Zijn wij de domme , NL-ers, of de U.S.-ers?
In menig U.S.A. filmpjes op YouTube wordt het veel goedkopere Lavastenen voor de barbecue geadviseerd i.p.v. de duurder Siporax pijpjes.
Sinds een 1 week heb ik nu ook in mijn FX 5 van Fluval de Lavastenen in gebruik en op lange termijn kan ik nog niet vertellen of het even goed werkt.
Maar als ik steeds meer filmpjes vind over deze Lavastenen voor de barbecue die maar 7.50 Euro kosten voor 3 liter dan heb ik wel vertrouwen in dat het goed komt met de bacterie cultuur.
Veel hangt af van het filter wat je gebruikt. Ik denk dat veel mensen een relatief klein (volume) filter hebben.
Hierdoor stijgt de vraag naar extra efficiente filtermaterialen.
Daarnaast is tegewoordig het aantal l/u erg belangrijk geworden. Waarom? Het verkoopt goed.
Dus moet het materiaal wat je erin doet ook goed doorstromen.
Veel filters werken met mandjes. Als de weerstand in het mandje te groot wordt, gaat het water langs het mandje.
Zeg maar dag tegen je filterwerking.
Als je bijvoorbeeld naar oude afbeeldingen kijkt van de Eheim classic. Dan zat daar vroeger de brokjes substrate van Eheim in.
Dit was destijds ook al gesinterd glas.
Nu moet er volgens Eheim, het dure substrate pro in.
Substrate pro, vind ik echt niets. Het brokkeld snel. En geeft iets af.
Siporax heeft in mijn beleving een dubbele werking. Het water kan er omheen, maar ook doorheen.
Dus je hebt plaatsen met veel waterstroming, en plekken waar het nagenoeg niet stroomt.
Dat is gunstig voor de reinigende werking.
1 liter siporax zou voor 200 liter water zijn.
Lavastenen worden ook door Eheim verkocht. Zijn wat kleinere brokjes als de barbeque stenen.
https://www.eheim.com/en_GB/products/filter-media/biological/lav