtermateriaal een kleinere doorsnede heeft is het oppervlakte relatief groter ten opzichte van het volume. Dit komt omdat het volume wordt berekend tot de derde macht en het oppervlak is tot de tweede macht. Bij een bolvorm is de inhoud ten opzichte van de inhoud het meest gunstig voor het relatieve oppervlak. .

Dit werkt zo met alles. Baby's hebben het bijvoorbeeld sneller koud dan grote mensen. Omdat ze ten opzichte van hun inhoud een groter oppervlak hebben dan grote mensen.

Ideaal voor filtermateriaal lijkt dan dus een poreuze bolvorm met een kleine diameter.

Maar als je de korrels te klein kiest verlaag je de doorstroming van je filter waarbij bolletjes ook nog eens dicht op elkaar aansluiten en zo ook weer de doorstroming kunnen verlagen. Dus is het de kunst om de juiste korrelgrootte te kiezen.

Ik gebruik zelf naar tevredenheid bijvoorbeeld naast Dennerle ook Eheim Substrat Pro.
Dit heeft een oppervlak van 450 m2/l is biologisch en maakt vanwege de kogelvorm perfect gebruik van het bestaande volume.
 
Ik heb alleen 10 mm in mijn 12 filters. meer rolletjes,meer oppervlakte zonder remming op stroming.
In 1 keer 10 kg gekocht.

Siporax en Efimech,bijna het zelfde.
Heb in 1 filter ook die korrels.
 
wat de mensen hier gebruiken en wat zei goede ervaringen mee hebben en wat zei vinden dat je beste kan doen
 
Beste leden,
Team beheer heeft dit topic opgeschoond. Weer willen wij jullie vragen om respect te hebben voor elkaar en elkaars mening. We zitten per slot van rekening op dit forum om elkaar te kunnen helpen, en plezier te hebben van onze gezamelijke hobby.
Wij rekenen op jullie medewerking.
 
hij schijnt dat sera goed absorberen en de rest van de korels niet
 
wousje zei:
hij schijnt dat sera goed absorberen en de rest van de korels niet

Ja,natuurlijk wel.
Hoe kom je daar op?
Efimech is ook prima,hoor.
 
Bertus zei:
wousje zei:
hij schijnt dat sera goed absorberen en de rest van de korels niet

Ja,natuurlijk wel.
Hoe kom je daar op?
Efimech is ook prima,hoor.

ik had ergens een filmpje gezien dat ze diverse korrels testen met vloeistof en bij sera en jbl zie je goed absorberen.

zodoende kwam ik hier bij,

maar ik heb nu sera besteld 10 liter 15 mm voor 47 plus verzendkosten.
 
@wousje ik heb 1 mandje vol met Siporax en met Eheim Subtrat Pro.
Ik probeer de opbouw zo goed als mogelijk gelijk aan de handleiding te houden. En dan bijvoorbeeld "normale" buisjes voor Siporax buisjes van zelfde formaat.

Ze hebben die handleiding niet voor niets gemaakt denk ik dan 🙂
 
ow heb niks in de handleiding zien staan, waarschijnlijk over heen gelezen :S
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan