Filtermateriaal Superfish aqua flow 200

  • Onderwerp starter Thomas Kruit
  • Startdatum

Enige wat ik weet is dat de keramische "gangen" hebben waar de bacterien goed in kunnen huisvesten. In hoever het water goed opneemt weet ik dus weer niet.

We moeten even hard samen Marcel roepen voor uitleg:D:D
 
Alleen, hoe bepalen we als leek 'meer' oppervlak.

Ik heb net eens de test gedaan met twee soorten keramische pijpjes. De meeste gladde zoog het water vrij snel op, sneller dan de iets ruwere. En glad materiaal was als ik me goed herinner niet zo geschikt, grover materiaal wel volgens Pondguru. Nou weet ik het niet meer, als capilaire werking een graadmeter is voor een beter filtermateriaal (kan meer bacteriën huisvesten) won bij mij dus het gladde. Ik weet het niet meer :juggle:

Misschien heb je 2 verschillende merken gesinterd glas buisjes.

De gebakken klei buisjes zuigen echt niks op hoor. De siporax daarentegen! Kun je een toren van 5 op elkaar zetten.

Klei buisjes zijn voor vuil af te vangen en bieden plek aan slijmvormende heterotrofe bacterien.
De poreuze zijn weer meer geschikt voor nitrificerende.
 
Tja als leek blijft dat lastig hoeveel oppervlak bij hoeveel vervuiling en dan zijn er vast nog wel andere factoren... Den dat het veelal op ervaring uitdraait maar dat is geen echt antwoord.
 
Denk vooral dat je het jezelf te moeilijk maakt...

Richtlijn is 1L biologisch materiaal (siporax, biohome, substrat pro, etc) per 100L water ongeveer
 
Zijn wij de domme , NL-ers, of de U.S.-ers?
In menig U.S.A. filmpjes op YouTube wordt het veel goedkopere Lavastenen voor de barbecue geadviseerd i.p.v. de duurder Siporax pijpjes.
Sinds een 1 week heb ik nu ook in mijn FX 5 van Fluval de Lavastenen in gebruik en op lange termijn kan ik nog niet vertellen of het even goed werkt.
Maar als ik steeds meer filmpjes vind over deze Lavastenen voor de barbecue die maar 7.50 Euro kosten voor 3 liter dan heb ik wel vertrouwen in dat het goed komt met de bacterie cultuur.
 
Heeft Lavasteen dan dezelfde structuur als Siporax? Het heeft wel veel openingen natuurlijk maar of het dezelfde werking zal hebben weet ik niet.
 
Lava en “aplha groc” zijn wat grovere materiealen met wat minder open structuur en veel gesloten kamers waardoor de oppervlakte wat tegen valt ten opzichte van het volume.

Als je de ruimte hebt en het goedkoop wilt doen, waarom niet?
Maar om het meeste capaciteit uit je filtervolume te halen zou ik het niet doen
 
Zijn wij de domme , NL-ers, of de U.S.-ers?
In menig U.S.A. filmpjes op YouTube wordt het veel goedkopere Lavastenen voor de barbecue geadviseerd i.p.v. de duurder Siporax pijpjes.
Sinds een 1 week heb ik nu ook in mijn FX 5 van Fluval de Lavastenen in gebruik en op lange termijn kan ik nog niet vertellen of het even goed werkt.
Maar als ik steeds meer filmpjes vind over deze Lavastenen voor de barbecue die maar 7.50 Euro kosten voor 3 liter dan heb ik wel vertrouwen in dat het goed komt met de bacterie cultuur.

Veel hangt af van het filter wat je gebruikt. Ik denk dat veel mensen een relatief klein (volume) filter hebben.
Hierdoor stijgt de vraag naar extra efficiente filtermaterialen.

Daarnaast is tegewoordig het aantal l/u erg belangrijk geworden. Waarom? Het verkoopt goed.
Dus moet het materiaal wat je erin doet ook goed doorstromen.

Veel filters werken met mandjes. Als de weerstand in het mandje te groot wordt, gaat het water langs het mandje.
Zeg maar dag tegen je filterwerking.

Als je bijvoorbeeld naar oude afbeeldingen kijkt van de Eheim classic. Dan zat daar vroeger de brokjes substrate van Eheim in.
Dit was destijds ook al gesinterd glas.

Nu moet er volgens Eheim, het dure substrate pro in.

Substrate pro, vind ik echt niets. Het brokkeld snel. En geeft iets af.

Siporax heeft in mijn beleving een dubbele werking. Het water kan er omheen, maar ook doorheen.
Dus je hebt plaatsen met veel waterstroming, en plekken waar het nagenoeg niet stroomt.
Dat is gunstig voor de reinigende werking.
1 liter siporax zou voor 200 liter water zijn.

Lavastenen worden ook door Eheim verkocht. Zijn wat kleinere brokjes als de barbeque stenen.
https://www.eheim.com/en_GB/products/filter-media/biological/lav
 
Daarom gebruik ik de mandjes gewoon niet. Wat meer werk met onderhoud maar bij die 1-2 keer per jaar is dat ook te verwaarlozen.
 
Ik moet zeggen dat mandjes op zich makkelijk werken maar het terugplaatsen is weer goed opletten want anders stapelen ze niet goed en naar mijn idee gaat er zoals Marcel al benoemt ook water langs. Ik heb op de JBL 901 de co2 aangesloten via de inlaat maar toch kwamen er vrij grove bellen uit terwijl dit nu op de Eheim 2213 niet het geval is en het dus beter oplost.
 
Daarom gebruik ik de mandjes gewoon niet. Wat meer werk met onderhoud maar bij die 1-2 keer per jaar is dat ook te verwaarlozen.
Jij hebt dus een filter dat is ontworpen met manden en gebruikt het zonder de bijgeleverde manden?
Waar komt die wijsheid vandaan ?
“Parate kennis”
Maar het is wat veel fabrikanten aan raden ongeveer, zeker met een wat zwaardere belasting ga je meer richting de 1L per 100L dan de 1L per 200L
Kijk maar op de doosjes/emmertjes/zakjes materiaal ;)
 
Nou nee niet helemaal voor zover ik potfilters heb gebruikt kies/koos ik de mandjes loze versie. Eheim classsic. Zou wel eens leuk zijn om te testen of het überhaupt goed wanneer je een "mandjes" model zonder mandjes draait.

Aha, ik dacht wellicht heb jij ergens wat gevonden uit eoa onderzoek waar die richtlijn aan ontleend wordt vandaar mijn vraag.
 
....Zou wel eens leuk zijn om te testen of het überhaupt goed wanneer je een "mandjes" model zonder mandjes draait....

Gok erop dat het totaal niet werkt. Bij de modellen met mandjes zitten de aan en afvoer vaak beiden bovenin. Juist door een speciale doorvoer in de mandjes wordt het water eerst naar beneden gevoerd waarna het door de media naar boven naar de afvoer gaat.

Zonder mandjes valt die cirkel gewoon weg en zal het water vooral bovenin binnen komen en gelijk weggepompt worden.
 
Dat vermoed ik ook. Intussen zijn ee wel redelijk afgedwaald van het onderwerp maar bon.
 
Als jij je keramische/gesinterde buisjes/bolletjes/steentjes gewoon in een filterzak doet is onderhoud aan een mandjes loze filter net zo makkelijk als 1tje met mandjes. misschien wel makkelijker :juggle:

geen ervaring mee hoor, maar voor een volgend filter ga ik zeker een classic proberen.
 
Als jij je keramische/gesinterde buisjes/bolletjes/steentjes gewoon in een filterzak doet is onderhoud aan een mandjes loze filter net zo makkelijk als 1tje met mandjes. misschien wel makkelijker :juggle:

geen ervaring mee hoor, maar voor een volgend filter ga ik zeker een classic proberen.
Los in een media zakje werkt uitermate goed hoor, heb het zelf ook al jaren zo zitten in me kleine bakje
 
Dat vermoed ik ook. Intussen zijn ee wel redelijk afgedwaald van het onderwerp maar bon.

Juist..

Dus on topic: zoals al gezegd, eerst de cassette vullen met wat biologisch materiaal, dan fijne spons en afsluiten met grove spons.
 

Terug
Bovenaan