Filtermateriaal voor Juwel Bioflow Super intern filter (54 L)


Martijn_97

Member
Lid geworden
17 april 2020
Berichten
8
Leeftijd
27
Beste Forumleden,

De laatste keer had ik heel snel goed advies gekregen, dat ik deze keer ook even om jullie mening wilde vragen.
Er zijn al veel topic over geweest maar ik kon toch niet precies vinden wat ik zocht.
Momenteel ziet het filter er precies zo uit als in de gebruiksaanwijzing beschreven stond (op bioboost na) dus van boven naar beneden:
- 1 bioPad S
- 1 bioCarb S
- 1 Nitrax S
- 1 bioPlus fine M

Ik had al begrepen dat de bioCarb in principe niet nodig was en dat Cirax M, veel wordt aanbevolen.

Voor de zekerheid eerst even de vraag of het klop dat het bioPlus fine filter er beslist in moet blijven zitten voor een goede mechanische filtering?
Dan een vraag over het meer biologische gedeelde van het filter. Kan ik de groene spons echt één op één vervangen voor de Cirax (M) en wat zou daar beter aan zijn? Ik kan me voorstellen dat het qua onderhoud makkelijk is en mogelijk meer oppervlakte heeft.

Tot slot, als ik de bioCarb verwijder, en besuit de Nitrax te vervangen voor de Cirax, zou het dan nog wat toevoegen om de Nitrax spons vervolgens te knippen en op de vrijgekomen plaats van de bioCarb te plaatsen? Ik vind het namelijk ook zonde om niks met deze filterruimte te doen.

Als pomp zit er een Eccoflow 300 (300l/h) op met een met het koppelstukje omhoog er extra op voor voldoende beweging van het oppervlaktewater.

1588670605895.png


Alvast heel er bedankt!

Groetjes,
Martijn
 
Ik heb exact hetzelfde filter in mijn 60cm Juwel bak en heb het filter helemaal anders opgebouwd. Ik heb van boven naar beneden:
1x grove blauwe filterspons van Juwel (voor het mechanisch filteren van het grovere zweefvuil)
1x filterkatoen (voor het mechanisch filteren van het fijnere zweefvuil)
1x (op plek 14 van jouw foto) een zak met Sera Siporax voor de biologische filtering.

Voor de zekerheid eerst even de vraag of het klop dat het bioPlus fine filter er beslist in moet blijven zitten voor een goede mechanische filtering?
Die bioplus fine is wel erg groot en kun je wat mij betreft ook vervangen voor een plukje filterwatten of katoen. Het is wel handig om een vorm van fijne mechanische filtrage te hebben maar hoeft niet 40% van je filter in beslag te nemen. Wel zou ik de mechanische filtrage voor het biologische gedeelte plaatsen. Dus niet onderin zoals dit nu zit.
Dan een vraag over het meer biologische gedeelde van het filter. Kan ik de groene spons echt één op één vervangen voor de Cirax (M) en wat zou daar beter aan zijn? Ik kan me voorstellen dat het qua onderhoud makkelijk is en mogelijk meer oppervlakte heeft.
Cirax heeft inderdaad meer oppervlakte en zou je dus kunnen gebruiken ipv de spons. Ik gebruik in plaats hiervan dus een flinke zak siporax die het gehele onderste gedeelte van het filter in beslag neemt.

Tot slot, als ik de bioCarb verwijder, en besuit de Nitrax te vervangen voor de Cirax, zou het dan nog wat toevoegen om de Nitrax spons vervolgens te knippen en op de vrijgekomen plaats van de bioCarb te plaatsen? Ik vind het namelijk ook zonde om niks met deze filterruimte te doen.
Ja, altijd het filter helemaal vullen. Mocht je nog ergens ruimte over hebben dan zou je dat kunnen doen. Al zou ik persoonlijk extra ruimte gebruiken voor meer biologische filtering en niet voor mechanisch.
 
Hallo Martijn,

Om dit interne filter zo efficient mogelijk te maken kan je het filter beter in deze volgorde opbouwen.
We beginnen met de onderste houder die al 1e in het filter gaat.

Onderste houder wordt je Biologische filtering waar bacterien zich gaan nestelen en eens in de 6maanden nagekeken moet worden en indien uitspoelen in een emmer met aquariumwater.

- biologische materiaal in nylonkousen zoals Siporax of bactorings en deze onderste houder helemaal vol maken.
Cirax bakjes werken ook wel maar het is duur en minder in volume met biologische materiaal

Bovenste houder wordt je mechanische filtering om grof en fijn vuil op te vangen.

- onderste spons blauw grof
- filtervlies of laagje filterwatten
- blauwe spons medium
- bovenste spons blauw of groen

Als tip leg ik altijd boven op een filtervlies of dun laagje filterwatten deze vang meteen al het vuil op voordat het door het filter gaat zodat je onderhoud minder word om de sponzen uit te spoelen.
1x per week het filtervlies/filter watten uitspoelen dat bovenop ligt en indien vervangen na 2-3x uitspoelen.

Zo heb ik al Jaren de Juwel filters op gebouwd en werkt het efficienste kwa onderhoud en werking.
 
@DanielHoogland en @edje555 Bedantk voor jullie reacties!

Ik zou het onderste gedeelten dan gaan vervagen voor de Siporax. lijkt me inderdaad beter dan de Cirax doosjes omdat die maar voor net iets meer dan de helft gevuld zitten :(
Om de mechanische filtering boven te doen klinkt ook logischer zodat je je biologische filters ook minder belast met viezigheid en je ze dus ook niet onnodig schoon hoeft te spoelen en alles kwijt te raken. Daarnaast is de stroming onderin minder sterk dacht ik wat me ook beter lijk voor de bacterien.

Verder probeer ik de logica achter jullie opbouw van het bovenste filter te begrijpen. Ik neem aan dat jullie voor een grove blauwe gaan om de bioPad die je er dan onder doet niet meteen te verstoppen, en om diezelfde reden ook niet de fijne variant te gebruiken omdat die ook snel kan verstoppen.
Maar aan de andere kant beschrijft @edje555 om van onder naar boven (in de bovenste houder) te gaan van een grove naar een medium spons, dus bovenin een fijner filter waar ook het water het eerst in stroomt.
Begrijp ik dus goed dat jullie hier allebei het tegenovergestelde doen? Verder zou ik dus ook echt moeten gaan knippen om die sponzen op maat te maken omdat er in principe bovenin maar ruimt is voor ongeveer 9.5+2+0.5= 12 cm. Of vul je het filter dan ook echt tot helemaal bovenin en niet tot onder de spijlen waar het water door stroomt, zie foto tot hoe hoog ik het nu heb.
1588678386123.png
1588678417744.png
 

Bijlagen

  • 1588678418547.png
    1588678418547.png
    978.2 KB · Weergaven: 152
Ik filter mechanisch inderdaad altijd van grof naar fijn. Dit is het tegenovergestelde wat Juwel standaard doet.
Mijn kijk hier op: Wat heeft het voor zin om als eerste fijn te filteren en daarna nog grof? Juist door eerst grof te filteren krijg je een spreiding van het opvangen van vuil en hierdoor verhoog je de intervallen waarmee je moet uitspoelen. Ook de levensduur van je fijne filterwatten verleng je hiermee, ze vangen per tijd namelijk minder vuil op. Aan de andere kant, het voordeel van andersom doen is dat het bovenop ligt en je het er zo van af kunt pakken om uit te spoelen of vervangen.

Ik heb de grove blauwe spons helemaal tot bovenaan zitten zodat het water door de spijlen direct de zijkant van de spons raakt. Dit hoeft niet perse maar omdat die spons toch redelijk groot is heb ik daarmee wat extra ruimte onderin gemaakt. Daaronder dus filterkatoen (of watten) en daar onder een flinke filterzak (of panty) gevuld met siporax. That's it :)
 
Ik filter mechanisch inderdaad altijd van grof naar fijn. Dit is het tegenovergestelde wat Juwel standaard doet.
Mijn kijk hier op: Wat heeft het voor zin om als eerste fijn te filteren en daarna nog grof? Juist door eerst grof te filteren krijg je een spreiding van het opvangen van vuil en hierdoor verhoog je de intervallen waarmee je moet uitspoelen. Ook de levensduur van je fijne filterwatten verleng je hiermee, ze vangen per tijd namelijk minder vuil op. Aan de andere kant, het voordeel van andersom doen is dat het bovenop ligt en je het er zo van af kunt pakken om uit te spoelen of vervangen.

Ik heb de grove blauwe spons helemaal tot bovenaan zitten zodat het water door de spijlen direct de zijkant van de spons raakt. Dit hoeft niet perse maar omdat die spons toch redelijk groot is heb ik daarmee wat extra ruimte onderin gemaakt. Daaronder dus filterkatoen (of watten) en daar onder een flinke filterzak (of panty) gevuld met siporax. That's it :)

Dit is dus ook precies het stuk wat ik er niet aan begreep maar ik wil graag open staan voor alle sugessties vandaar dat ik ook benieuwed ben naar de reden erachter!
 
Prima, ik ben altijd blij als ik de reden achter mijn methode mag uitleggen!

Wat onderhoud betreft; 1x per maand haal ik het filter half naar boven en spoel de spons en filterkatoen uit in een emmer met aquarium water. 1x per 6 maanden haal ik het hele filter naar boven en spoel de siporax ook even snel uit in een emmer met aquarium water. Dit laatste doe ik zo weinig mogelijk omdat het door de goede mechanische filtrage niet zo vuil wordt en omdat het best even pielen is om die zak met siporax er weer goed in te krijgen. Cirax bakjes zijn wat dat betreft makkelijker. Maar goed, twee keer per jaar een beetje pielen is ook de moeite niet.

Hoe vaak jij moet onderhouden zal natuurlijk afhangen van de mechanische belasting van het filter en kan dus variëren. Dit gewoon in de praktijk even aan kijken. Als de doorstroming een stuk minder is dan is het tijd voor het reinigen van het mechanische gedeelte.

Edit: Nog even een toevoeging.
Bij het maandelijkse onderhoud zuig ik ook even de bodem af van het gedeelte waar de verwarming zit. Daar wil nog wel eens wat debris opstapelen.
 

Terug
Bovenaan