Filtermateriaal


J

Joostaquarium

Guest
Hallo,
Ik ben van plan om een nieuw aquarium voor mijn halfmoon betta op te starten. Het aquarium is 30x30x30 cm groot en 27 liter. Verder heb ik alles al uitgezocht, waaronder het filter. Ik ben van plan om de Aquael Versamax Mini te gebruiken, maar heb geen enkel idee wat voor filtermateriaal ik kan gebruiken. Ik heb ongeveer €15 budget voor het filtermateriaal. Heeft u ideeën? Bij voorbaat dank.
 
Dat filter komt met een 'cassette' waar het filter media in zit. Ik heb geen ervaring met dit type filter maar als ik zo de foto's bekijk zou ik die cassette verwijderen en op de intake een ronde medium/filterspons (zoiets) doen voor je mechanische filtrage en dan onderin het filter zelf een klein beetje fijne filterwol en daar bovenop siporax buisjes. Kom je met je budget ook nog wel uit.

Screenshot_1.png
 
Bij nader inzien zou ik de siporax onderop leggen en dan je filter watten als 'deksel' gebruiken bovenop de siporax (goedkoop te krijgen bij hornbach). Dan kun je die gemakkelijker vervangen/schoonmaken en je krijgt denk ik een iets betere fijne filtrage.
 
Bij nader inzien zou ik de siporax onderop leggen en dan je filter watten als 'deksel' gebruiken bovenop de siporax (goedkoop te krijgen bij hornbach). Dan kun je die gemakkelijker vervangen/schoonmaken en je krijgt denk ik een iets betere fijne filtrage.
Oke, dat kan. Maar als ik deze:


Koop, moet ik er dan nog wat bij kopen of zijn dit kant en klare cassettes? En zijn ze wel goed?
 
Dan heb ik dezelfde. Leuk handig filtertje.

Het nadeel wat betreft filtermateriaal is dat je heel kleine hoeveelheden nodig hebt waardoor je voor heel weinig materiaal veel geld kwijt bent.

Wij hebben hier nog wat dingen liggen.

Mocht je geïnteresseerd zijn dan kan ik je tegen verzendkosten een pakket met verschillende materialen toesturen waarmee je kan variëren, ook in verschillende situaties.

Het aanbod is geheel vrijblijvend uiteraard :). Je kent me helemaal niet dus dat zal best vreemd zijn.

Kijk maar. Als je belangstelling hebt kan je me een privé-bericht sturen, zo niet dan kan je dit bericht gewoon negeren :)
 
Oke, dat kan. Maar als ik deze:


Koop, moet ik er dan nog wat bij kopen of zijn dit kant en klare cassettes? En zijn ze wel goed?
Die cassettes zou ik dus achterwege laten. Die bevatten alleen wat spons en een beetje actieve kool en moet je regelmatig vervangen wat de opgebouwde bacteriën in je filter direct ook mee verwijderd. Die dus links laten liggen en het filter gewoon vullen met biologische media (die hoef je nooit te vervangen alleen uitspoelen) en bovenop een laagje fijne filterwol om de kleine deeltjes uit het water te filteren. Die filterwol is dan het enige wat je af en toe moet vervangen. Om je biologische media te 'beschermen' voor het meeste vuil kun je om de intake (die in je bak hangt, dat buisje met die gaatjes) een filterspons schuiven. Zo voorkom je dat de biologische media dichtslibt.

@GCJ Hoe heb jij dit filter gevuld dan?
 
@GCJ bedankt! Ik heb nog niks gekocht, dus zal ik u een bericht sturen zodra ik alles heb gekocht?
 
Die cassettes zou ik dus achterwege laten. Die bevatten alleen wat spons en een beetje actieve kool en moet je regelmatig vervangen wat de opgebouwde bacteriën in je filter direct ook mee verwijderd. Die dus links laten liggen en het filter gewoon vullen met biologische media (die hoef je nooit te vervangen alleen uitspoelen) en bovenop een laagje fijne filterwol om de kleine deeltjes uit het water te filteren. Die filterwol is dan het enige wat je af en toe moet vervangen. Om je biologische media te 'beschermen' voor het meeste vuil kun je om de intake (die in je bak hangt, dat buisje met die gaatjes) een filterspons schuiven. Zo voorkom je dat de biologische media dichtslibt.

@GCJ Hoe heb jij dit filter gevuld dan?
Oke, dan ga ik dat doen. Bedankt voor de hulp en supersnelle reacties iedereen!
 
Die cassettes zou ik dus achterwege laten. Die bevatten alleen wat spons en een beetje actieve kool en moet je regelmatig vervangen wat de opgebouwde bacteriën in je filter direct ook mee verwijderd. Die dus links laten liggen en het filter gewoon vullen met biologische media (die hoef je nooit te vervangen alleen uitspoelen) en bovenop een laagje fijne filterwol om de kleine deeltjes uit het water te filteren. Die filterwol is dan het enige wat je af en toe moet vervangen. Om je biologische media te 'beschermen' voor het meeste vuil kun je om de intake (die in je bak hangt, dat buisje met die gaatjes) een filterspons schuiven. Zo voorkom je dat de biologische media dichtslibt.

@GCJ Hoe heb jij dit filter gevuld dan?

De ruimte voor materiaal in dit filter is echt erg klein.
Ik heb dat filterstukje dat er in zat eruit gehaald.

Daarna heb ik als ik het me goed herinner omderin een stukje blauw filterspons gedaan en daar bovenop wat siporax.

Dat werkte goed maar ik had voor topic-opener een iets brede keuze in gedachten.
 
De ruimte voor materiaal in dit filter is echt erg klein.
Ik heb dat filterstukje dat er in zat eruit gehaald.

Daarna heb ik als ik het me goed herinner omderin een stukje blauw filterspons gedaan en daar bovenop wat siporax.

Dat werkte goed maar ik had voor topic-opener een iets brede keuze in gedachten.
Dat klinkt prima al zou ik gezien de beperkte ruimte die filterspons dus op de ingang zetten. Houd er rekening mee dat dit waarschijnlijk het enige filter voor dat aquarium wordt dus genoeg bio-media. Fijn dat je zo behulpzaam bent! Misschien wordt er zo een nieuwe hobbyist geboren :)
 
In plaats van siporax kan je eventueel ook siporax mini of eheim substrat pro gebruiken. De werking is hetzelfde maar door de vorm kan je meer in het filtertje stoppen dan bij reguliere siporax.
 
We hebben t over een 30x30x30 bak met 1 betta.

die standaard bijgeleverde sponsjes in de cassette: zijn die daar ook uit te halen om schoon te maken?
ik zie er zelf namelijk niet zo'n issue in om de standaard media te gebruiken.

als je een goed in gedraaide bodem hebt is het geen issue als het filter zo nu en dan even wat minder biologische capaciteit heeft.
zeker niet als we t maar over 1 betta hebben.
 
zo'n kleine filters hebben weinig nut om biologisch te filteren , ze dienen om grof vuil te filteren en een stroming te geven om gasuitwisseling te kunnen doen.
 
Bedankt voor de hulp allemaal, ik ben nog vrij nieuw in de wereld van aquaria. Ik heb vroeger toen ik een jaar of 7 was wel goudvissen gehad, en ben net een paar maand terug in mijn 54 liter bak opnieuw begonnen met een paar vissen waaronder mijn betta. Die betta wil ik verplaatsen naar een 30x30x30 aquarium op mijn bureau. Dus ik heb al water met een goede kwaliteit. Nu weet ik niet of het nodig is om filtermateriaal bij de filter te kopen als je al bacteriën hebt. Of moet je er dan juist wél filtermateriaal bij kopen? Ik ben dus vrij nieuw, sorry als ik misschien een beetje dom of onwetend klink. Nogmaals, bedankt voor de hulp!
 
En ik had mijn scape zo in gedachten: ik wil graag midden in het aquarium een stuk spiderwood hebben, met daaromheen 8x higrophila polysperma. En eventueel nog anubias petite op het spiderwood. Wordt dat mooi, denken jullie, en is dat gezond voor de betta? Ik wil de higrophila maar om twee van de vier kanten van het aquarium hebben, zodat ik nog wel wat kan zien. Is dit verstandig?
 
Wat mij betreft is spiderwood een mogelijke bijdrager aan vinrot. In elk geval bij langvinnige betta's.

Betta's zijn vreemde vissen die overal tussendoor en langs willen zwemmen, en de staart beschadigt snel tegen dat hout.

Die beschadigingen zijn dan weer kwetsbaar voor vinrot.
 
Ook als het maar een klein stukje spiderwood is? Is het dan nog steeds schadelijk?
 
Het gaat er niet om of het schadelijk is op zich. Betta's gaan met hun staart langs die punten zwemmen waardoor ze beschadigingen krijgen aan hun staart. Die beschadigingen zullen sneller problemen geven met dingen als infecties en schimmels.

Als jij een stuk spiderwood kan vinden zonder scherpe punten dan is dat prima, maar die zitten er bijna altijd aan.
 

Terug
Bovenaan